همشهری آنلاین: ‌جدول بخش صحنه‌ای سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی ‌تئاتر فجر در حالی منتشر شده است که تالار «مولوی» و «قشقایی» پس از مدت‌ها تعطیلی در این رویداد هنری حضور دارند.

نمایش

به گزارش ایسنا، در فاصله‌ی کمتر از 10 روز به آغاز جشنواره‌ی تئاتر فجر، جدول مقدماتی اجراهای صحنه‌ای این جشنواره منتشر شد که در آن محل برگزاری مراسم اختتامیه‌ هم در تالار وحدت عنوان شده است.

در این جدول خانه‌های خالی نسبتا زیادی وجود دارد که طبق پیگیری خبرنگار ایسنا، برخی از آن‌ها به مدت زمانی که گروه‌های نمایشی به ویژه گروه‌های خارجی برای نصب دکور و آماده‌سازی نور نیاز دارند، مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوستر مایر آلمانی که به عنوان یکی از 10 کارگردان برجسته‌ی تئاتر دنیا شناخته می‌شود، در تالار وحدت سه روز زمان می‌خواهد تا دکور و دیگر تجهیزات خود را آماده کند. نمایش‌ «بازی سایه» از ژاپن و «راه مهر؛ راز سپهر» به کارگردانی شکر خداگودرزی هم از دیگر آثاری هستند که آماده‌سازی دکور آن‌ها به زمان نیاز دارد.

علاوه‌بر این‌ها به دلیل اینکه بسیاری از نمایش‌های بخش‌ صحنه‌ای جشنواره تئاتر امسال متقاضی اجرا در بلک باکس و سالن‌های کوچک هستند، برخی دیگر از خانه‌های این جدول خالی مانده است. البته زمان برخی اجراهایی که در بخش مسابقه قرار دارند هم سبب شده است تا برای بهتر کردن شرایط داوران ساعت‌های خالی در جشنواره گنجانده شود.

از نکات قابل توجه جدول بخش صحنه‌ای جشنواره‌ی تئاتر فجر قرارگیری دو تالار مولوی و قشقایی است که هرکدام پس از مدت‌ها به چرخه‌ی سالن‌های نمایشی اضافه شده‌اند. تالار قشقایی که در پروسه‌ی بازسازی و تعمیر تئاترشهر تعطیل شده بود، این روزها آخرین مراحل تعمیرات خود را می‌گذراند تا با نمایش «مجلس قربانی سنمار» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی شیما جوادپور کار خود را از سرگیرد.

همچنین تالار مولوی که بیش از یک سال است به دلیل بازسازی و تعمیر تعطیل بود،‌ با اجرای نمایشی از کشور مجارستان با نام «دگردیسی پروانه شدن» بازگشایی می‌شود.

در این بین یک اتفاق دیگری که تعداد سالن‌های نمایشی را نسبت به دوره‌های قبل جشنواره متمایز کرده است، تماشاخانه ایرانشهر است که برخلاف سال‌های قبل فقط سالن‌ استاد سمندریان پذیرای تماشاگران نمایش‌های جشنواره است و سالن استاد ناظرزاده‌ی کرمانی از 28 دی‌ماه طبق قراردادی که از قبل منعقد شده بود، نمایش «نگاهمان می‌کنند» را به صحنه می‌برد.

همچنین خانه‌ی نمایش اداره‌ی تئاتر هم امسال از گردونه‌ی سالن‌های اجرایی آثار جشنواره در بخش صحنه‌ای خارج شده است.

علاوه بر نمایش‌های ایرانی که در این جدول قرار دارند، اجرای نمایش‌هایی از کشور‌های ژاپن، فرانسه و اسپانیا که از جمله گروه‌های مطرح تئاتری دنیا هستند، از دیگر نکات قابل توجه جشنواره‌ی امسال خواهد بود. براساس جدول منتشر شده قرار است گروه نمایش ژاپنی کار خود را در تالار وحدت و پس از اجرای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی» به صحنه ببرد و نمایش‌های فرانسه و اسپانیا هم در تالارهای هنر و حافظ اجرا می‌شوند.

در جشنواره‌ی امسال چند تماشاخانه خصوصی و سالن‌هایی که تازه به مجموعه‌ی سالن‌های نمایشی تهران اضافه شده‌اند، هم میزبان تماشاگران آثار جشنواره خواهند بود که به اجرای نمایش «من شاه ریچارد بودم» به کارگردانی محمد عاقبتی در خانه نمایش «دا»، «سال‌ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری در زمین تنیس مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی سعدآباد و نمایش محیطی «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» به کارگردانی پانته‌ا میرفصیحی در باغ موزه قصر می‌توان اشاره کرد.

همچنین نمایش «هدا گابلر» نوشته هنریک ایبسن، از کشور نروژ در مجموعه‌ی‌تاریخی عمارت مسعودیه اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، جدول بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی جشنواره هم منتشر شده است که این آثار در محوطه‌ی تئاترشهر، باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) و محوطه برج میلاد اجرا خواهند شد.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 321267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha