سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: آبان ۵سال پیش بود که فرمانده وقت ناجا ازطرح تجهیز کلانتری‌ها به دوربین در قالب طرح مکنا و با هدف خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان سخن گفت.

مجلس پیگیر تجهیز کلانتری‌ها به دوربین

با وجود گذشت چند سال از شروع اين طرح به گفته سخنگوي ناجا تاكنون فقط حدود 70درصد كلانتري‌هاي كشور به دوربين مداربسته مجهز هستند. برخي كارشناسان مي‌گويند اعتبار كافي براي اجراي اين طرح در بقيه كلانتري‌ها تأمين نشده‌ و عده‌اي معتقدند اين موضوع به‌طور جدي در دستور كار ناجا نيست. حالا نمايندگان عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ضمن تأكيد بر لزوم تجهيز همه كلانتري‌ها به دوربين از پيگيري اين موضوع و آمادگي براي تأمين اعتبار آن سخن مي‌گويند.

  • كمبود بودجه

محمد دهقان، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس درباره لزوم تجهيز همه كلانتري‌ها‌ به دوربين به همشهري مي‌گويد: «نصب دوربين در كلانتري‌ها يكي از نيازهاي جدي نيروي انتظامي است. برخي شكاياتي كه عزيزان از نيروي انتظامي مي‌شود واقعا هيچ دليلي براي رد يا تأييد آنها وجود ندارد. انجام اين كار به حفظ حقوق شهروندي كمك زيادي مي‌كند.»

اين عضو هيأت رئيسه مجلس ضرورت استفاده از دوربين در كلانتري را چنين توضيح مي‌دهد: «طبيعي است كه اگر دوربين در كلانتري‌هاي نصب شده باشد يك نظارت دائمي بر عملكرد مسئولان و كاركنان نيروي انتظامي ايجاد مي‌شود. ضمن اينكه اگر شكايت يا اتهامي عليه كاركنان نيروي انتظامي شود با استناد به فيلم‌هاي ضبط شده توسط دوربين‌هاي موجود در كلانتري ناروا بودن آنها را اثبات مي‌كند. در مجموع صيانت از تلاش‌هاي كاركنان ناجا را هم به‌دنبال دارد‌. » دهقاني با تأكيد بر اينكه در برخي مواقع ممكن است كه ارباب رجوع در كلانتري‌ها به درستي مورد تكريم قرار نگيرد يا حتي نسبت به برخي از آنها بد رفتاري شود، تجهيز كلانتري‌ها به دوربين را بهترين راه براي حل اين مشكل مي‌داند و مي‌گويد: «تجهيز كلانتري‌ها به دوربين كاملا براي مسئولان ناجا محرز شده، اين وظيفه بر عهده نيروي انتظامي گذاشته شده و مهم‌تر اينكه اين اراده نيز بين مسئولان وجود دارد.»وي با بيان اينكه طبيعتا همه نمايندگان مجلس به‌عنوان وكلاي مردم، مدافع توسعه اين طرح هستند، مي‌گويد: «مجلس هر كمكي در اين‌باره لازم باشد به نيروي انتظامي مي‌كند تا همه كلانتري‌ها به دوربين مجهز شوند زيرا يقينا اين كار اعتماد بيش از پيش مردم به ناجا و نظام را به‌دنبال دارد.»

  • پيگيري از طريق وزارت كشور

سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز ‌اجراي كامل اين طرح را به نفع مردم و ناجا مي‌داند و با اشاره به اينكه گاهي واقعا در حق متهمان يا مراجعه‌كنندگان در كلانتري‌ها اجحاف مي‌شود، مي‌گويد: «پليس ما يك پليس امين و مردمي است اما گزارش‌هايي هم وجود دارد كه گاهي فردي به‌عنوان متهم در كلانتري بوده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. متاسفانه چنين افرادي به هيچ وجه امكان اثبات حرف‌شان را ندارند. اگر كلانتري‌ها به دوربين مجهز باشند هم از حقوق مردم دفاع مي‌شود و هم موجب بازدارندگي است. ‌» محمدعلي اسفناني با بيان اينكه با استفاده از تصاوير دروبين‌هاي موجود در كلانتري‌ها مي‌توان مراتب رسيدگي به پرونده‌ها را به‌صورت مستند در اختيار مراجع قضايي قرار داد و ابهامات موجود در اذهان عمومي را از بين برد، به همشهري مي‌گويد: «نمايندگان اين موضوع را از طريق وزارت كشور نيز پيگيري خواهند كرد.» نمايندگان كميسيون حقوقي و قضايي مجلس كه اين موضوع حوزه تخصصي آنهاست وعده مي‌دهند نصب دوربين در كلانتري‌ها را دنبال كنند، مسئولان ناجا نيز بر اين موضوع تأكيد دارند، كارشناسان هم بر ضرورت تكميل چنين طرحي تأكيد مي‌كنند. به اين ترتيب ظاهرا همه‌‌چيز فراهم است اما براساس اعلام رسمي ناجا هنوز 30درصد از كلانتري‌هاي كشور دوربين ندارند. بايد منتظر ماند و ديد اراده نيروي انتظامي براي تجهيز همه كلانتري‌ها و بازداشتگاه‌ها به دوربين‌هاي مداربسته چقدر جدي است؟

  • وزارت كشور پيگيري كند

علي جليليان، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس: نصب دوربين در كلانتري جلوي برخي مسائل در بازداشتگاه‌هاي كلانتري‌ها را مي‌گيرد. ما در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس پيگير موضوع نصب دوربين مدار بسته در كلانتري‌ها هستيم. اميدواريم وزارت كشور و نيروي انتظامي تلاش مضاعفي براي تجهيز همه كلانتري‌هاي كشور به دوربين داشته باشند و منابع مالي اين طرح كه از چند سال پيش در نيروي انتظامي آغاز شده تأمين شود.

  • افزايش اعتماد عمومي

ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي: حتما نمايندگان اين موضوع را دنبال خواهند كرد. تجهيز كلانتري‌ها به دوربين مداربسته موجب حفظ و صيانت حقوق شهروندان كه مورد تأكيد مسئولان ارشد نظام است مي‌شود. افزون بر آن موجب افزايش اعتماد مردم به ناجا مي‌شود، چنانچه فردي از كاركنان ناجا‌ تخلفي داشته باشد رصد و با آن برخورد مي‌شود و از طرف ديگر جلوي برخي ادعاهاي واهي عليه مأموران ناجا را مي‌گيرد.

کد خبر 313289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha