جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

آمارهای بانک مرکزی از معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که طی سال ۹۴ رکود در بخش مسکن ادامه پیدا کرده است.

مسکن

در سال گذشته علاوه بر كاهش تعداد معاملات مسكن، متوسط قيمت آپارتمان نيز كاهش يافته است اما در اسفند‌ماه سال94 با وجود كاهش تعداد معاملات، قيمت مسكن با افزايش مواجه شده است. بانك مركزي در گزارش خود پيش‌بيني كرده است كه با توجه به چشم‌انداز بهبود فضاي اقتصاد كلان و نيز اقدامات مناسب انجام شده توسط نظام بانكي در كمك به تسهيل اعتباري بخش مسكن، بهبود عملكرد اين بخش هم در سمت تقاضا و هم در سمت عرضه در سال١٣٩٥ دور از انتظار نيست.

طبق گزارش بانك مركزي در سال١٣٩٤، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 154هزار و 700واحد مسكوني بالغ شد كه در مقايسه با سال قبل 10.3درصد كاهش نشان مي‌دهد. در اين سال متوسط قيمت يك مترمربع بناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران 3ميليون و 890هزار تومان بوده كه نسبت به سال قبل با كاهش 0.8درصدي مواجه شده است. گزارش بانك مركزي از آمارهاي معاملات مسكن در ‌ماه دوازدهم سال نيز نشان‌دهنده كاهش 8.5درصدي تعداد معاملات در اين ماه نسبت به اسفند سال93 است.

در اسفند94 تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 13هزار و 139واحد مسكوني رسيد. در اين ماه، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني شهر تهران معادل 4ميليون و 210هزار تومان بود كه نسبت به‌ماه قبل 7.5درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 3.9درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اسفندماه سال١٣٩٤ از ميان مناطق ٢٢گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل 8ميليون و 270هزار تومان به منطقه يك و كمترين آن با 2ميليون و 140هزار تومان به منطقه١٨ تعلق داشته است.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا در اسفندماه سال١٣٩٤ حاكي از آن است كه واحدهاي نوساز تا ٥ سال ساخت با سهم 55.8درصدي بيشترين حجم از واحدهاي مسكوني معامله شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. از ميان مناطق ٢٢گانه شهر تهران، منطقه ٥ با سهم 14.9درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به‌خود اختصاص داده است. گزارش بانك مركزي از تحولات اجاره‌بهاي مسكن در اسفندماه سال١٣٩٤ نشان مي‌دهد كه شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 9.8 و 11.1درصد رشد نشان مي‌دهد. طبق گزارش بانك مركزي سهم هزينه مسكن يعني اجاره بهاي مسكن اعم از شخصي و غيرشخصي در محاسبات شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي معادل 28.4درصد است.

کد خبر 329109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha