سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «بوقلمون» چهاردهمین کارگروه‌تئاتر نقاب است که این روزها به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور در تالار چهارسو تئاتر‌شهر اجرا می‌شود؛ نمایشی که سال گذشته ۴ تندیس جشنواره و ۲ تقدیر در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن، موسیقی، بازیگری مرد و طراحی لباس کسب کرده بود، پیش از آغاز جشنواره سی‌و‌چهارم روی صحنه رفته است.

نمایش

تقياني‌پور را بسياري با نمايش‌هاي ملي و ايراني مي‌شناسند؛ كسي كه اجراي نمايش‌هاي ايراني را وظيفه هر هنرمند تئاتر مي‌داند. علي سليماني، سيروس همتي، مه‌لقا باقري، محمدصادق ملك، جواد پورزند، وحيد نفر، سامان دارابي و محمدهادي عطايي بازيگران بوقلمون هستند كه هر روز ساعت 19:30اجرا مي‌شود.

تقياني‌پور درباره چگونگي اجراي اين نمايش به همشهري مي‌گويد: وقتي بوقلمون را در جشنواره تئاتر فجر اجرا كرديم، شوراي هنري در تئاتر‌شهر به‌وجود آمده بود. كاري به اين ندارم كه مشخص نيست اين شورا در حال حاضر وجود دارد يا نه و اصلا چه مي‌كند، آن زمان براي نمايش ما اجرا درنظر گرفته نشد و خوشبختانه پس از منتفي شدن اجراي حميد امجد در چهارسو، گروه نقاب با حمايت مديركل هنرهاي نمايشي فرصت اجرا به‌دست آورد و اگر اين حمايت نبود، باز هم نمي‌توانستيم اجرا برويم.

  • پهلواني در يك شهر

تقياني‌پور كه هميشه نقل داستان‌هاي ايراني را در نمايشنامه‌هاي خود دارد، با اشاره به موضوع بوقلمون يادآور مي‌شود: اين نمايش دوران ناصرالدين شاه قاجار و عصر پهلواني آن دوره را روايت مي‌كند. داستان درباره پهلواني به نام اكبر خراساني است كه به واسطه روابطي كه با دربار دارد، همه حريفان خود را از ميدان به در مي‌كند تا فقط خود پهلوان شهر شود. تا اينكه پهلواني تازه وارد شهر مي‌شود و قصه در نهايت به شكلي ديگر رقم مي‌خورد.

اين نمايشنامه‌نويس كه در كارهايش از موسيقي و طنز استفاده مي‌كند، درباره كاركرد اين 2عنصر در نمايش‌هاي ملي و ايراني مي‌گويد: موسيقي حرف اول را در نمايش‌هاي آييني و ملي مي‌زند و تأثير آن را نمي‌توان انكار كرد. اگر بخواهيم 2ويژگي بزرگ اين نمايش‌ها را نام ببريم، يكي موسيقي است و ديگري قصه‌اي كه انتخاب مي‌شود. قصه در نمايش ملي بايد به‌گونه‌اي باشد كه 80درصد مخاطبان عام از ريشه آن شناخت داشته باشند. به همين دليل آيين‌هايي مانند عيد نوروز و تعزيه و شخصيت‌هايي چون پهلوان و حاجي‌فيروز بن‌مايه ساختار اين نمايش‌هاست.

  • حرف روز جامعه

نويسنده «پري» به بيان اينكه اگر نمايشي نتواند حرف روز را بزند ابتر است، مي‌افزايد: در دنيا هم اينگونه است و وقتي «هملت» روي صحنه مي‌رود، حرف روز جامعه را مطرح مي‌كند. نمايش‌هايي كه ريشه در تاريخ و آيين دارند، هرگز تاريخ مصرف ندارند و قديمي نمي‌شوند. به‌نظرم اگر هر حرف تلخ و گزنده را ‌نتوانيم با شيريني طنز به تماشاگر برسانيم، مخاطب در سالن آزرده مي‌شود. طنز راهي است براي بهتر گفتن نكاتي كه در يك متن نمايشي وجود دارد.

تقياني‌پور در پايان با اشاره به هجمه‌هايي كه به فرهنگ ايراني مي‌شود، تصريح مي‌كند: متأسفانه در دوران امروز فرهنگ ما مورد هجمه كشورهايي قرار مي‌گيرد كه حتي قدمت 50ساله هم ندارند. شاعران، موسيقي و حتي ورزش ما را به نام خودشان مي‌زنند. بخشي از مرزباني فرهنگ اصيل ايراني بر‌عهده هنرمندان است و تا وقتي كه هستيم، بايد اين حمايت را در قالب اجراي آثار خوب انجام دهيم.

  • 2 اجرا در تئاتر فجر

خيرالله‌ تقياني‌پور علاوه بر اجراي اين روزهاي «بوقلمون»، به همراه يك گروه بازيگر از كشور آذربايجان خود را براي اجراي «سلطان مار» در سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر آماده مي‌كند؛ نمايشي كه قرار است در 3بخش ملل، بين‌الملل و استاني حضور داشته باشد و روي صحنه برود. همچنين نمايش «دو‌‌ روي روايت نادري» كاري ديگر از گروه تئاتر نقاب براساس متني از تقياني‌پور به كارگرداني جواد نوري در بخش مرور جشنواره امسال اجرا مي‌شود.

کد خبر 321395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha