یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - سمیرا راهی: شاید تا چند سال پیش وقتی اسم نان به میان می‌آمد ذهن‌مان به سمت نان سنگک، بربری، لواش و تافتون می‌رفت و قصه نان و پنیر و گوجه و خیار عصرهای تابستان در خاطرمان زنده می‌شد؛

نان

اما حالا دنياي نان هم دستخوش تغييرات زيادي شده است، آنقدر كه نمايشگاهي تخصصي با عنوان نان برگزار مي‌شود؛ نمايشگاهي براي توليد‌كنندگان نان، ماشين‌آلات توليد نان و ابزارهاي پخت آن، و البته خريداراني كه ما باشيم. نان، ساده‌ترين و نخستين غذاي ما ايراني‌ها چنين دنياي بزرگي پيدا كرده است.

  • نان‌هاي درماني

بسياري از نان‌هاي فانتزي موجود در بازار علاوه بر طعم‌هاي جديد، خواص درماني يا پيشگيري دارند.

نان سبوس‌دار گردويي: اين نان‌ها در درمان بيماري‌هاي گوارشي هم نقش مؤثري دارند. شكل ظاهري آنها عموما گرد و حجيم است و در 2نوع شركتي و خانگي يا همان بدون بسته‌بندي در بازار وجود دارند كه مي‌توانيد از سوپرها و نان فانتزي‌فروشي‌ها با قيمت ميانگين 4هزار تومان آن را خريداري كنيد.

نان‌جو با تخمه و كنجد: يكي از خوشمزه‌ترين نان‌هاي جو موجود در بازار است. فقط يادتان باشد كه اين نان نسبت به ساير نان‌هاي جوي معمولي كالري بالاتري دارد. اين نان در نوع بسته‌بندي شركتي قيمتي حدود 5هزار تومان دارد اما در نان‌فانتري‌فروشي‌ها مي‌توانيد آن را هم در تعداد دلخواه و هم با اختلاف قيمت هزار توماني خريداري كنيد.

اكمك: اصالت اين نان تركيه‌اي است. شكل ظاهري آن گرد و حجيم است اما بافت يكنواخت و نرمي دارد. سفيد رنگ و معطر است و پوسته‌ رويي آن قهوه‌اي است. اين نان در دسته نان‌هاي رژيمي قرار مي‌گيرد چون با حداقل روغن و نمك ممكن طبخ مي‌شود. اين نان را فقط در بسته‌بندي‌هاي شركتي مي‌توانيد خريداري كنيد كه به‌طور معمول در بسته‌بندي‌هاي 5عددي با قيمت 3هزار تومان عرضه مي‌شود. همچنين نرمي بافتي كه دارد مدت ماندگاري آن را براي استفاده افزايش مي‌دهد.

نان جو با طعم زيره: اگر از طعم و عطر زيره خوشتان مي‌آيد حتما طرفدار اين نان جو مي‌شويد. زيره ادويه پرخاصيتي است كه به رفع سوءهاضمه و بهبود عملكرد روده‌ها كمك مي‌كند و ضد‌نفخ است. اگر اين نان را از نان فانتزي‌فروشي‌ها تهيه كنيد، شبيه نان‌هاي تافتون مسطح و گرد است و دانه‌اي فروخته مي‌شود كه بسته به وزني كه دارد قيمت ميانگين هركدام بين‌هزار و 500 تا 2هزارتومان است؛ اما نوع شركتي آن برايتان چيزي حدود 3هزار و 500تومان تمام مي‌شود كه مي‌توانيد آن را مدت بيشتري در هواي نسبتا خنك نگهداري كنيد.

نان غني شده با امگا 3: شكل ظاهري‌اش شبيه نان‌هاي باگت معمولي است اما سطح آن با كنجد پر شده و وجود اسيد چرب امگا3 آن را به يك نان غني‌شده تبديل كرده است. اين نان‌ها با قيمت هزار و 500تومان در بسته‌بندي‌هاي 500گرمي و عموما سه‌تايي عرضه مي‌شوند. فقط حواستان باشد، بعد از باز كردن بسته‌بندي، براي استفاده مجدد حتما سطح آن را بپوشانيد چون خيلي سريع خشك مي‌شود.

  • نان‌هاي رژيمي

اگر نان‌هاي معمول را به‌دليل نشاسته بالا از برنامه غذايي‌تان حذف كرديد، مي‌توانيد نان‌هاي رژيمي را با خيال راحت مصرف كنيد و نگران اضافه‌وزن نباشيد.

نان جوي خشك: مصرف اين نان بدون هيچ افزودني براي افرادي توصيه مي‌شود كه از اضافه‌وزن رنج مي‌برند و دلشان مي‌خواهد كمي لاغرتر شوند. نان جوي خشك ساده علاوه بر آرد جو، مقداري آرد و سبوس گندم هم دارد كه به افزايش فيبر موجود و طعم بهتر آن كمك مي‌كند. طعم اين نان كم‌كالري، شبيه يك جور بيسكوئيت نازك و البته خوش‌خوراك است كه مانند نان لواش مسطح است و تكه‌اي به فروش مي‌رسد. رنگ آن هم نسبت به نان جو‌هاي ديگر كمي تيره‌تر است و قميت آن براي هر كيلو 3هزار و 500تومان است كه شما مي‌توانيد به اندازه مصرف‌تان آن را تهيه و تا هر وقت كه بخواهيد آن را نگهداري كنيد و نگران خشك شدن آن نباشيد چون حتي مي‌توانيد از تكه‌هاي خرد شده آن هم در غذاهايي مانند آبگوشت و آب دوغ خيار استفاده كنيد.

نان جوي لقمه‌اي: اين نان با 80درصد آرد جو پخته مي‌شود و مي‌توان گفت يكي از رژيمي‌‌ترين نان‌هاي ممكن است كه مي‌توانيد آن را به‌صورت تكه‌هايي در اندازه مورد نياز از نان فانتزي‌فروشي‌ها تهيه كنيد. شكل ظاهري آن كمي سفت است اما درحقيقت بافت نرمي دارد و فاقد نمك و شكر است. اين نان را مي‌توانيد به ميزان مصرفتان تهيه كنيد اما قيمت كلي آن در هر كيلو 7هزار تومان برايتان تمام مي‌شود. به‌دليل شكل ظاهري سفتي كه دارد مي‌توانيد مدت زمان بيشتري آن را نگهداري كنيد.

نان جوي شويدي: دنبال كردن رژيم‌هاي غذايي گاهي‌اوقات خسته‌كننده مي‌شود، به همين دليل براي تنوع هم كه شده به سراغ مصرف نان جوهاي خشك شويددار برويد كه بسيار خوشبو هستند؛ البته اگر به عطر سبزيجات آلرژي نداريد. اين نان، سبزي پرخاصيت شويد خشك را به‌صورت رشته‌هاي نازك و كوچكي در خودش جا داده است. اين نان هم شبيه بيشتر نان‌هاي جو، ورقه‌اي و تكه‌اي فروخته مي‌شود ولي از آنها ترد‌تر و شكننده‌تر است؛ پس هنگام حمل‌ونقل آن حسابي مراقب باشيد چون بايد براي خريد هر كيلو از اين نان چيزي حدود 2هزار و 500تومان هزينه كنيد.

نان سير و زيتون: جزو نان‌هاي پرطرفدار است كه براي تهيه آن از پودر سير و سبزيجات ديگري مانند گشنيز و شويد استفاده شده است. البته مقدار سبزيجات، آنقدر زياد نيست و فقط در حدي سبزي دارد كه بو و عطر آن تغيير كند. اين نان را مي‌توانيد به همراه سركه بالزاميك و روغن زيتون به‌عنوان پيش‌غذا مصرف كنيد يا در كنار ساير غذاها قرار دهيد. اين نوع نان معمولا به‌صورت باگت درست مي‌شود؛ اگر نوع بسته‌بندي آن را پيدا نكرديد، حتما به نان‌فانتزي‌فروشي‌ها سري بزنيد، آنجا مي‌توانيد با هزينه هزار و500تومان براي هر عدد، تعداد دلخواه‌تان را تهيه كنيد.

نان سالادي: اگر ترجيح مي‌دهيد شب‌ها شام سبكي بخوريد انتخاب نان‌هاي سالادي بهترين گزينه براي شماست. بنابراين با كمك اين نان‌ها سالاد كاملي تهيه و آن را جايگزين شام شب كنيد تا به وزن ايده‌آل‌تان برسيد. شكل ظاهري اين نان‌ها كمي متفاوت‌تر از نان‌هاي ديگر است، نان‌هاي گرد و توپي مانند سفيدي كه در بسته‌بندي‌هاي شركتي توليد مي‌شوند و قيمت هر بسته آن كه عموما 500گرمي است 3هزار تومان است، به‌دليل ماهيت خشك نان خيالتان بابت نگهداري تا آخرين دانه راحت باشد.

  • نان‌هاي مكمل

يكسري از نان‌ها هم هستند كه بيشتر جنبه مكمل غذا و شايد بهتر است بگوييم كمي جنبه تزئيني دارند؛ نان‌‌هاي جديدي كه ارزش يك‌بار امتحان‌كردن را دارند.

نان سبوس‌دار براي سوپ: مي‌توانيد آن را در كنار پيش غذاهايي مانند سوپ‌هاي ساده و سبك بخوريد و بخشي از اشتهاي اوليه‌تان براي خوردن غذاهاي پرچرب و پركالري را كاهش دهيد. اين نان‌ها را به‌صورت ساده هم مي‌توانيد پيدا كنيد، اما انواع سبوس‌دار، شما را بيشتر سير مي‌كنند و از لحاظ تغذيه‌اي مفيدتر هستند. اين نان‌ها 2شكل ورقه‌اي و توپي دارند كه شكل ورقه‌اي آنها در نان‌فانتزي‌فروشي‌ها و شكل توپي آنها به‌صورت بسته‌بندي عرضه مي‌شود كه قيمت ورقه‌اي آن كيلويي هزار و 500 و هر بسته 500گرمي توپي آن 2هزار تومان است.

نان سوخاري سبزيجات: اين نان مخصوص افرادي است كه عاشق نان سوخاري هستند و از طرفي دلشان مي‌خواهد طعم جديدي را امتحان كنند. مقدار سبزيجات موجود در اين نان سوخاري نسبت به ساير نان‌هاي طعم‌دار بيشتر است و به همين دليل رنگ نان تقريبا سبز شده است. نان سوخاري سبزيجات به‌دليل خشك بودن ماندگاري خوبي دارد و همراه با سوپ و‌ آش يا به تنهايي قابل مصرف است. نوع بسته‌بندي اين نان هنوز در بازار وجود ندارد اما به‌صورت فله‌اي از نان‌فانتزي‌‌فروشي‌ها مي‌توانيد آن را با قيمت هر كيلو 3هزار و 500 تومان تهيه و نوش جان كنيد.

نان و پنير و گردو: طعم لذيذي دارد و اگر آن را به خانه ببريد مطمئن باشيد كه در يك چشم به‌هم زدن تمام مي‌شود. در بخش مياني اين نان تكه‌هاي پراكنده گردو به همراه پنير سفيد وجود دارد و براي صبحانه يا عصرانه، ميان‌وعده مفيدي است. اين نان در بسته‌بندي‌هاي شركتي قابل خريداري است و هم به‌صورت باگت و هم به‌صورت نان همبرگري وجود دارد اما حواستان باشد به محض باز كردن بسته امكان خشك شدنش وجود دارد، پس يا به اندازه مصرف روزانه آن را تهيه كنيد يا بعد از باز شدن و مصرف، مقدار باقيمانده را دور از جريان هوا و در يخچال قرار بدهيد. براي خريد هر بسته 3تايي اين نان خوشمزه بايد 2هزار و 500تومان هزينه كنيد.

نان شيرمال زنجبيلي: جزو نان‌هاي شيرمال كم شيرين است و البته وقتي آن را مي‌خوريد عطر و طعم تند زنجبيل را كاملا احساس مي‌كنيد. اگر از مزه زنجبيل خوشتان مي‌آيد و به‌دنبال ناني با مزه متفاوت هستيد آن را امتحان كنيد. براي خريد اين نان به نزديك‌ترين نان فانتزي فروشي محله‌تان برويد. حتما داخل يكي از سيني‌هاي بزرگ يخچال اين نان را با اتيكت قيمت كيلويي 5هزار تومان مشاهده مي‌كنيد، البته شما مي‌توانيد به تعداد نياز آن را خريداري كنيد و به منزل ببريد.

نان شيرمال خرما:
يكي از رايج‌ترين نوع نان شيرمال، نان شيرمال خرما است. خرما يك ماده غذايي پرانرژي طبيعي است كه وقتي به نان‌ها اضافه مي‌شود ارزش غذايي آنها را بالا مي‌برد. بنابراين مصرف نان شيرمال خرما، براي ورزشكاران و كودكان يا ساير افرادي مفيد است كه روزانه فعاليت بدني زيادي دارند. بخش مياني اين نان با يك لايه خرما پر شده است و به نرمي آن كمك مي‌كند. با توجه به‌وجود خرما در نان حتما در يخچال از آن نگهداري كنيد. اين نوع نان، هم به‌صورت كيلويي با قيمت 4هزار تومان و هم به درخواست شما دانه‌اي عرضه مي‌شود.

کد خبر 322646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha