علی‌اصغر محمدی: «اگر بودجه لازم اختصاص پیدا کند، ‌سال آینده بخش اعظمی از مراکز ما به دوربین مجهز خواهندشد»، این پاسخ فرمانده نیروی انتظامی به پرسش همشهری درباره سرانجام طرح تجهیز کلانتری و پاسگاه‌های نیروی انتظامی به دوربین مداربسته است.

طرح

سردار حسين اشتري روز گذشته و در حاشيه همايش پليس، روانشناسي و مشاوره توضيح داد كه: « بناي ما اين است كه همه مراكزي كه پليس در حال خدمت و خدمت‌رساني به مردم هست دوربين داشته باشند.»وي پيش از اين نيز با تأكيد بر اينكه ان‌شاءالله سال آينده همه كلانتري‌ها به دوربين مجهز خواهند شد، به خبرنگار همشهري گفته بود:

«به‌دليل اينكه نياز به خريد برخي تجهيزات و آماده كردن يكسري زيرساخت‌ها داريم، نمي‌توانيم زمان دقيق براي تجهيز كلانتري‌ها به دوربين بدهيم.» تجهيز كلانتري‌هاي كشور به دوربين مداربسته در قالب طرح «مكنا» از حدود 8سال پيش در ناجا شروع شده و با اينكه يكي از طرح‌هاي اساسي نيروي انتظامي محسوب مي‌شود، هنوز به‌طور كامل اجرا نشده است.

سخنگوي نيروي انتظامي تير‌ماه گذشته در دومين نشست خبري خود از مجهز شدن ۶۰درصد كلانتري‌ها به دوربين خبر داد و حدود ۲‌ماه بعد به نقل از رئيس پليس پيشگيري اين آمار را حدود ۷۰درصد اعلام كرد.از آن زمان تا‌كنون هيچ آمار تازه از توسعه اين طرح اعلام نشده و حتي سردار منتظرالمهدي ارائه آمار دقيق تعداد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي مجهز به دوربين مدار بسته را به جلسه آتي با خبرنگاران موكول كرد.

  • كمبود اعتبار، سد راه ورود دوربين

تاكنون هيچ‌يك از مسئولان ناجا به صراحت به‌علت اصلي تجهيز نشدن كلانتري‌ها به دوربين مدار بسته اشاره نكرده‌ بودند ولي حالا فرمانده پليس كشور تأمين نشدن اعتبار را سد راه ورود دوربين به كلانتري‌ها و مراكز انتظامي اعلام كرده است.تعداد زيادي از نمايندگان مجلس نيز در گفت‌وگو با همشهري بر پيگيري تأمين بودجه مورد نياز طرح تجهيز كلانتري‌ها به دوربين تأكيد كرده‌اند. محمد دهقان، عضو هيأت رئيسه مجلس مي‌گويد: « ناجا در كل كشور بازوي وزارت كشور است و به همين دليل بايد وزارت كشور در حل مشكلات ناجا پيشگام باشد. از طريق كميسيون‌هاي قضايي و تلفيق مجلس موضوع را پيگيري مي‌كنيم تا بودجه مناسبي براي اين كار پيش‌بيني شود.»

محمدعلي اسفناني، سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي نيز توضيح مي‌دهد: «برقراري امنيت در برخوردها و نحوه رسيدگي به پرونده‌ها در نتيجه تجهيز كلانتري‌ها به دوربين‌هاي مدار‌بسته است و بايد اين طرح هر چه زودتر در همه كلانتري‌ها اجرا شود. تلاش مي‌كنيم اعتبار مناسبي براي اين طرح در بودجه سال آينده كشور پيش‌بيني شود.» ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي نيز معتقد است «نصب دوربين در كلانتري‌ها به‌علت كمبود بودجه طولاني شده‌است.»

با فرض 1000كلانتري در كشور و تجهيز 70درصد آنها به دوربين مداربسته به اين نتيجه مي‌رسيم كه همچنان300كلانتري كشور به سامانه دوربين مجهز نشده‌اند كه البته پاسگاه‌هاي انتظامي را نيز مي‌توان به اين آمار افزود. با اينكه سخنگوي ناجا پيش‌تر از «سرعت عمل» ‌در تجهيز كلانتري‌ها به سامانه دوربين مداربسته سخن گفته بود، همچنان همه‌‌چيز معطل بودجه است. كارشناسان و مسئولان نيروي انتظامي معتقدند تجهيز كلانتري‌ها به دوربين‌هاي مداربسته در رعايت حقوق مردم نقش مهمي دارد. سخنگوي دستگاه قضايي نيز چندي پيش به نيروي انتظامي توصيه كرد با توجه به نتايج پيشگيرانه اين كار نسبت به نصب دوربين در كلانتري‌ها اقدام كند.

کد خبر 323172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha