همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی بیمارستان تخصصی هسته‌ای خبر داد و تاکید کرد: فاز اول این بیمارستان که در خاورمیانه بی نظیر خواهد بود، حداکثر تا ٤ سال دیگر راه‌ا‌ندازی خواهد شد. بیمارستانی تحقیقاتی که در زمینه تشخیص و درمان فعالیت خواهد کرد.

به گزارش همشهري‌آنلاين، دكتر علي‌ اكبر صالحی كه دوشنبه اين هفته در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و افتخار آفرینان برجام از رئيس جمهور نشان درجه یک شجاعت دريافت كرده بود، با حضور در برنامه تلويزيوني "حوالي فردا" شبكه 5 سيما گفت: برای ساخت بیمارستان هسته‌ای در حال پیگیری هستیم و با توجه به سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه افق‌های روشنی در این زمينه ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: یک‌هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان هسته‌ای نیاز است و شهرداري تهران زمین ساخت این بیمارستان را در اختیار قرار داده ‌است. ضمن اينكه همكاري با وزارت بهداشت و درمان نيز به خوبي پيش مي رود. رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه بیمارستان هسته‌ای ایران یک بیمارستان ویژه در جهان خواهد شد، گفت: این بیمارستان پیشرفته‌ترین تجهیزاتی را که با پرتو سروکار دارد در اختیار خواهد داشت و قرار است این بیمارستان فاز به فاز مورد بهره‌برداری قرار بگيرد.

وی تاكيد كرد: بیمارستان هسته‌ای کشورمان تنها یک بیمارستان نیست و یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای خواهد بود و مهندسان هسته‌ای در زمینه مسائل پزشکی در این بیمارستان فعالیت خواهند داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اعلام اينكه، در حال مذاکره هستیم تا یک یا دو نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران ایجاد کنیم، از كلنگ‌زني نیروگاه اتمی شماره 2 بوشهر تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: با کشور دیگری در حال مذاکره هستیم تا دو نیروگاه کوچک 100مگاواتی در ایران بسازیم. وي ابراز اميدواري كرد با توجه به گسترش این پروژه‌ها اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته هاي مرتبط با صنعت هسته‌ای جذب کار و فعاليت اقتصادي شوند.

صالحي همچنين از مذاكرات صنعتي در اين زمينه توسعه صنايع هسته‌اي كشور خبر داد و گفت: با کره‌ای‌ها مذاکراتی داشته‌ایم تا استراتژی کشور به‌سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک برود.

معاون رييس جمهور تأکید کرد: پیش از برجام تنها کشوری که آمادگی همکاری با ایران را داشت روسیه بود که جا دارد مراتب تقدیر خود را از ملت و دولت روسیه اعلام کنم. پیش از برجام حتی چندین بار مناقصه‌هایی را اعلام کردیم، اما کشورها به‌دلیل تحریم و ترس از آمریکا پاسخی به این مناقصه‌ها ندادند. رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه پس از برجام کشورهای بسیاری تقاضای همکاری‌های هسته‌ای با ایران داشته‌اند، گفت: طی 2 هفته اخیر با کارشناسان کشور چین هم مذاکراتی داشته‌ایم تا در صنعت هسته‌ای همکاری داشته باشیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور تأکید کرد: نباید تبدیل به کشوری شویم که صرفا کالاهای خارجی می‌خرد. نباید در دراز مدت به جایی برسیم که نیروگاه هسته‌ای بخریم. طرف هاي مذاكره هم به‌خوبی می‌دانند نمی‌توانند تنها نیروگاه هسته‌ای به ما بفروشند و باید به‌گونه‌ای دیگر با ایران برخورد کنند.

وی در ادامه سند هسته‌ای کشور را تشريح کرد و گفت: در ابتدا ما باید اکتشاف و استخراج برای اورانیوم داشته باشیم و اگر این امر محقق نشود صنعت هسته‌ای کشور معنا پیدا نمی‌کند. مرحله دوم سیکل سوخت است که ماده اولیه را به سوخت قابل استفاده در راکتور تبدیل می‌کند.

صالحی اضافه کرد: مرحله سوم طراحی و ساخت راکتورهاست که اکنون ما در زمینه راکتورهای تحقیقاتی هیچ مشکلی نداریم. بحث چهارم هم تحقیق و توسعه است. رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز اين نكته كه باید بررسی کنیم که در این چهار مرحله توسعه در کدام بخش‌ها محدودیت را از جانب 1+5 پذیرفته‌ایم، گفت: ما در زمینه اکتشاف اورانیوم در کشور محدودیتی نداریم و با توجه به توصیه‌ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب توانسته‌ایم پی‌جویی‌های خوبی در زمینه اکتشاف داشته باشیم. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود:پس از سال 88 پی‌جویی‌های هوایی را هم در اولویت کار خود قرار داده‌ایم و به‌سرعت در پی این کار هستیم و این امر با جدیت ادامه دارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است. در این خصوص نه برجام و نه پس از آن و نه قبل از برجام حق ندارد ما را از اکتشاف بازدارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: ما در بحث غنی‌سازی محدودیت‌هایی پذیرفته‌ایم به این دلیل که آنها می‌گفتند ایران به‌دنبال اهداف غیرصلح‌آمیز است و می‌تواند ظرف دو ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و باید طی مذاکراتی که انجام می‌شود این توانایی ایران از دو ماه به یک سال برسد و باید ظرفیت غنی‌سازی ایران محدود شود. وی در ادامه گفت: اکنون ظرفیت غنی‌سازی کشور به 5هزار و 60 سو رسیده و در واقع ظرفیت غنی‌سازی کشور 40 درصد کم شده که قبل از برجام ظرفیت ما به‌صورت فعال 9هزار سو بود.

وی در مورد سیاست سازمان انرژی اتمی پس از برجام برای جذب دانشجویان فارغ‌التحصیل هسته‌ای چیست، خاطرنشان کرد: پیش از این نیز با دانشجویان این رشته همکاری‌هایی داشته‌ایم و اکنون این دانشجویان توانسته‌اند شبیه‌سازهای نیروگاه هسته‌ای را بسازند. صالحی تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌های ما در صنعت هسته‌ای زیاد نیست، اما آینده به‌گونه‌ای رقم خواهد خورد که با توجه به پروژه‌های نیروگاهی هسته‌ای که در دست اقدام داریم بیشتر دانشجویان فارغ‌التحصیل هسته‌ای جذب خواهند شد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاكيد كرد: اگر کوچک‌ترین اشتباهی در مذکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مي داشتیم، یک ملت آسیب می‌دید، اما با توکل به خداوند، فرزندان این ملت خوش‌ درخشیدند. به ويژه اينكه در اين مذاكرات كه مانند یک بازی شطرنج بود، تیم هسته‌ای ایران شرايط يك گروهان در برابر یک لشکر را داشت. لشكري از 6 کشور قدرتمند که تقریباً کل دنیا را در ابعاد مختلف از جمله نظامی و اقتصادی در اختیار دارند، اما ما عزتمندانه مقابل آنها ایستادیم.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲