همشهری آنلاین: مقامات سیرالئون روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) فقط یک روز پس‌ازآنکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد همه‌گیری بیماری به پایان رسیده است، اعلام کردند زنی که این هفته درگذشته بود، از لحاظ ویروس ابولا مثبت شده است.

ebola۴

به گزارش آسوشيتدپرس سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرده بود که حتی پس از پایان سرايت ویروس ابولا در لیبریا، سیرالئون و گینه - سه کشور غرب آفریقا که بیش از همه درگیر همه‌گیری با بیش از 11300 نفر تلفات شدند- ممکن است موارد جدید از ابولا بروز کند.

تابه‌حال 10 مورد دیگر شعله‌ور شدن بیماری در مناطقی که تصور می‌شد انتقال ویروس متوقف شده است، روی داده و پرسش‌های جدیدی درباره شیوه‌های سازمان جهانی بهداشت در ارزیابی پایان واقعی همه‌گیری مطرح شده است.

این سازمان جهانی روز جمعه اعلام کرد که دولت سیرالئون به‌سرعت در حال اقدام برای مهار کردن تهدید جدید است، اما هنوز روشن نیست چگونه این زن 22 ساله درگذشته ابولا گرفته است- چراکه همه زنجیره‌های شناخته‌شده انتقال ویروس در این کشور در ماه نوامبر متوقف شده بود.

مقامات بهداشتی در حال ردیابی تماس‌های او هستند و گروه‌های را به منطقه اعزام کرده‌اند تا به تحقیق دراین‌باره بپردازند که او چگونه ممکن است ویروس مرگبار را گرفته باشد و آیا دیگران را هم آلوده کرده است یا نه و مناطق مشخصی قرنطینه خواهند شد.

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه در لیبریا پس از گذشت یک دوره 42 روزه انتظار آخرین شیوع ابولا را پایان‌یافته اعلام کرد. قبلاً دو کشور گینه و سیرالئون هم به این شاخص رسیده بودند.

ابولا از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی افرادی که بیمار هستند یا اجساد مردگان به علت این بیماری منتقل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، این مورد شعله‌وری مجدد بیماری مانند مورد لیبریا، «احتمال نتیجه تداوم وجود ویروس در بدن بازماندگان حتی پس از بهبودی است.»

از جمله نگرانی‌ها این است که ویروس ابولا می‌تواند در منی برخی از مردان بهبودیافته تا یک سال بعد حضور داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرده بود، «ابولا در موارد نادری می‌تواند از طریق آمیزشی منتقل شود.»

سازمان جهانی بهداشت هنگامی انتقال ویروس ابولا را پایان‌یافته اعلام می‌کند که یک کشور از زمانی معادل دو دوره 21 روزه پنهانی بیماری را بدون ظهور مورد جدیدی از بیماری را بگذراند. سپس کشورها وارد یک دوره 90 روزه با نظارت تشدید شده می‌شوند.

سیرالئون نخستین کشوری بود که در 7 نوامبر پس‌ازاینکه تقریباً حدود 4000 نفر در آن به علت عفونت ابولا درگذشتند، عاری از ابولا اعلام شده بود.

کد خبر 321674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha