شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

رحمت امینی: هاله مشتاقی‌نیا که خود را به‌عنوان یک نمایشنامه‌نویس به تئاتر ایران شناسانده، دغدغه‌هایی مشخص در حوزه نوشتن دارد و براساس همین دغدغه‌ها کار می‌کند.

تئاتر

او جامعه را با نگاهي هنرمندانه و از منظر يك نمايشنامه‌نويس جوان مي‌بيند و تقريبا در همه آثارش توانسته جهاني براساس اين نگاه بسازد و ارائه دهد. مشتاقي‌نيا در نمايشنامه «جان‌گز» اين جهان را همراه با دغدغه‌هايش به مقوله دفاع‌مقدس پيوند زده است. ورود او به عرصه درام‌نويسي دفاع‌مقدس در آغاز كار موفق مي‌نمايد و در برخي اپيزودها بسيار هم اثرگذار است؛ حتي اگر اشخاص و ماجراها يادآور موقعيت‌هاي مشابه با آثار نمايشي و سينمايي باشند.

نيما دهقان وقتي سراغ متني مي‌رود، بدون شك آن متن واجد ويژگي «گزندگي» است يا اينكه خود كارگردان بر وجوه گزنده متن تأكيد و آن را تقويت يا برجسته كرده است. البته تجربه‌هاي قبلي دهقان در زمينه اجراي آثار مربوط به حوزه دفاع‌مقدس نشان داده او متوني را از نويسندگان دغدغه‌مند انتخاب مي‌كند. مثل آثار حميدرضا آذرنگ در حوزه تئاتر دفاع‌مقدس كه دهقان پيش از اين چند نمونه آن ازجمله «دو متر در 2 متر جنگ»، «خنكاي ختم خاطره» و... را اجرا كرده است. او البته مايل است چارچوب‌ها را رعايت كند و تاكنون به‌عنوان يك كارگردان مقيد به ساختار و قاعده نشان داده است. گرچه اين رعايت چارچوب‌ها به بهاي ابتر شدن متن نيست. در واقع او همواره در چارچوب قواعد كار مي‌كند مگر اينكه محتوايي غالب بر ساختار مانع اين قواعد شود.

دهقان معمولا با گروهي از بازيگران باتجربه و زبده كار مي‌كند كه اغلب با او تجربه كار دارند. در واقع مي‌توان گفت او يك گروه دارد كه از طرفي نوع، شيوه و سليقه كارشان در هماهنگي و همراهي با يكديگر است و از طرف ديگر، تقريبا همه آنها حرفه‌اي هستند. بازيگران آثار او (مثل همين نمايش جان گز) با اعتماد كامل به كارگردان و با عشق و علاقه تمام وارد صحنه مي‌شوند و همين كافي است تا شخصيت‌ها با هدايت درست كارگردان، بازي تأثيرگذاري از خود بروز دهند. اين اتفاق به خوبي در نمايش تازه دهقان روي داده و بازيگران از مهم‌ترين عناصر اجراي نمايش او و در واقع مهم‌ترين دلايل موفقيت نمايش هستند.

طراحي صحنه جان‌گز با توجه به ويژگي‌هاي سالن تازه‌تاسيس سرو توانسته فضايي مناسب براي وصل و ربط اپيزودهاي مختلف ايجاد كند. البته دهقان تجربه‌اي مشابه در حوزه طراحي صحنه در نمايش موفق خنكاي ختم خاطره هم داشت. در اين نمايش هم طراحي صحنه جزئي از ساختار اجرا و در خدمت آن است و به خوبي با ساختار هماهنگ شده است.

همه اين مؤلفه‌ها، عناصر و ويژگي‌ها در تازه‌ترين كار دهقان در مجموع اجرايي خوش‌ريتم و موفق را نتيجه داده است؛ اجرايي كه با مجموعه‌اي كم‌نقص از مؤلفه‌هاي نمايشي به خوبي با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند.

  • عضو كانون ملي منتقدان تئاتر ايران
کد خبر 322589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha