جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

بازار مسکن سومین سال رکود را پشت‌سر می‌گذارد.

آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه در ايام پاياني سال هم تعداد معاملات مسكن مسير صعودي قابل توجهي به‌خود نگرفته تا همچنان ركود در اين بازار حرف اول را بزند. فعالان بازار مسكن اميدوارند كه در سال آينده همزمان با حركت اقتصاد به سمت رشد اقتصادي 4 تا 6درصدي، بازار مسكن هم از ركود خارج شود. وزير راه و شهرسازي پيش‌بيني كرده است كه سال آينده مسكن وارد فضاي رونق شود. عباس آخوندي روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه با توجه به توسعه طرح‌هاي پس‌انداز مسكن سال آينده شاهد رونق بازار مسكن خواهيم بود.

معاون وزير راه و شهرسازي زمان خروج از ركود در بخش مسكن را نيمه دوم سال آينده پيش‌بيني كرده است. حامد مظاهريان به مهر گفت:‌ نشانه‌هايي براي خروج مسكن از ركود در نيمه دوم سال آينده وجود دارد. وي ادامه داد: افزايش معاملات مسكن مي‌تواند پيش‌نشانه‌هايي باشد كه از نيمه دوم رونقي در بازار مسكن شكل بگيرد كه از ديگر پيش نشانه‌ها مي‌تواند اميدواري به افزايش تعداد مجوزهاي پروانه‌هاي ساختماني باشد.

وي با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود كه افزايش قيمت در حد نرخ تورم باشد، افزود: گسترش بازار رهن در اولويت قرار دارد. بانك مسكن قرار است به بانك توسعه‌اي تبديل شود و در سال آينده از سوي وزارت راه و شهرسازي، بانك مسكن حدود ۵ هزار ميليارد تومان افزايش سرمايه داشته باشد. مظاهريان با اشاره به اينكه اين رقم ۱۳.۵برابر قدرت وام دهي بانك مسكن را افزايش مي‌دهد، افزود: افزايش اين قدرت وام دهي كمك مي‌كند كه به همين حدود تسهيلات و نقدينگي به بخش مسكن تزريق شود و به بخش مسكن پروژه‌هاي بيشتري را تأمين مالي كند و با بهبود شاخص‌هاي كلان اقتصادي، بخش مسكن را از ركود خارج كند.

وي درخصوص احتمال افزايش وام مسكن، اظهار داشت: ما موافقيم كه وام حداقل تا ۵۰درصد قيمت واحد مسكوني را در بربگيرد و بانك مركزي هم اصول آن را قبول دارد اما شرط اجرايي شدن افزايش ميزان وام نيازمند بهبود قدرت اعتباردهي بانك‌هاست.

  • روايت بانك مركزي از معاملات مسكن

گزارش بانك مركزي از آخرين تحولات بازار مسكن در شهر تهران طي بهمن‌ماه امسال نشان مي‌دهد كه حجم معاملات در‌ماه يازدهم سال نسبت به دي‌ماه 5.6درصد افزايش يافته است اما طبق همين گزارش درمجموع 11‌ماه گذشته از سال‌جاري ميزان معاملات مسكن كاهش 10.5درصدي نسبت به 11ماهه سال گذشته تجربه كرده است كه نشان‌دهنده ركود در سال‌جاري است.

طبق گزارش بانك مركزي متوسط قيمت مسكن در بهمن‌ماه نسبت به دي‌ماه يك درصد كاهش يافته است و متوسط قيمت در 11ماهه سال‌جاري نسبت به 11ماهه سال گذشته كاهش 1.3درصدي را تجربه كرده است. مبلغ اجاره بهاي مسكن نيز در شهر تهران در بهمن‌ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 10.1درصد و در كل مناطق شهري 11.3درصد افزايش يافته است.

کد خبر 326370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha