همشهری آنلاین: عضو گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تشریح آنچه که تحت عنوان «فضای سوم» نامید، گفت: مشکل ما در فضای سوم، این نیست که چطور به متون اسلامی در اینترنت دسترسی پیدا کنیم بلکه مسئله این است که چطور می‌توانیم این متون را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر مسعود کوثری در نشست بين‌المللي «سلامت و سبك زندگي: فرهنگ و فضاي مجازي» در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران كه با عنوان «فضای سوم، فرهنگ و سلامت اجتماعی» سخنرانی می‌کرد، گفت: فضای سوم یک فضای ساختگی است که زمانی در دنیای واقعی ساخته می‌شود و زمانی دیگر در دنیای مجازی. ما در فضای سومی زندگی می‌کنیم که نه در دنیای واقعی است و نه در دنیای مجازی.

  • مشکل اجتماعی فضای سوم

عضو گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: مشکل اجتماعی فضای سوم، وقتی خود را بروز می‌دهد که ما ظاهرا در فضای واقعی زندگی می‌کنیم اما بیشتر زمان‌مان در تعاملات فضای مجازی صرف می‌شود. این مسئله باعث انزوای اجتماعی می‌شود و می‌توان آن را اعتیاد الکترونیکی نامید.

  • فضای سوم و مشکل اصلی دهه آتی دنیا

وی افزود: در دهه جدید، مشکل بر سر محتوای اینترنت نیست بلکه مشکل در نحوه تعامل با فضای مجازی است بنابراین مشکل اصلی در دهه آتی برای جهان اسلام، دنیای غرب و کل جهان این است که چطور تعاملات را مدیریت کرده و بین دو فضای واقعی و مجازی تغییر کنیم؟ دائم بین دو جهان، سوئیچ می‌کنیم؛ در واقع زندگی دوگانه داریم و هر کدام از این دو جهان نیازمند مهارت‌های خاص خود است.

  • مهارت‌های مورد نیاز فضای سوم

کوثری خاطرنشان کرد: در فضای سوم، نیازمند مهارت‌های جدید برای زندگی هستیم که این مهارت‌ها تنها ناظر بر چگونگی کار با موبایل و کامپیوتر نیست بلکه به شاخص‌ها و مهارت‌های جدید اجتماعی برای دستیابی به سلامت اجتماعی نیاز داریم و زندگی در فضای سوم مستلزم این است که تمدن و فرهنگ را دوباره تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه برای درک مفهوم فضای سوم باید تعریف جدیدی از جامعه و تعاملات اجتماعی ارائه دهیم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تمدن نوعی بازی خواهد بود نه ترکیبی از متن‌ها؛ مشکل ما در فضای سوم، این نیست که چطور به متون اسلامی در اینترنت دسترسی پیدا کنیم بلکه مسئله این است که چطور می‌توانیم این متون را مدیریت کنیم.

کد خبر 322346

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha