همشهری آنلاین: آژانس اطلاعات آلمان'BND' طی یادداشتی جانشین ولیعهد عربستان را فردی بی تجربه و مغرور معرفی کرد که در حال بی ثبات کردن دنیای عرب از طریق جنگ های نیابتی در یمن و سوریه و در حال بازی کردن با آتش است.

ایندیپندنت: شاهزاده خام و خودخواه سعودی با آتش‌بازی می‌کند

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، آژانس اطلاعات آلمان یا سرویس اطلاعات فدرال این کشور در این یادداشت خود اعلام کرده بود که عربستان سعودی سیاست مداخله عجولانه ای را در پیش گرفته است و اینکه محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور را یک 'قمار باز سیاسی' که در حال بی ثبات کردن دنیای عرب با جنگ های نیابتی در یمن و سوریه است، معرفی کرد.

آژانس های جاسوسی به طور عادی این اسناد سیاسی را که در آن از یک هم پیمان قوی و نزدیک برلین انتقاد شده، به رسانه ها ندادند. به دنبال در جریان قرار گرفتن آل سعود از این یادداشت، ریاض مراتب اعتراض خود را به وزارت خارجه آلمان ارسال کرد و پس از آن آژانس اطلاعات آلمان در جریان قرار گرفت. اما این هشدار آژانس اطلاعات آلمان نشانه ای از ترس فزاینده در این رابطه بود که عربستان به یک بازیگر غیرقابل پیش بینی تبدیل شده است.

یک وزیر خارجه از خاورمیانه که خواست نامش فاش نشود، گفت: در گذشته سعودی ها هموار تلاش کردند تا گزینه هایشان را باز نگه دارند و محتاطانه عمل می کردند حتی زمانیکه تلاش می کردند از شر برخی دولتهایی که خوششان نمی آمد خلاص شوند.

این گزارش آژانس اطلاعات آلمان در آن زمان با تعجب تاثیر کمی در خارج از آلمان داشت که ممکن است به دلیل انتشار آن در دوم دسامبر سه هفته پس از حوادث تروریستی در پاریس باشد زمانیکه دولتها و رسانه های جهان مشغول بررسی تهدیدها از سوی گروه تروریستی داعش و نحوه مقابله با این گروه بودند.

اعدام شیخ نمر و 46 نفر دیگر توسط عربستان باعث شد تا دولتهای جهان این نگرانی را پیدا کنند که عربستان تهدیدی علیه شرایط موجود است. مساله ای که شکی در آن نیست تغییرات در سیاست های ریاض از زمان مرگ ملک عبدالله پادشاه پیشین است.

آژانس اطلاعات آلمان در این یادداشت خود به مناطقی در سوریه و یمن اشاره کرد که عربستان سیاستهای خصمانه تر و مشابه جنگ را اتخاذ کرد.

به دنبال اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل سعود، بسیاری از کشورهای غربی نیز از این اقدام عربستان که موجب تنش هایی در خاورمیانه شده، به شدت انتقاد کردند.

وزارت کشور عربستان شنبه گذشته از اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته عربستانی خبر داد.

شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کردند که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت.

آیت الله شیخ نمر باقر النمر شخصیت برجسته دینی و سیاسی عربستان در افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی و مذهبی شیعیان این کشور نقش زیادی داشت.

وی به فعالیت های مسالمت آمیز شجاعانه سیاسی همراه با منطق و ایمان و دفاع از مظلومان و محرومان شهرت یافته بود و بهای مخالفت علنی و انتقاد از حکمرانی حکمرانان سعودی را پرداخت.

کد خبر 321153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha