یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبر پایان تحریم‌های ایران و به سرانجام رسیدن برجام همچنان در صدر رسانه‌های جهان است و واکنش‌های مقامات را به همراه دارد.

worldnews
  • کاخ سفيد با تکرار ادعاي آمريکا درباره تلاش ايران براي ساخت سلاح اتمي اعلام کرد بخشي از تحريم هاي آمريکا ضد ايران همچنان ادامه خواهد يافت.
  • کميته روابط عمومي آمريکا - اسرائيل (AIPAC)، اجرايي شدن توافق هسته‌اي ايران را "لحظه خطرناکي" براي آمريکا دانست." ايپک" در بيانيه اي اعلام کرد: «اجرايي شدن توافق هسته اي ايران " لحظه خطرناکي " براي آمريکا و متحدان ما است و ملزم نگه داشتن ايران به اجراي تعهداتي که در زمان دستيابي به توافق هسته اي " برجام" پذيرفت ، ضروري است.» کنگره و رياست جمهوري آمريکا نيز بايد به تعهداتشان عمل کنند که اين بدان معنا است که بايد به موارد نقض " برجام" از سوي ايران با اعمال مجازات هاي جدي ، قطعي و فوري پاسخ دهند.»
  • عبدالله عبدالله رييس اجرايي دولت افغانستان لغو تحريم هاي ايران را براي افغانستان و منطقه سودمند دانست و گفت لغو تحريم هاي ايران خبري خوب براي صلح ، تجارت ، اقتصاد و حمل و نقل در منطقه ما است.
  • (مطبوعات ترکيه) به نوشته روزنامه زمان، ايران که خود را آماده همگرايي بيشتر در دوران پس از تحريم مي کند ، ديروز در آستانه انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي ، چهار آمريکايي ايراني تبار را از زندان آزاد کرد. روزنامه يني شفق نيز نوشت تحريم هاي چند ساله ضد ايران با انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره پايبندي اين کشور به توافق هسته‌اي ، پايان يافت. روزنامه حريت نوشت حسن روحاني رئيس جمهور ايران در پيامي در صفحه شخصي خود در تويتر لغو تحريم ها را به مردم ايران تبريک گفت.

روزنامه زمان

  • فوميو کيشيدا وزير امور خارجه ژاپن از اجرايي شدن توافق هسته اي ايران با شش قدرت جهاني استقبال کرد . فوميو کيشيدا علام کرد دولت ژاپن از اجرايي شدن اين توافق هسته اي در نتيجه تلاش هاي جدي همه طرف هاي مذاکره کننده و آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA) استقبال مي کند.

Fumio Kishida

  • محمد البرادعي رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي، تصميم کشورهاي (به اصطلاح) بزرگ جهاني مبني بر لغو تحريم ها عليه ايران را به مسائلي از جمله روي آوردن به اصل احترام ،اعتماد سازي و مساوات ميان طرف هاي گفتگو نسبت داد. البرادعى در صفحه شخصي خود در پايگاه اجتماعي تويتر نوشت: «دليل قوي و محکم اينکه، گفتگو، مساوات، احترام و اعتماد سازي بهترين گزينه ها براي حل اختلافات است».

elbaradei

  • باب کورکر سناتور جمهوري خواه و رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا بيانيه اي اعلام کرد :«هرچند من خوشحالم شهروندان ما که در ايران زنداني بودند، آزاد شده اند و به آمريکا و جمع خانواده هايشان باز مي گردند، ولي ما بايد جزييات و تبعات اين حادثه از جمله زمان آن را به طور کامل بفهميم و درک کنيم . نبايد از امروز به بعد برجام باعث شود که آمريکا و اتحاديه اروپا چشمان خود را به روي تهديد نگران کننده ايران مجهز به سلاح هسته اي ببندند. من با اين توافقنامه ناقص مخالفم و از آن بيم دارم که با اجراي آن و لغو تحريم ها، اهرم فشار به سود ايراني ها تغيير کند زيرا تحريم هاي ايران در برابر اعمال محدوديت هاي موقتي لغو شدند.
  • وزير امورخارجه چين با اشاره به اهميت توافق هسته اي ايران گفت"مردم ايران بايد روز اجراي برجام را جشن بگيرند."
  • وزارت امور خارجه روسيه ضمن استقبال از آغاز اجراي برجام تاکيد کرد: اجراي موفق توافق هسته اي با ايران امنيت بين المللي و منطقه اي و در درجه نخست امنيت منطقه خاورميانه را تقويت خواهد کرد.
  •  اد رويس رئيس ، جمهوري خواه کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا از اجرايي شدن برجام انتقاد کرد ، براساس اين توافقنامه، ايران بخش هاي زيادي از زيرساخت هاي هسته اي خود را حفظ خواهد کرد و به توسعه سانتريفوژهاي پيشرفته ادامه خواهد داد و توانمندي توليد سوخت هسته اي را در مقياس صنعتي به دست خواهد آورد.

Federica Mogherini

  • فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پيامي در صفحه توييتر و وبلاگ شخصي خود نوشت يک وعده به حقيقت پيوست و اين پيروزي براي ديپلماسي است.
کد خبر 321888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha