همشهری‌آنلاین: منابع سیاسی در اربیل به دنبال اختلاف‌های به وجود آمده بر سر حاکمیت میان حزب دموکرات کردستان عراق و حزب تغییر اعلام کردند که نخست‌وزیر اقلیم کردستان قصد دارد کابینه را منحل کرده و از سمت خود استعفا دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، منابع نزدیک به حزب دموکرات کردستان اعلام کردند: نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به زودی انحلال دولت و استعفای خود را اعلام خواهد کرد و به این ترتیب مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان باید نخست‌وزیر جدیدی برای تشکیل دولت، انتخاب یا بار دیگر نچیروان را مسئول تشکیل کابینه کند.

حزب دموکرات که حزب تغییر را به دست داشتن در اعتراض‌هاي اخیر متهم می‌کند اکنون به شدت با مشارکت این حزب در هر گونه فعالیت سیاسی مرتبط با دولت مخالف است.

به‌تازگي در درگیری مخالفان حزب دموکرات و نیروهای امنیتی اقلیم چندین معترض کشته و زخمی شدند و مقرهای حزب در سلیمانیه به آتش کشیده شد.

منابع مذکور افزودند:‌ حزب دموکرات به شدت با مشارکت حزب جماعت اسلامی نیز  در دولت جدید مخالف است و مشارکت این حزب در کابینه را به موافقت با پیشنهادهاي حزب دموکرات مشروط کرده است.

حزب دموکرات برنده انتخابات پارلمانی اخیر کردستان عراق است و بعد از آن حزب تغییر و سپس احزاب اتحادیه میهنی و جماعت اسلامی قرار دارند.

نچیروان بارزانی از حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، اکنون رئیس کابینه ائتلافی اقلیم است و دومین شریک آن در دولت حزب تغییر با چهار وزارت‌خانه بود.

از سوی دیگر احزاب سیاسی اقلیم کردستان در اربیل و سلیمانیه با هدف دستیابی به راه‌حلی بدون وخیم شدن بیشتر اوضاع، گردهم آمدند.

فقط چند ساعت پس از آن‌که نیروهای امنیتی اربیل مانع از ورود یوسف محمد، رئیس پارلمان کردستان و نمایندگان حزب تغییر به شهر شدند،‌ نچیروان بارزانی چهار تن از وزرای این حزب را به شکل رسمی برکنار کرد.

از سوی دیگر عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با سفیر انگلیس در بغداد، برلزوم پایان بحران اقلیم کردستان از راه گفت‌وگو، تاکید کرد و احزاب و جناح‌های اقلیم را به افزایش تلاش‌ برای مهار بحران دعوت کرد.

او از همه خواست بر روی مسئله تروریسم که همه را تهدید می‌کند،‌ تمركز كنند.

حکیم در این دیدار علاوه بر بررسی شرایط سیاسی عراق و منطقه، نبرد با داعش و نقش ائتلاف چهارجانبه عراق، سوریه، ایران و روسیه در این نبرد، موضوع‌هايی چون اصلاحات، تلاش برای آشتی ملی و کنفرانس بازسازی مناطق آزاد شده که به‌زودی برگزار می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 310423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha