همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه اختصاصی با شبکه ان بی سی گفت مقام معظم رهبری شخصاً چهار شرط برای توافق هسته‌ای تعیین کردند.

واحد مرکزی خبر نوشت: علی اکبر صالحی، سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با ان بی سی نیوز فرآیند توافق را از نگاه ایران توضیح داد و برای نخستین بار برخی از محاسبات، پیش شرط‌ها و ادامه بی اعتمادی به واشنگتن را فاش کرد.

مهمترين اظهارات صالحي در اين گفتگو:

  • آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران در جریان تک تک مراحل مذاکرات محرمانه موسوم به «راه دوم» با واشنگتن قرار داشته‌اند.
  • من گفتم که ما باید یک نامه رسمی از عمانی‌ها دریافت کنیم که به ما اطمینان دهد این پیشنهاد جدی است. وگرنه ما نمی‌توانیم فقط به حرف یک شخص بسنده کنیم.
  • از این رو سلطان عمان نامه‌ای به رهبر معظم ما نوشت و این واقعیت را که آمریکا حاضر است وارد مذاکره دوجانبه با ایران یا به اصطلاح راه دوم شود، مطرح کرد. سپس من نامه را به رهبری دادم و مسئله را با ايشان در میان گذاشتم. ایشان نیز موافقت کردند که ما این راه دوم را در پیش بگیریم. اما گفتند که باید چهار شرط را در نظر بگیریم.
  • یک شرط این بود که ما باید فقط درباره مسئله هسته‌ای مذاکره کنیم و به هیچ حوزه دیگری ورود نکنیم. هیچ مذاکره سیاسی نداشته باشیم و فقط درباره مسئله هسته‌ای گفتگو شود. شرط دوم این بود که مذاکرات سریع باشد و ضعیف و طولانی نشود.
  • شرط سوم این بود که واشنگتن حق مسلم را که غنی سازی است، به رسمیت بشناسد و شرط چهارم نیز شرطی بود که اجازه دهید برای خودمان نگه داریم.
  • شرط چهارم «رویه‌ای» بوده است اما توضیح بیشتر در این باره نداد.
  • وقتی نخستین بار با هم ملاقات کردیم، متوجه شدیم دوستان مشترک داریم و آنها درباره او (مونیز) با من صحبت کرده بودند. گویا همدیگر را می شناختیم. اگر من و پروفسور مونیز در مذاکرات نبودیم، برای کارشناسان تصمیم گیری سخت می شد. او (مونیز) یک فرد بسیار خردمند است. البته او به دنبال منافع ملی خودش است همانطور که من به دنبال منافع ملی خودم هستم.»
  • ان بی سی نوشت: پنج تصویر روی دیوار دفتر صالحی در تهران وجود دارد.این مرد آرام که انگلیسی را روان صحبت می کند، وقتی این تصاویر را به ما نشان داد، احساساتی شد و صدایش تغییر کرد.
  • این تصاویر به چهار دانشمند هسته‌ای و یک راننده تعلق دارد که در تهران ترور شدند. صالحی اسرائیل را مسئول این ترورها معرف کرد اما گفت که واشنگتن نیز سهیم است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد رژیم صهیونیستی مسئول بوده است اما فکر می کنیم متاسفانه تایید ضمنی واشنگتن نیز وجود داشته است.
  • مقامات آمریکایی دخالت در این کشتارها را رد می کنند. مقامات اسرائیلی نیز دخالت خود را تایید نکرده اند اما از کشته شدن دانشمندان هسته ای ایران ابراز خشنودی کرده اند.
  • وقتی از صالحی سوال کردیم آیا ممکن است تصویر ششم نیز به این تصاویر اضافه شود حالتی را نشان داد که تا پیش از این زیر ظاهر آرام او پنهان شده بود. امیدوارم من باشم. زیرا مایه افتخار برای من است. ما خواستار شهادت هستیم و از آن نمی ترسیم
کد خبر 323223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha