علی‌اصغر محمدی: سخنگوی نیروی انتظامی خبر جدیدی درباره تجهیز کلانتری‌ها به دوربین مداربسته ندارد، این در حالی است که سردار منتظرالمهدی تیر‌ماه گذشته در دومین نشست خبری خود از مجهز شدن ۶۰درصد کلانتری‌ها به دوربین خبر داد و حدود ۲‌ماه بعد به نقل از رئیس پلیس پیشگیری این آمار را حدود ۷۰درصد اعلام کرد.

ناجا آمار جدیدی از تجهیز کلانتری‌ها به دوربین نداد

حالا بيش از 3‌ماه از آخرين اظهارنظر در اين باره، سردار سعيد منتظرالمهدي در يك نشست خبري در پاسخ به پرسش همشهري با تكرار آمار قبلي خود مي‌گويد : «در بيش از60درصد كلانتري‌ها طرح مكنا اجرا شده و 70درصد كلانتري‌ها نيز مجهز به دوربين هستند.» او در پاسخ به پرسش ديگر همشهري درخصوص تعداد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي انتظامي كشور نيز گفت: «آماري در اين‌باره ندارم و در نشست بعدي آمار كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها را اعلام مي‌كنم.»

اگر چه آمار رسمي از تعداد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي انتظامي در سايت پليس وجود ندارد اما يك مقام آگاه در پليس چندي پيش اعلام كرد كه حدود 600كلانتري در كشور وجود دارد. به فرض وجود 600كلانتري در كشور و تجهيز 70درصد آنها به دوربين مدار بسته، به اين نتيجه مي‌رسيم كه همچنان180كلانتري كشور هنوز به سامانه دوربين مجهز نشده‌اند كه البته پاسگاه‌هاي انتظامي را نيز مي‌توان به اين آمار افزود. با اينكه سخنگوي ناجا پيش‌تر از «سرعت عمل» ‌در تجهيز كلانتري‌ها به سامانه دوربين مداربسته سخن گفته بود به‌نظر مي‌رسد موانعي در اين‌باره وجود دارد كه يكي از اصلي‌ترين موانع تأمين اعتبار اين طرح است.

محمد دهقان، عضو كميسيون حقوقي‌وقضايي مجلس اخيرا درباره لزوم تجهيز همه كلانتري‌ها به دوربين به همشهري مي‌گويد: «كمبود بودجه يكي از موانع تجهيز نشدن همه كلانتري‌ها به دوربين است، نيروي انتظامي اعلام كرده كه اعتبار كافي براي خريد و نصب دوربين در همه كلانتري‌ها را ندارد. اميدواريم نيروي انتظامي با اراده قوي‌تري اين موضوع را پيگيري كند.»

عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره به اينكه نيروي انتظامي مستقيما با وزارت كشور كار مي‌كند و وزير كشور قام‌مقام فرماندهي كل قوا در ناجاست مي‌گويد: «ناجا در كل كشور بازوي وزارت كشور است و به همين دليل بايد وزارت كشور در حل مشكلات ناجا پيشگام باشد.»

دهقان با اشاره به اينكه در آستانه تقديم لايحه بودجه سال 95از سوي دولت و بررسي آن در مجلس هستيم، مي‌گويد: «از طريق كميسيون قضايي مجلس موضوع پيگيري و پس از پيش‌بيني اعتبارات لازم براي تجهيز كلانتري‌ها به دوربين و ساير نيازهاي ناجا در كميسيون، موضوع به‌جد از طريق كميسيون تلفيق بودجه پيگيري خواهدشد.»

محمدعلي اسفناني، سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي نيز در گفت‌وگو با همشهري توضيح مي‌دهد: «برقراري امنيت در برخوردها و نحوه رسيدگي به پرونده‌ها در نتيجه تجهيز كلانتري‌ها به دوربين‌هاي مدار‌بسته است و بايد اين طرح هر چه زودتر در همه كلانتري‌ها اجرا شود. تلاش مي‌كنيم اعتبار مناسبي براي اين طرح در بودجه سال آينده كشور پيش‌بيني شود.» ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي نيز معتقد است نصب دوربين در كلانتري‌ها به‌علت كمبود بودجه طولاني شده‌است.

آبان 5سال پيش بود كه فرمانده وقت ناجا ازطرح تجهيز كلانتري‌ها به دوربين در قالب طرح مكنا و با هدف خدمات‌رساني بهتر به شهروندان سخن گفت. كارشناسان و مسئولان نيروي انتظامي هم معتقدند تجهيز كلانتري‌ها به دوربين‌هاي مداربسته در رعايت حقوق مردم نقش مهمي دارد. سخنگوي دستگاه قضاييه نيز چندي پيش به نيروي انتظامي توصيه كرد با توجه به نتايج پيشگيرانه اين كار نسبت به نصب دوربين در كلانتري‌ها اقدام كند.

کد خبر 320508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha