همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق اولیه هر شهروند است، با تشریح دو تفکر رایج در جامعه در زمینه اینترنت و فضای مجازی، تصریح کرد:

دکتر محمود واعظی

نمی‌توانیم بالای سر هر کسی یک مأمور بگذاریم؛ وظیفه حاکمیت ارتقای آگاهی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر محمود واعظي در نشست بين‌المللي «سلامت و سبك زندگي: فرهنگ و فضاي مجازي» در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در تشريح دو تفكر رايج در جامعه در زمينه اينترنت و فضاي مجازي، گفت: يك تفكر اين است كه همواره دنبال اين هستند كه ما و ديگران را راهنمايي كنند به اينكه همه چيز را بايد ببنديم. گروه ديگر نيز معتقد هستند كه بايد از طريق توسعه فضاي اينترنت مي‌توانيم به اهداف خود برسيم.

وي با بيان اينكه فرصت و تهديد پديده فضاي مجازي در همه جوامع با همديگر وجود دارد، بر تقويت فرصت‌ها و شناسايي تهديدها از طريق فرهنگ‌سازي و آموزش تاكيد كرد و گفت: دولت يازدهم با وجود فشارهايي بر دولت وارد مي‌شود، سياست توسعه فضاي مجازي را انتخاب كرده است چون چاره‌اي جز اين نيست و فضاي مجازي، خواه ناخواه، در حال گسترش است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با يادآوري اينكه دنيا به سوي دسترسي آزاد به اطلاعات مي‌رود، خاطرنشان كرد: دسترسي آزاد به اطلاعات از حقوق اوليه هر شهروند است و در اين ميان، نخبگان، رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها بايد نقش آگاهي‌بخشي ايفا كنند؛ بنابراين نمي‌توانيم بالاي سر هر كسي يك مأمور بگذاريم؛ وظيفه حاكميت نيز ارتقاي آگاهي در جامعه است.

دكتر واعظي، سياست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را افزايش توليد محتوا و اپليكيشن در داخل دانست و گفت: متولي توليد محتوا، تنها يك دستگاه نيست بلكه اين موضوع بر عهده همگان است و همه بايد تلاش و تشويق كنيم كه دستاوردها و يافته‌هاي علمي، آمار و ارقام و هر آنچه مورد استفاده ديگران قرار مي‌گيرد را در خدمت افكار عمومي و شهروندان قرار دهيم.

وي همچنين از تخصيص 120 ميليارد تومان از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي تقويت فضاي كسب و كار و اشتغال و همچنين توليد محتوا خبر داد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با طرح موضوع «عدالت ديجيتالي»، گفت: اين طور نبايد باشد كه آنچه ما بوجود مي‌آوريم در خدمت عده يا قشر خاصي باشد. همان‌طور كه اعتقاد داريم دسترسي آزاد به اطلاعات حق همگان است، يكي از سياست‌هايمان اين است كه بتوانيم روستاها و مناطق دورافتاده، مرزي و محروم كشور را سريع‌تر به اينترنت متصل كنيم.

وي افزود: در ابتداي دولت يازدهم 250 روستا اينترنت داشتند كه امروز اين آمار به 15 هزار روستا رسيده و اميدواريم تا پايان سال 94 به 25 هزار روستا برسد و تا پايان سال 95 هيچ روستاي بالاتر از 20 خانوار در كشور وجود نداشته باشد كه از اينترنت بي‌بهره باشد.

واعظي در جمع اساتيد و دانشجويان حاضر در اين نشست بين‌المللي از توجه جدي به شبكه علمي كشور خبر داد و تاكيد كرد: به لحاظ سرعت و قيمت اينترنت بايد حساب دانشگاه‌ها را از ديگران جدا كنيم و اميدواريم تا يك يا 1.5 سال ديگر بتوانيم به نياز دانشگاهيان در اين زمينه پاسخ نسبي بدهيم.

کد خبر 322331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha