سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

بانک مرکزی اعلام کرد که در دی‌ماه امسال ۱۶ هزار و ۳۱۸ واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شده که نسبت به‌ماه گذشته ۲۹.۱ درصد و نسبت به دی‌ماه پارسال ۸.۵ درصد رشد داشته است.

نمودار

اين در حالي است كه ميانگين قيمت مسكن در 22منطقه شهري پايتخت در دي‌ماه نسبت به آذرماه امسال 1.9درصد و نسبت به دي‌ماه پارسال 3.1درصد ارزان شده است. گزارش تحولات بازار مسكن در دي‌ماه امسال برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور البته نشان مي‌دهد كه از ابتداي امسال تا پايان دي‌ماه 125هزار و 100واحد مسكوني خريد و فروش شده كه نسبت به‌مدت مشابه پارسال 12.3درصد كاهش را تأييد مي‌كند. براساس اين گزارش، متوسط قيمت يك مترمربع بناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران 38ميليون و 600هزار ريال بوده كه نسبت به 10‌ماه نخست سال گذشته 1.3درصد ارزان‌تر شده است.

بانك مركزي مي‌گويد: بهبود محسوس حجم معاملات مسكن در دي‌ماه امسال نسبت به آذرماه همراه با كاهش جزئي متوسط قيمت مسكن، نشانگر آغاز شرايط رونق غيرتورمي در بازار مسكن شهر تهران است و انتظار مي‌رود اين وضعيت با بهبود شرايط اقتصاد كلان همراه با اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوي نظام بانكي در كمك به تسهيل اعتباري بخش مسكن، در ماه‌هاي آتي نيز تداوم يابد.

بانك مركزي در حالي از خروج غيرتورمي بازار مسكن از ركود خبر داده كه رشد تعداد معاملات مسكن در 10‌ماه نخست سال 93نسبت مدت مشابه سال‌92رشدي 57.6درصدي داشته و از سوي ديگر تعداد املاك معامله شده در 10ماه نخست امسال نسبت به پارسال با 12.3درصد افت، 17هزار و 486واحد كمتر بوده است.

  • رشد اجاره‌بها همپاي تورم

گزارش بانك مركزي نشان از رشد اجاره‌بها در تهران همپاي نرخ تورم دارد به‌نحوي كه شاخص اجاره بها در شهر تهران و در كل مناطق شهري ايران در دي‌ماه امسال نسبت به دي‌ماه سال گذشته به‌ترتيب 10.5و 11.5درصد رشد كرده است.

کد خبر 323021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha