همشهری آنلاین: اپوزیسیون سیاسی در پاکستان یکشنبه اول مهرماه، بازداشت‌ رهبران خود که یکشنبه‌شب توسط پلیس این کشور انجام شد، محکوم کرده و خود را به توقف طرح‌های پرویز مشرف برای انتخاب دوباره به عنوان رییس جمهور پاکستان متعهد کردند.

خبرگزاری اتریش از اسلام آباد گزارش داد، بیش از ده‌ها چهره‌ و فعال کلیدی در حملاتی که در سراسر اسلام‌آباد علیه جنبش همه احزاب دموکراتیک، متشکل از 32 حزب اپوزیسیون انجام شد، بازداشت شده‌اند.

در میان این احزاب، حزب لیگ مسلمانان پاکستان متعلق به نواز شریف، نخست‌وزیر سابق و جماعت الامة اسلام قرار داشتند.

جواد هاشمی، رییس حزب لیگ مسلمانان پاکستان گفت: «بازداشت‌ ما کاملا غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. دولت می‌خواهد ما را از استعفای از پارلمان بازدارد، اما این حق اساسی و قانونی ما انکارناپذیر است.»

هاشمی گفت که دولت باید منتظر عواقب «حمله عریانی» که انجام داده است، باشد.
حزب ملت پاکستان که در گفت‌وگوهای اخیر با مشرف درباره تقسیم قدرت با بینظیر بوتو، رهبر تبعیدی خود شرکت داشته است، نیز به این اقدام دولت اعتراض کرده است.

مخدوم امین فهیم، معاون رهبر این حزب گفت: «ما این بازداشت‌ها را که نشاندهنده میزان ضعف دولت است، محکوم می‌کنیم.»

مشرف قصد دارد یک دوره پنج ساله دیگر را رییس جمهور پاکستان بماند. انتخابات پارلمانی در این باره در تاریخ ششم اکتبر قرار است برگزار شود.

نمایندگان اپوزیسیون در مجلس پاکستان قول داده‌اند زمانی که رییس جمهور بخواهد برگه ثبت‌نام خود را روز پنجشنبه ارایه دهد به صورت دسته‌جمعی استعفا دهند.3

در همین حال، حزب هوادار مشرف در مجلس کرسی‌های کافی برای آنکه وی رییس جمهور پاکستان باقی بماند در اختیار دارد.

مقامات دولتی می‌گویند استعفاها موجب جلوگیری از انجام رای‌گیری نخواهد شد.

مشرف، یک ژنرال ارتش که در کودتایی بدون خون‌ریزی در سال 1999 میلادی به قدرت رسیده است، گفته که می‌خواهد در صورت انتخاب دوباره به سمت ریاست جمهوری پاکستان از سمت نظامی خود به عنوان فرمانده کل ارتش این کشور کناره‌گیری کند.

اما اپوزیسیون همچنان تلاش دارد تا از نامزدی او در این انتخابات جلوگیری کند و برای این امر به دیوان عالی پاکستان رجوع کرده و این گونه استدلال می‌کند که بر اساس قانون اساسی پاکستان، شخصی با داشتن دو شغل نمی‌تواند برای انتخابات نامزد شود.

صدها تن از هواداران اپوزیسیون نیز روز جمعه با برپایی تظاهراتی خواستار استعفای مشرف شدند.

کد خبر 32183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز