مسکو - ایرنا: سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: سال ۲۰۱۶ سال اجرای توافقات راهبردی میان ایران و روسیه خواهد بود و دو کشور برای توسعه همکاری‌های خود مصمم هستند.

sanaee

به گزارش ایرنا، مهدی سنایی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: به روابط ایران و روسیه باید با واقع بینی نگاه کرد. لغو تحریم‌های ایران به روابط ایران و روسیه تحرک می‌بخشد و حدود 40 طرح که 35 میلیارد دلار ارزش دارد را می‌توان اجرایی کرد.

سفیرایران با بیان این که تحریم ها برای ایران محدودیت های زیادی به وجود آورده بود که برخی ازآن به شرکا هم مربوط می شد ، اظهار داشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا به این مساله اشاره کرد و گفت که با لغو تحریم ها این مشکلات از میان برداشته می شود.

وی ادامه داد: اما ایران به خوبی تحریم ها را پشت سر گذاشت. تحریم ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر ایران تحمیل شد و در این دوره ایران پیشرفت های چشمگیری داشته و در موفقیت های خود بر منابع ملی تکیه داشته است.

سنایی با اشاره به آزاد شدن منابع مالی ایران در خارج از کشورتصریح کرد : منابع اصلی ایران برای پیشرفت، منابع ملی این کشور خواهد بود واین امر در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. لغو تحریم ها موفقیت بزرگ ایران بود اما ما بر اقتصاد ملی تکیه خواهیم کرد.

سفیرجمهوری اسلامی ایران درفدراسیون روسیه با بیان این که بالغوتحریم ها مشکلات نیزبرطرف می شود، اظهار داشت: تحریم‌ها وضعیت دشواری را به وجود آورده بود و فروش نفت ایران، روابط بانکی، انتقال پول و بیمه کشتی ها را مختل و دشوار کرده بود. پس از لغو تحریم ها، ایران امکان ارتباط بهتری با کشورهای دیگر پیدا می کند و قطعا سرمایه گذاری ها افزایش خواهد یافت.

سنایی افزود: روسیه برای ایران فقط کشور دوست و همسایه نیست بلکه این کشور شریک اصلی ایران است. همکاری های ایران و روسیه ابعاد مختلفی دارد. این همکاری ها در عرصه بین المللی، در امور منطقه ای و همکاری های دوجانبه توسعه می یابد.

مهدی سنایی با اشاره به افزایش ارتباطات بین دو کشور خاطرنشان کرد: سران ایران و روسیه در تمام سطوح روابط دو کشور را تحت کنترل دارند.پس از دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از ایران در پاییز گذشته، بسیاری از مسایل حل شد. این دیدار بسیار سودمند و سازنده بود. پس از آن دیدار چند مقام ارشد روس به ایران سفر کردند که آخرین مورد سفر آلکساندر تکاچوف وزیر کشاورزی روسیه به تهران بود.

سفیر کشورمان با بیان این که سال گذشته یکی از پرثمرترین سالها در روابط دوجانبه ایران و روسیه بود، اظهار داشت: اسناد زیادی طی این سفرها میان دو کشور امضا شد. سال 2016 نیز سال اجرای توافقات خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مسایل حاد میان ایران و روسیه انتقال پول بود که در شرایط تحریم غیرممکن شده بود. این مساله الان حل می شود و بسیاری از شرکت های روسی دفاتر خود را در ایران گشوده اند و رقابت گسترده ای در بازار ایران بوجود خواهد آمد.
سنایی با بیان اینکه دو نوع طرح در ایران وجود دارد، اظهار داشت: نوع اول طرح هایی است که روسیه در آنها تجربه دارد همچون عرصه هسته ای و ساخت نیروگاه های هسته ای. روسیه نخستین بلوک نیروگاه هسته ای بوشهر را ساخت. قراردادی هم برای احداث بلوک دوم و سوم نیروگاه هسته ای در بوشهر امضا شده است و در زمان حاضر مذاکرات برای ساخت بلوک دوم جریان دارد.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: در ساخت نیروگاه برق حرارتی هم میان ایران و روسیه امکان مشارکت گسترده وجود دارد. در دوره شوروی در ایران نیروگاه برق حرارتی با مشارکت این کشور احداث شد که متخصصان ایرانی الان هم با وجود دهها سال عمر ان، از فعالیت و عملکرد نیروگاه راضی هستند.

وی افزود: در عرصه راه آهن و مدرن سازی شبکه ریلی کشورمان عرصه خوبی برای همکاری با روسیه وجود دارد.
سفیر ایران گفت: از سوی عرصه هایی نیز در ایران وجود دارد که صحنه رقابت خواهد بود به عنوان مثال در حوزه اکتشاف و بهره برداری از میادین نفتی که از طرف شرکت های روسی همچون لوک اویل، روس نفت و زاروبژنفت برای مشارکت در آن علاقمندی دیده می‌شود.

سنایی در ادامه با اشاره به اجرای طرح ایران هراسی برخی سیاستمداران غربی گفت: برخی رسانه های غربی هم به این موضوع دامن می زنند و بطور مکرر مدعی می شوند که تجارت و همکاری با ایران دشوار است در حالی که واقعیت ندارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره امکان سقوط بهای نفت براثر ورودگسترده نفت ایران به بازارجهانی گفت: حضور ایران در بازار نفت عامل منفی نیست. اگر ایران روزانه 500 هزار بیشتر و بتدریج تولید کند، تغییر جدی در بازار نفت به وجود نمی آید. هم اکنون کشوری هست که دو میلیون بشکه مازاد بر سهمیه نفت تولید می کند. باید در مورد تولید نفت توافق صورت گیرد.
سنایی گفت: ایران و روسیه در عرصه نفت به عنوان صادرکنندگان عمده این ماده انرژی زا می توانند شریک و همکار باشند.
در گذشته شاهد صادرات نفت از روسیه به ایران بوده ایم. این امر نشانگر امکان همکاری دو کشور در این عرصه است.

سفیر کشورمان با اشاره به نیاز به مشارکت منطقه‌ای برای تثبیت بهای نفت گفت: اقتصاد منطقه تحت تاثیر منفی عوامل سیاسی قرار دارد. ایران معتقد است که تولید نفت باید کاهش یابد و این رویکرد به نفع همه خواهد بود زیرا همه طرف ها از بهای پایین نفت متضرر می‌شوند.

کد خبر 322403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha