همشهری آنلاین: استاد دانشگاه سیمون فریزر کانادا گفت: اینترنت برای دموکراسی، حوزه عمومی و مردمسالاری ارزشمند است و می‌توانیم نهادهای دموکراتیک را در حوزه آنلاین وارد کنیم.

پروفسور اندرو فینبرگ

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، پروفسور اندرو فینبرگ در نشست بین‌المللی سبک زندگی و سلامت: فرهنگ وفضای مجازی در دانشگاه تهران گفت: جوامع آنلاين هر چند درگير سياست هم هستند اما بيشتر به زندگي توجه دارند و عقايد خود را براي يكديگر به اشتراك مي‌گذراند.

اين استاد دانشگاه كانادا افزود: درست است كه استفاده سياسي از اينترنت وجود دارد اما بايد در نظر داشت كه اينترنت يك مفهوم تكنيكي است و نمي‌شود زندگي اجتماعي را از بحث تكنولوژي جدا كرد.

وي با اشاره به اين نكته كه ويژگي‌هاي اينترنت ممكن است در آينده تغيير كند، گفت: اينترنت هنوز كامل نيست و نهايي نشده است. فناوري تكامل پيدا مي‌كند و بايد ببينيم چه إمكانات فني و حقوقي ديگري بايد وارد حوزه اينترنت شود كه كاربردش تعميم پيدا كند.

آندرو فينبرگ سه آينده را براي اينترنت پيش بيني كرد و افزود: ١ - الگوي اطلاعاتي ٢-الگوي مصرفي ٣-الگوي جامعه‌اي سه آينده‌اي هستند كه مي‌توان براي اينترنت در نظر گرفت.

وي در توضيح الگوي اطلاعاتي گفت: بحث اشاعه اطلاعات از طريق اينترنت در دهه ١٩٨٠ ميلادي مطرح شد. در الگوي اطلاعاتي، نقش اينترنت در توزيع اطلاعات و افزايش دسترسي جامعه به اطلاعات در آينده است.

تشريح الگوي مصرفي محور ديگر صحبت‌هاي پروفسور آندرو فينبرگ بود و در اين رابطه اظهار كرد: هدف اينترنت در ابتدا تجاري بوده و بازار جديدي در حوزه اينترنت شكل گرفته است. طبعا وقتي بيزينس افزايش پيدا كند مصرف هم بيشتر خواهد شد و اينترنت سرعت بالا براي كاربران به نوعي دامن زننده بحث مصرف گرايي است.

اين استاد دانشگاه افزود: الگوي جامع گرا نيز الگويي است كه امروز ما با آن روبرو هستيم و امكان ارتباطات آزاد در فضاي مجازي بين افراد و گروه‌ها و ارتباطات انساني در شبكه‌هاي مجازي را مهيا كرده است.

آندرو فينبرگ همچنين در بخشي از صحبت‌هايش به نگاه مردم ايران به اينترنت ابراز علاقه كرد و گفت: به مردم ايران علاقمند شده‌ام چون آنها دوست دارند اينترنت را طوري شكل دهند كه با فرهنگ و سياست شان هماهنگ باشد. تكنولوژي امكان اين تطبيق سازي و همخواني با فرهنگ بومي را ممكن مي‌سازد.

اولین نشست بین‌المللی سبک زندگی و سلامت: فرهنگ وفضای مجازی، چهارشنبه۳۰ دی‌ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

پروفسور سلمان سید، پروفسور جان اندرسون، دکتر محمد النواوی، دکتر سحر خمیس و دکتر مزمل حسین از جمله افرادي بودند كه  در این نشست حضور داشتند و همچنين اساتید برجسته داخلی از جمله محسنیان راد،  مسعود کوثری،  مصطفی تقوی،  سید حسن حسینی و  یونس شکرخواه به سخنراني پرداختند.

کد خبر 322263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha