دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنبورهای عسل کارگر در روزهایی که ممکن است فردایش باران ببارد، سرشان شلوغ‌تر است دیگر روزها است.

براساس گزارش نيو‌ساينتيست، محققان دانشگاه كشاورزي نانچانگ كه برچسب‌هاي تشخيص سيگنال راديويي RFID را به بدن 300 زنبور عسل كارگر از سه كندوي مختلف نصب كرده‌بودند، به اين نتيجه رسيدند كه زنبورها به دليل توانايي پيش‌بيني شرايط هوا، روزهاي پيش از روزهاي باراني، بيشتر كار مي‌كنند.

محققان از اين برچسب‌ها براي نظارت رفتار زنبورها، زمان ترك كندو‌ها، مدت زماني كه در بيرون از كندو به سر مي‌برند و زماني كه كار را متوقف كرده و به كندو بازمي‌گردند، استفاده كردند.

محققان با بررسي اين رفتارها دريافتند زنبورهاي عسل در روزهايي كه فردايي باراني دارند، زمان بيشتري را در خارج از كند و به فعاليت مي‌پردازند و عصرها كار خود را ديرتر به پايان مي‌رسانند. به نظر مي‌آيد زنبورها براساس نشانه‌هايي مانند افزايش رطوبت،‌دما و فشار هوا مي‌توانند احتمال باراني بودن هوا را در روز آينده پيش‌بيني كنند.

اين يافته از آن رو شگفت‌انگيز است كه زنبورهاي عسل نيازي به ذخيره‌كردن غذا براي روزهاي باراني ندارند. به گفته محققان دانشگاه ايلينويز، جستجوهاي روزانه زنبورهاي عسل در ميان گل‌ها براساس نياز ضروري و فوري نيست زيرا اين حشرات گونه‌هايي ذخيره‌‌كننده هستند.

محققان مي‌گويند عوامل ديگري از قيبل زمان روييدن شكوفه درختان نيز مي‌تواند بر رفتار روزانه زنبورهاي عسل تاثيرگذار باشد. درصورتي كه درستي اين مطالعات به تاييد برسد مي‌تواند به مديريت بهتر تاثيرات تغييرات اقليمي و فعاليت‌هاي انساني بر زنبورها،‌حياتي‌ترين حشرات گرده‌افشان در جهان، كمك كند.

کد خبر 323605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha