چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

یک مسئول ارشد در پلیس اعلام کرد ۸۵درصد کلانتری‌هایی که محل رجوع مردم هستند به دوربین مجهزند.

نصب دوربین در کلانتری ها

رئيس پليس پيشگيري ناجا در گفت‌وگو با خبر ساعت22بدون اينكه تعريفي از «كلانتري‌هاي محل رجوع مردم» ارائه كند، گفت:«حدود 85درصد كلانتري‌هايي كه محل رجوع مردم هستند به دوربين مجهزند و در بازخوردگيري‌هايي كه انجام داده‌ايم دوربين‌ها در استاندارد كردن رفتار مأموران اثر مثبت داشته ‌است.»

سردار مهدي معصوم‌بيگي با بيان اينكه طرح تجهيز به دوربين يك طرح كلان است، افزود:«اولويت اول در اين طرح تجهيز كلانتري‌ها و بخش‌هاي ما به دوربين است، بعد پاسگاه‌ها و سپس همه رده‌ها تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرند.» وي به اين پرسش كه اگر شهروندي از نحوه رفتار مأموران شما شاكي باشد آيا مي‌تواند فيلم دوربين‌ها را در اختيار داشته باشد چنين پاسخ داد: «اين ادعاي او توسط دستگاه‌هاي نظارتي پيگيري مي‌شود و ازجمله مستندات دستگاه‌هاي نظارتي در پيگيري‌ها، فيلم دوربين‌هاي موجود در كلانتري است.»

  • ارتقاي خدمات به شهروندان

مدت‌هاست كه نيروي انتظامي نصب دوربين در كلانتري‌ها را در قالب طرح مكنا و با هدف خدمات‌رساني بهتر به شهروندان در دستور كار خود قرار داده است. با وجود گذشت چند سال از شروع اين طرح به گفته سخنگوي ناجا تاكنون فقط حدود 60درصد كلانتري‌هاي كشور به دوربين مداربسته مجهز شده‌اند.

بسياري از كارشناسان و مسئولان ناجا مي‌گويند تجهيز كلانتري‌ها به دوربين مداربسته به رعايت حقوق شهروندي كمك مي‌كند و اين امر راهكاري پليسي براي كاهش شكايت از رفتار مأموران پليس است. سردار اسماعيل احمدي‌مقدم، فرمانده سابق نيروي انتظامي پيش‌تر گفته كه بيشترين شكايت مردم از نحوه رفتار مأموران است.

سرهنگ نادري، رئيس‌كلانتري‌ 164تهران با اشاره به مراجعه روزانه 500نفر اعم از شاكي و متهم به كلانتري164گفت:« در كلانتري همه موضوعات از طريق مانيتور دوربين‌هاي نصب شده رصد مي‌شود تا خدمات بهتر و در ‌شأن شهروندان محترم ارائه شود.»

وي با تأكيد بر تأثير مثبت دوربين در كلانتري‌ها خاطره‌اي نقل كرد:«فردي به‌علت مصرف مواد‌مخدر فرزندش را كشته بود، در بازداشتگاه قصد خودكشي داشت كه ما از طريق دوربين‌هاي مدار بسته داخل كلانتري متوجه موضوع شديم و از اين كار جلوگيري كرديم.»

۲۲تير‌ماه سخنگوي نيروي انتظامي با اعلام اينكه ۶۰درصد كلانتري‌هاي كشور به دوربين مداربسته مجهز شده‌اند، قول داد در تمام كلانتري‌ها و در قالب اجراي طرح «مكنا» دوربين مداربسته نصب شود.

اگر چه سردار سعيد منتظرالمهدي براي تحقق اين كار زماني را مشخص نكرد، اما نخستين وعده نصب دوربين در كلانتري‌ها و بازداشتگاه‌ها دست‌كم به 5سال قبل بر مي‌گردد. آبان‌ماه 1389فرمانده وقت نيروي انتظامي از تجهيز 1000كلانتري مهم كشور به سيستم كنترلي دوربين خبر داد.مدتي قبل نيز سخنگوي دستگاه قضا، به نيروي انتظامي توصيه كرد با توجه به نتايج پيشگيرانه اين كار نسبت به نصب دوربين در كلانتري‌ها اقدام كند.روز گذشته هم جانشين پليس آگاهي ناجا با تأكيد بر نظارت‌هاي دقيق بر نحوه عملكرد مأموران پليس آگاهي كشور، از نصب دوربين‌هاي فني براي نظارت بر نحوه انجام وظايف مأموران در محل كار آنها خبر داد. سردار ابوطالب منفرد با اعلام اينكه نظارت‌هاي دقيق پليس آگاهي و نصب دوربين‌هاي فني در راستاي نظارت بر عملكرد ماموران، در دستور كار پليس آگاهي است، از تأكيد زياد فرمانده نيروي انتظامي بر رعايت حقوق شهروندي خبر داد.

کد خبر 305853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha