شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

در روزی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خبرنگاران را به ساختمان میدان بهارستان دعوت کرده بود تا اهداف و سیاست‌های برنامه ششم توسعه را توضیح دهد، ۷ نماینده مجلس نگارش نامه‌ای را به اتمام رسانده بودند که در آن اقدام دولت در ارائه لایحه احکام برنامه ششم به جای لایحه برنامه ششم را مصداق قانون‌شکنی دانستند.

مجلس

محمدباقر نوبخت در نشست خبري خود از هدف تك‌رقمي شدن نرخ تورم و بيكاري تا پايان برنامه ششم سخن گفت اما نمايندگان سرشناس مجلس نسبت به عدم‌ارائه متن كامل برنامه به مجلس انتقاد كردند و از رئيس پارلمان خواستند تا براي ارائه متن كامل برنامه با دولت مذاكره كند.

احمد توكلي، حسين حسين‌زاده بحريني، الياس نادران، حسين نجابت، اسماعيل كوثري، محمد دهقان و احمد اميرآبادي در نامه خود به علي لاريجاني نوشتند: عنوان لايحه‌اي كه آقاي رئيس‌جمهور در نطق پيش از تقديم لايحه مكررا از آن به‌عنوان برنامه ششم ياد كرد، «لايحه احكام مورد نياز اجراي برنامه ششم...» است. اين لايحه چنان كه اسم آن گوياست، يك لايحه عادي است نه لايحه برنامه؛ زيرا نه تعريف علمي برنامه را دارد و نه تعريف قانوني آن را. براساس نامه اين نمايندگان، در مقدمه لايحه با جمله «احكام مورد نياز براي اجراي سند برنامه ششم توسعه...» براي چندمين بار تأييد شده كه اين لايحه مقدمه‌اي است براي برنامه ششم كه به تصويب هيأت وزيران رسيده است.

همچنين در نامه اين 7نماينده خطاب به رئيس مجلس آمده است: كميسيون تلفيق، كميسيون اصلي رسيدگي‌كننده به لايحه برنامه است. بنابراين براي «لايحه احكام مورد نياز اجراي برنامه ششم...» نمي‌توان كميسيون تلفيق تشكيل داد. در واقع وقتي دولت، بنا بر شرحي كه داده شد، اساسا حقي براي مجلس در تصويب برنامه قائل نيست، كميسيون تلفيق بلاموضوع است تا زماني كه با مذاكرات لازم دولت به قانون تمكين كند. بنابراين تشكيل كميسيون تلفيق و برگزاري انتخابات هيأت رئيسه آن و ارجاع لايحه مورد بحث وجاهت قانوني ندارد. اين نمايندگان خواستار آن شدند كه كميسيون تلفيق با همين وضع بماند تا لايحه برنامه كه تقديم شد بتواند مطالعات مقدماتي را فورا آغاز كند.

همچنين درخواست كرده‌اند كه دولت برنامه مصوب خود را بلافاصله به‌عنوان لايحه برنامه رسما تقديم مجلس كند. اين نمايندگان پيشنهاد كرده‌اند كه به‌دليل زمان‌بر بودن فرايند مذاكره و تفاهم با دولت، برنامه پنجم براي يك‌سال تمديد شود تا رسيدگي به بودجه بدون راهنما نباشد. همچنين آنها از دولت خواستند تا لايحه دو دوازدهم بودجه را به مجلس بدهند.

  • تورم 8.9درصدي در پايان برنامه ششم

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور روز گذشته در نشستي خبري اهداف كلان برنامه ششم توسعه كه لايحه آن به مجلس ارائه شده است را اعلام كرد. محمدباقر نوبخت گفت: براساس اين برنامه، جمعيت كشور كه هم‌اكنون 79ميليون نفر است به 84ميليون نفر افزايش مي‌يابد بنابراين رشد متوسط سالانه جمعيت در برنامه ششم 1.26درصد است؛ در بخش مردان اين رقم معادل 1.24درصد و در بخش زنان 1.28درصد است. وي درباره شاخص‌هاي توليد سرانه و نسبت سرمايه‌گذاري به توليد نيز گفت: توليد ناخالص داخلي از 212هزار ميليارد تومان به 314هزار ميليارد تومان در سال 99 افزايش خواهد يافت.

به گفته نوبخت، نرخ تورم كه امسال 12.8درصد است در سال 99 به 8.9درصد كاهش خواهد يافت. همچنين نرخ بيكاري از 10.7درصد در سال 94به 7درصد در سال 99افت خواهد كرد. همچنين شاخص محيط كسب و كار از 118سال‌جاري در سال 99به 70ارتقا خواهد يافت. نوبخت با تأكيد بر اينكه براساس سياست اقتصاد مقاومتي بايد وابستگي بودجه عمومي به نفت كاهش يابد، تصريح كرد: اين رقم از 640هزار ميليارد ريال در سال‌جاري بايد به 1060هزار ميليارد ريال برسد البته سهم منابع نفتي بودجه در سال 94معادل 31.5درصد است كه اين رقم در پايان برنامه به 22درصد كاهش مي‌يابد.

کد خبر 323401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha