دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری دو : اگر ازجمله «من وقت کم می‌آورم» زیاد استفاده می‌کنید معنی‌اش این است که باید به‌خودتان برای خرید وقت‌های تلف شده و زنده کردن وقت‌های نادیده کمک کنید و اصطلاحا برای خودتان زمان بخرید.

وقت و زمان

 پيشنهادهاي كاربردي ما را از همين امروز تمرين كنيد:

  • كجا زندگي مي‌كنيد؟

بعضي‌ها در زمان گذشته زندگي مي‌كنند و امروزهايشان را خرج حسرت خوردن و چرا اينطور شد و حيف شد و اين جمله‌ها مي‌كنند. بعضي‌ها در زمان آينده سير مي‌كنند و ليستي از آرزوها، برنامه‌هاي آينده و... را با خود حمل مي‌كنند. نتيجه عملكرد هر دوي اين افراد حواس‌پرتي و نياز به دوباره‌كاري است. گروه سوم هم افرادي‌اند كه در حال و امروز زندگي مي‌كنند. اين گروه نيم‌نگاهي به ديروز و امروز دارند اما از كارها و وظايف امروزشان به‌خاطر حسرت‌ها و آرزوهاي ديروز جا نمي‌مانند بلكه از آن درس مي‌گيرند و سعي مي‌كنند جبران كنند. بها دادن بيش از حد به علاقه‌ها و لذت‌ها هم سهم زيادي در سوختن زمان و گله‌مند بودن دائمي از وقت دارد.علاقه به خواب زياد، فيلم ديدن‌هاي مكرر، گپ‌هاي دوستانه بي‌فايده از مهم‌ترين آفت‌هاي جاماندن از زمان است.

  • صف انتطار براي كارها درست كنيد

شما اگر از گروه وابسته به زمان گذشته و آينده هستيد نمي‌توانيد يكباره تغيير كنيد.براي خودتان زمان‌هاي مشخصي براي فكركردن دقيق به گذشته يا بررسي آرزوهاي‌تان داشته باشيد. اين صف انتظار را مي‌توانيد در يك كاغذ بنويسيد و مشخص كنيد چه ساعت‌هايي از روز در اختيار شماست و مي‌توانيد در آن ساعت‌ها به گذشته و آينده‌تان فكر كنيد. غير از اين زمان‌ها طبق قرار‌هاي روزانه‌اي كه با خود مي‌گذاريد به‌خودتان حق بي‌برنامگي ندهيد. به ساعت‌تان زياد نگاه كنيد و به پرش‌هاي ذهني‌تان بگوييد يك ساعت ديگر به تو فكر مي‌كنم. ذهن‌هايي كه تمرين نكنند، ضعيف مي‌شوند و نمي‌توانند با زمان هماهنگ شوند. تمرين كردن صبر و بعدا به خواسته‌هاي آني پرداختن از مهم‌ترين تمرين‌هاي قدرتمند شدن ذهن در انجام سريع كارها و وقت تلف نكردن است.

  • به جاي همه يا هيچ؛ انتخاب كنيد

كارهاي روزمره‌تان را به 4 گروه تقسيم كنيد؛ 1- مهم و غيرفوري 2- فوري و غيرمهم 3- مهم و فوري 4- غير فوري و غيرمهم. اينكه چه كاري جزو كداميك از اين 4 گروه است فقط بستگي به شما و شرايط‌تان دارد پس خودتان اهداف، وظايف و توانايي‌هايتان را خوب بشناسيد. شايد لازم باشد تا مدتي روي كاغذ كارهاي روزانه خودتان را جزو يكي از اين 4 گروه قرار دهيد اما به مرور ذهن‌تان بدون سرمشق كاغذي هم مي‌تواند مهم و فوري بودن يا نبودن كارهايتان را مشخص كند. بهتر است اغلب، اولويت كارها را به مهم‌ها و فوري‌ها دهيد. تلاش كنيد كارها را در يك درجه‌بندي مهم يا مهم‌تر قرار دهيد تا اينكه بگوييد من نمي‌توانم اين كار بكنم يا من حتما اين كار را انجام مي‌دهم، به ذهن‌تان براي اولويت دادن به كارهاي فوري و مهم كمك مي‌كنيد.

  • تكنولوژي و بركت

بيرون از اراده شما راه‌هاي ديگري هم براي استفاده بهتر از زمان وجود دارد. استاد اخلاقي از ليست پربار و متنوع كارهاي روزانه‌اش تعريف مي‌كرد و اغلب شنونده‌ها باور نمي‌كردند 24ساعت اين همه گنجايش داشته باشد. اين استاد اخلاق محبوب، راز بركت زمانش را در اختصاص دادن بخشي از زمان روزش براي كمك به ديگران و اهميتي كه به برنامه‌ريزي مي‌داد بيان مي‌كرد. توصيه اخلاقي ديگرهم كمك گرفتن از صاحب وقت و زمان امروز؛ امام مهدي (عج) است. امروز تكنولوژي هم كمك كار ديگري براي خريد وقت و كم كردن زمان مرده است. استفاده از بانكداري الكترونيكي، آموزش‌ها و مطالعات اينترنتي، كارهاي اداري تلفني، وسايل آشپزي خودكار مثل آرام‌پزها و... همه مي‌توانند در سرعت دادن به كارها و كاهش تلفات زماني به شما كمك كند.

کد خبر 321218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha