همشهری آنلاین: دکتر عاملی رئیس انجمن علمی مطالعات جهان ضمن تشریح نظریه خود با عنوان «دو فضایی شدن جهان»، افق‌هایی را برای طرح در نهادهای بین‌المللی مطرح کرد و مسیر را برای رسیدن به راه‌حل جهت تعامل و بهره‌برداری از فضای جهانی و تامین سلامت و هویت ملی فرهنگی مورد بحث قرار داد.

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر سعیدرضا عاملی در نشست بین‌المللی «سلامت و سبک زندگی: فرهنگ و فضای مجازی» كه با موضوع «دو فضایی شدن ظرفیت‌های فرهنگ و سبک زندگی و ظهور مسائل جدید فرهنگی» سخنراني مي‌كرد، با ارائه نموداری، تمایزات «فرهنگ» به عنوان بستر و راه مسیر زندگی و «فضای مجازی» به عنوان فضا و مسیر جهانی زندگی را تشريح کرد.

رئیس انجمن علمی مطالعات جهان در ادامه، از دل تفاوت فرهنگ به عنوان یک امر برخاسته از دین، تاریخ، تمدن، جغرافیا، محلی بودن و خاص بودن و فضای مجازی با خصیصه‌هایی مثل فراملی بودن، فرامحلی بودن، جهانی بودن، همه جا حاضر بودن، تنوع و تکثر داشتن و البته صد درصد صنعتی بودن، به ذكر ظرفیت‌ها و مسائل فرهنگی پرداخت.

دبیر علمی نشست بین‌المللی «سلامت و سبک زندگی: فرهنگ و فضای مجازی» گفت: در گذشته و تا کنون فرهنگ به عنوان «برنامه، محتوا و فرایند زندگی» مرتبط با مکان و در مکان و برخاسته از جغرافیای خاص بوده است. با عملکرد پیدا کردن امور مرتبط با زندگی در فضای مجازی و گسترش عناصر مرتبط با سبک زندگی مثل موسیقی، بازی‌ها، مد و آرایش، تزئینات خانه و شهر و بسیار دیگری از عناصر مرتبط با جنبه‌های جدی زندگی مثل بهداشت، درمان، خدمات اداری و مالی، مدیریت شهری و غيره، «فرهنگ» ظرفیت بزرگ جدیدي پیدا کرده است که از آن می‌توان به «فضای همزمان»، «فضای همه جا حاضر»، «فضای فرازمان و فرامکان» و «فضای جهانی» تعبیر كرد.

دکتر عاملی با تاکید بر دوفضایی شدن مسیر زندگی و قرار گرفتن فضای جدید صنعتی مجازی در کنار محیط قدیمی طبیعی زندگی، افزود: دو فضایی شدن، ظرفیت جدید فضای ارتباطی زندگی را توسعه داده و به نوعی ظرفیت «حضور فرد در همه جهان» را از منزوی‌ترین محیط‌های زندگی اعم از محیط‌های روستایی، شهری، شهرهای کوچک و کلان شهرهای بزرگ جهان فراهم آورده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان كرد: فرامحلی شدن ارتباطات، بانام و بی‌نام شدن ارتباطات، باچهره و بی‌چهره شدن ارتباطات، از بین رفتن فاصلة ارتباطی و همه در کنار هم قرار گرفتن و در عین حال «همه از همه جدا شدن جامعه»، بستر جدیدی از ارتباطات اجتماعی را رقم زده است که حداقل در چند دهة آینده، مسائل اجتماعی جدی را ایجاد می‌کند. این نوع مسائل، حساسیت‌های متفاوتی را در جهان به‌وجود می‌آورد و در عین حال مسائل مشترکی را برای همة جوامع انسانی تولید می‌کند. لذا مسائل برخاسته از دوفضایی شدن فرهنگ و شکل‌گیری فرهنگ مجازی، می‌تواند مسئله سازمان‌های بین‌المللی خصوصاً یونسکو، سازمان کنفرانس اسلامی، یونیسف و بسیاری از نهادهای وابسته به کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد باشد.

دكتر عاملي، سرفصل‌هایي از مسائل فرهنگی برخواسته از دو فضای شدن فرهنگ را که می‌توان به عنوان موضوعات پژوهش علمی و طرح موضوع در محافل بین‌المللی فرهنگی ارائه کرد در قالب نمودار درج شده در اين خبر مطرح كرد و پس از ذکر چالش‌های اساسي فرهنگی در ترکیب فضای فیزیکی و فضای مجازی، به عنوان راه حل تقویت فرهنگ از فرهنگی کردن، بومی‌سازی، انسانی کردن و متناسب‌سازی فناوری با طبیعت انسان صحبت کرد و گفت: بازسازی و یا خلاقیت در تولید نرم‌افزارهای متناسب با ارزش‌های الهی منتهی به سلامت فرد، جامعه و سبک زندگی مي‌شود.

وي در جمع‌بندی اين نشست، اظهار داشت: بر این مبنا که «قدرت انتخاب» توسعه پیدا کرده است، ما بايد در تولید خدمات و محتوا، ظرفیت خلاقانه لازم را فراهم کنیم تا بهترین‌ها را در معرض فرهنگ اسلامی ایرانی و سایر فرهنگ‌های جهان قرار دهیم. در همین راستا سطح تولید فرهنگ و مخاطب محتوا فرهنگی از عرصه محلی و ملی به عرصه فرامحلی و جهانی توسعه پیدا کرده است، لذا همچون پیام دین، پیام‌های فرهنگی باید جهانی باشد.

رئیس انجمن علمی مطالعات جهان در پایان نشست «سلامت و سبک زندگی: فرهنگ و فضای مجازی» که از دبیرخانه پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام - دانشگاه تهران با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، تقویت سواد اینترنتی را به عنوان یک راه حل دانش‌بنیان و حکمت‌بنیان برا ی ارتقاي دانش، معرفت و نگاه انتقادی به فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تقویت فردیت برخواسته از توسعه دسترسی به اطلاعات، با فرد قدرتمندتر و انتخاب‌گرتر مواجه شده‌ایم که به هیچ وجه سیاست‌های محدودکننده صرف نمی‌تواند مسیر فرهنگی و هویت را تقویت کند و باید بر تقویت علم و عقلانیت تاکید شود.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha
۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸