همشهری آنلاین: نشست مشترک مدیران رسانه‌ای ایران و چین جمعه-۲ بهمن- در هتل اسپیناس تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی برگزار شد.

چین و ایران

به گزارش شفقنا، در این نشست مدیران رسانه‌ای ایران درباره‌ی مسائل مشترکی که می‌تواند در آینده‌ی زمینه‌ای برای همکاری‌های مشترک باشد، صحبت کردند.

  • در دنیای جدید مفهوم هویت دچار بحران شده است

امیر محبیان، مدیر خبرگزاری آریا در نشست مشترک میان رسانه‌های ایران و چین گفت: دو تمدن کهن ایران و چین بعد از گذشت چند هزار سال هنوز به هویت خود تأکید دارند اما در دنیای جدید مفهوم هویت دچار بحران شده است. سرعت تحولات در حوزه ارتباطات به حدی است که حتی زمینه‌های نظری لازم برای این تحولات هنوز به وجود نیامده است.

 

او گفت: در جوامع مجازی که امروزه بسیار گسترده شده است، هویت مجازی بر هویت واقعی پیشی گرفته است. دغدغه کنونی اندیشمندان در حوزه رسانه این است که فضای بین اذهان مردم بر پایه واقعیت نمایی و نه واقعیت شکل می‌گیرد و به همین دلیل مسئولیت پذیری که محصول ارتباط اندیشه با هویت است، کاهش پیدا کرده است. فضای ارتباطی جدید در جوامع مجازی، فرصت‌هایی را برای از میان بردن شکاف‌های میان ملت‌ها به وجود آورده است اما نگرانی آن است که این شکاف‌ها در حوزه هویتی بسیاری از ارزش‌های انسانی را زیر سوال برده است.

محبیان در ادامه تصریح کرد: برای چین و ایران به عنوان دو تمدن کهن، هویت در دنیای امروز بیش از سایر کشورها اهمیت دارد و ما دوست داریم شاهد ارزیابی اندیشمندان دو کشور در این زمینه باشیم. طبیعتا اگر ما دو کشور کهن نتوانیم تعریف روشن خود از هویت را مطرح کنیم و دیگران تعاریفی ارائه خواهند داد که خواستار هویت ما نخواهد شد.

  • همکاری شما در دوران تحریم در حافظه ملت ما باقی خواهد ماند

 سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه روزنامه اطلاعات نیز در این نشست گفت: زمانی که در خارج از کشور بودم یکی از انگیزه‌های اصلی ما دریافت خبر و اطلاعات موثق از جهان ضدامپریالیستی بود. 45 سال پیش به سفارت چین در بغداد مراجعه کردم و درخواست کردم تا بولتن خبرگزاری شین‌هوا را مشترک شویم. از آن زمان نوعی دریافت اطلاعات دقیق و روشن از یک پایگاه ضدامپریالیستی را لمس می‌کردیم.

او خطاب به مدیران رسانه‌های چینی گفت: شما در بهترین شرایط قدم به کشور ما گذاشته‌اید. ما در این ایام در جشن پیروزی بر دسیسه‌های امپریالیستی هستیم و برجام را به فرجام رسانده‌ایم. شما دوستانی هستید که در دوران عسرت، در کنار ما بودید و ما را تحریم نکردید. این همکاری و همیاری شما در آن دوران در حافظه ملت ما باقی خواهد ماند. سابقه ارتباطات تمدنی بین ایران و چین به 2600 سال قبل و زمان ساسانیان برمی­گردد و از سوی دیگر پیامبر ما نیز فرموده که دانش را هر کجا که باشد فراگیرید حتی اگر در چین باشد و لفظ چین را تأکیدا به دو منظور بیان کرده است اول این که دورترین محل از جهان اسلام بود و دیگر این که در چین دانشی نهفته بود که می‌توانست برای پیروان آیین اسلام آموزنده باشد. امیدوارم توفیق داشته باشیم که در دوران شکوفایی هم همیاری و همکاری ثمربخشی را ادامه دهیم.

  • امیدواریم رسانه‌ها بتوانند منجر به توسعه بیشتر شوند

امیرعباس فتاح زاده، مدیرمسئول هفته نامه سلامت دیگر سخنران این نشست بود که گفت: مفاهیمی چون توسعه پایدار و اندیشه‌هایی مثل نوع دوستی هم در ایران و هم در چین از پشتوانه محکمی برخوردار است. ایران واقعی ایرانی است که شما می‌توانید آن را بر مبنای ارزش‌های والای انسانی ببینید و ارزیابی کنید. ما ملتی هستیم که امنیت، مهمان دوستی و صلح دوستی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن ماست. ما امیدواریم رسانه‌ها بتوانند زمینه‌های نزدیکی بیشتر فرهنگی را در کنار مردم فراهم آورند و منجر به توسعه و روابط دوجانبه بیشتر شوند.

او ادامه داد: امیدواریم رسانه‌های چینی بتوانند در کنار نشان دادن قابلیت‌های ایران، ظرفیت‌هایی را که برای همکاری‌های متقابل رسانه‌ای و فرهنگی در همه زمینه‌ها وجود دارد، رشد و توسعه دهند. از سوی دیگر امیدواریم همکاران ما ایران را به عنوان دروازه ورود به منطقه بشناسند و از این دروازه امن و قابل اعتماد برای حضور در منطقه‌ای که شاید امنیتی مانند امنیت ایران نداشته باشد، استفاده کنند. ما می‌دانیم که چین اکنون کارخانه جهانی است و تلاش مردم بزرگ چین برای توسعه اقتصادی در چند دهه گذشته الگوی بی‌بدیلی بوده است. اما تلاش‌های ما در جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد روابط پایدار با کشورهای دوست تلاش‌هایی بود که ریشه در ارزش‌های کهن سرزمین ما داشته است. امیدوارم رسانه‌های ما بتوانند فضایی را فراهم کنند تا در سایه اعتماد متقابل میان تجار و بازرگانان دو کشور و نیز فرهنگیان و اصحاب رسانه دو ملت، پیام‌های صلح و دوستی متقابل مبادله شود.

  • مقابله با انگاره‌های رسانه‌های بزرگ، ساده‌ نیست

مدیرمسئول فایننشال تربیون در نشست مشترک رسانه‌های ایران و چین گفت: رهایی و مقابله با انگاره‌های ساخته شده توسط رسانه‌های بزرگ کار ساده‌ای نیست. ما تلاش می‌کنیم تا روایت خود را از رویدادها عرضه کنیم. آنچه ما عرضه می‌کنیم با روایت رسانه‌های بزرگ تفاوت و گاهی تعارض هم دارد. در واقع نسبت ما با رسانه‌های بزرگ جهانی از مرز یک رقابت حرفه‌ای فراتر می‌رود و به نوعی رویارویی و کشمکش بدل می‌شود و این یکی از وجوه مشترک معنادار بین رسانه‌های ایران و رسانه‌های چین است.

قدیری در ادامه گفت: تلاش برای توسعه متوازن و پایدار جوامع ما، جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی و رساندن جامعه به سطح قابل قبولی از رفاه و استانداردهای بالای آموزشی، بهداشتی و مواردی از این دست از وجوه مشترک دیگر بین دو کشور است. قطعا در روند جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی و ایجاد رفاه، رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند و بخش مهمی از رسانه‌های ایران متمرکز بر ایفای نقش اجتماعی است.

قدیری با تأکید بر نقش ایران در جهان و منطقه گفت: ما در ایران در حال حاضر دوران بسیار حساسی را می‌گذرانیم. امروز با قبول واقعیت‌های ایران و با درک اهمیت نقش ایران در تحولات منطقه شرایطی فراهم آمده است تا روابط خارجی ما وارد مرحله پرتحرک و فعال شود. امیدواریم که این روابط تازه به‌ویژه برداشته شدن موانع تجاری موجب تحرک تازه‌ای در اقتصاد کشور ما و رشد تولید ملی شود. روزنامه فایننشال تریبیون نیز با همین نگاه و برای کمک به همین روند 18 ماه پیش شروع به کار کرده است.

قدیری گفت: اگرچه امروز موج تروریسم بیشتر در خاورمیانه کشتار می‌کند و ویرانی به بار می‌آورد اما همه می‌دانند طاعون تروریسم همه جهان را از شرق دور تا غرب اروپا و آمریکا هدف گرفته است. پیش شرط مقابله با این موج تشخیص درست ریشه‌های آن و مشارکت صادقانه همه دولت‌ها در مقابله جدی با همه اَشکال آن است.

  • نقش رسانه در توسعه و باورپذیری توسعه بی‌بدیل است

محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار نیز با اشاره به نقش عنصر انسانی در توسعه کشورها گفت: مفهوم توسعه متفاوت از گذشته شده است و عنصر انسانی نقش کلیدی در این بین پیدا کرده است. بنابراین متناسب با تحولات زمانه، عصر حاضر عصر گفتمان‌ها و تکثرگرایی است و نقش رسانه هم در توسعه و باورپذیری توسعه و القای حقایق نقش بی‌بدیلی است. قدرت آن نیست که وجود دارد بلکه آن چیزی است که القاء می‌شود لذا تصویرسازی و باورپذیری بیش از هر زمان نقش آفرین شده است و این نقش‌ها به دست اهالی رسانه عملی می‌شود.

وکیلی گفت: ما و شما در زمینه‌های تاریخی و هویت تمدنی شریک هستیم ولی ما و شما در معرض تهاجم رسانه‌ای سازمان‌یافته هستیم که هم باورهای کهن و هم دستاوردهای امروز را تهدید می‌کند. اروپای منطقه‌ای و اقتصادی و ژئوپلتیک بدون بلوک رسانه‌ای ماندگاری ندارد، بنابراین همگرایی ما و شما در بلوک بندی منطقه‌ای و در هم افزایی قدرت سیاسی و اقتصادی ایران و چین می‌تواند نقش مستقیم و تأثیرگذاری داشته باشد، به همین دلیل در آستانه تحول بزرگ در ساحت سیاسی ایران این نشست را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم از منظر فعالیت رسانه‌ای بسترساز توسعه انسانی و پایدار به نفع ملت‌های منطقه و ملت‌های دو کشور باشیم.

رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی با اشاره به مسئولیت خود در این انجمن گفت: با رویکرد دولت جدید در ایران و واگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای ایران به بخش خصوصی این انجمن متولی سیاست‌گذاری‌های مرتبط با حوزه رسانه در بخش محتوا و فعالیت‌های شکلی شده است و همچنین نظام رتبه‌بندی مطبوعات توسط این انجمن انجام می‌شود و مرجع داوری است و دولت دخالتی در نظام‌نامه آن ندارد. انجمن آماده است با مجامع مشابه در کشور بزرگ چین فعالیت مشترک داشته باشد.

  • اعلام آمادگی ایسنا برای همکاری‌های مشترک

متقیان، مدیرعامل ایسنا هم با اشاره به تاریخچه‌ی شکل‌گیری این خبرگزاری گفت: این خبرگزاری، فرهنگی جدید از شیوه‌های اطلاع‌رسانی توسط جوانان را آغاز کرد. حضور ایسنا در دانشگاه‌ها فصل جدیدی در اطلاع رسانی اخبار علمی و فرهنگی دانشگاه به وجود آورد. ایسنا با شعار هر دانشجو یک خبر و ایران به روایت ایرانیان کار خود را آغاز کرد و همچنان استوار است و آمادگی این را دارد که دانشگاه‌های چین و رشد و پیشرفت علمی آنها را نیز به ایرانیان و مجامع دانشگاهی ایران معرفی کند و فرهنگ دیرین همکاری دو کشور را برای ایرانیان بازگو نماید.

کد خبر 322525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha