همشهری آنلاین: روزنامه المنار فلسطین نوشت: عربستان در کنار قطر با حمایت از گروه‌های مسلح بدنبال نقش آفرینی خطرناک در مصر است.

عربستان و قطر بدنبال نقش آفرینی خطرناک در مصر هستند

به گزارش ايرنا، در این مطلب آمده است: ملت های عرب سال هاست که منتظر احیای نقش تاریخی و رهبری مصر در جهان عرب هستند؛ مصر پس از گذر از موج بهار عربی و پیامدهای آن اکنون درحال بازیابی نقش خود در جهان عرب است.

در این مطلب با اشاره به وضعیت اقتصادی مصر و پیشنهادهای نامتعارف به این کشور تصریح شده که قاهره می تواند در مقابل کشورهایی که با سوء استفاده از مشکلات اقتصادی مصر پیشنهاد کمک مالی در قبال شروط خطرناک کرده اند، بایستد و از پذیرش شرایط ذلت بار تحمیلی آنها سرباز زند؛ درخواست عربستان از مصر برای اعزام نیرو به جنگ ظالمانه در یمن و پیوستن قاهره به محور شرارت وهابی ها تحت لوای مبارزه با تروریسم، یکی از نشانه های بارز فرصت طلبی عربستان از شرایط مصر است.

این رویکرد به وضوح عمق فرصت طلبی و سوء استفاده گری عربستان را نشان می دهد و رهبران مصر باید به شدت مراقب باشند که به این دام خطرناک نیفتند.

منابع سیاسی آگاه به المنار گفته اند که رهبران مصر هنوز تصمیم خود را در قبال پیشنهادات عربستان و خواسته های این کشور برای ایجاد رابطه بین مصر و ترکیه نگرفته اند و نشست اخیر وزرای خارجه عرب در قاهره و رای مصر به بیانیه این نشست علیه ایران و مقاومت لبنان یکی از نشانه های این عدم تصمیم گیری است؛ نشانه ای نگران کننده برای مردم جهان عرب که امیدوار بودند مصر یک بار دیگر نقش رهبری را در جهان عرب بدست بگیرد.

این محافل سیاسی افزودند: رای مخالف قاهره علیه ایران در افکار عمومی جهان عرب مورد اقبال واقع نشد و این رویکرد نشانه ای از بدام افتادن رهبران این کشور در دام مشترک کشورهای خلیجی و ترکیه است که با هدف کاهش نقش و توان رهبری مصر برنامه ریزی شده است.

به عقیده این محافل سیاسی، رویکرد مصر برای بهبود روابط با سوریه و دولت این کشور در راستای مشارکت قاهره در مبارزه با تروریسم و بازیابی نقش تاریخی مصر صورت می گیرد و از این رو افکار عمومی عرب از احتمال ناکامی مصر در بازیابی این نقش و گردن نهادن رهبران قاهره به شرایط فرصت طلبانه عربستان نگران است، زیرا این بدان معناست که مردم مصر همچنان هدف تیررس سیاست های ریاض مانده و تیرهای خیانت عربستان و ترکیه بار دیگر قاهره را نشانه خواهند گرفت.

در صورت پذیرش شرایط مورد نظر عربستان از سوی قاهره و سکوت و بی تصمیمی سران مصر، رهبران این کشور نمی توانند پس از دستیابی عربستان و ترکیه به اهداف مورد نظرشان از مصر، مانع از سرگیری موج دیگری از ناآرامی های موسوم به بهار عربی در این کشور و روی کار آمدن مجدد اخوان المسلمین شوند.

به نوشته المنار، این واقعیت ها موجب افزایش نگرانی افکار عمومی جهان عرب از مصر می شود؛ آنها امیدوار بودند که قاهره برای دفاع از ملت و دولت سوریه و در هم شکستن محور ائتلاف شر به سرکردگی ریاض و تلاش عربستان برای ایجاد فتنه در جهان اسلام، نقش موثری ایفا کند.

کد خبر 321773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha