سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

فریبا خانی: مجسمه‌ی «هیچ» را می‌شناسی؟ خالق آن، «پرویز تناولی» یکی از برجسته‌ترین هنرمندان هنرهای تجسمی است. او مجسمه‌های معروف هیچ را می‌سازد؛ مجسمه‌هایی که در سراسر دنیا شهرت دارند.

حالا بزرگ‌ترين هيچِ تناولي از سوي گالري «آرت‌سنتر2» در باغ انجمن خوشنويسان به نمايش گذاشته شده است. این اثر پیش از این در لندن رونمایی و در نمایشگاهِ «باغ هیچ» در بوستون نيز به نمایش درآمده بود و پس از تلاش یک‌ساله این اثر را به ایران آوردند.

اين رويداد هم‌زمان با نمايشگاه پيش‌كسوتان هنرهاي تجسمي در گالري آرت‌سنتر2 اتفاق افتاده است. بنابراين اگر به ديدن هيچ مي‌روي،‌ مطمئن باش با ديدن كارهاي زيبايي از ژازه تباتبايي، محمدعلي ترقي‌جاه، هانيبال الخاص، پرويز كلانتري و... شگفت‌زده مي‌شوي.

دوچرخه شماره ۸۱۶

اثر پرويز كلانتري

 

وحید ملک، مدير گالري آرت‌سنتر2 در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «علاوه بر مجسمه‌ي «هيچ» اثر پرويز تناولي، در این نمایشگاه «گنبدهای کاهگلی» تنها مجسمه‌ي پرویز کلانتری نيز به نمایش در آمده است؛ مجسمه‌اي كه در سال 1336 خلق شده و به‌عنوان اثري خاص و مهم  شناخته مي‌شود.»

 در اين نمايشگاه 24 اثر از 25 هنرمند مي‌بينيم. شايد تعجب كني كه چه‌طور 24 اثر از 25 هنرمند؟! مدير گالري اين‌طور توضيح مي‌دهد: «در اين نمايشگاه يك اثر، كار مشتركي از استاد نصرالله افجه‌اي و استاد اميرصادق تهراني است.

شاخه‌هاي درخت را اميرصادق تهراني كشيده و ريشه‌ها، كاري از نصرالله افجه‌اي است. اين اثر مي‌خواهد به ما بگويد كه هنر از نسلي به نسل ديگر مي‌رسد. اين اثر دو نسل را به ما نشان مي‌دهد.»

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

اثر ناصر اويسي

 

يكي از آثار خاص  اين نمايشگاه «تخته سياه» اثر پرويز كلانتري است. يك مربع به رنگ بژ در دل مربعي به رنگ سياه كه بر روي مربع سياه با خطي ريز جمله‌اي به دفعات تكرار شده است: «هرخشت و هرديوار حرفي دارد.»

در این نمایشگاه آثار علیرضا اسپهبد، ناصر اویسی، هوشنگ پزشک‌نیا، جلیل رسولی، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، احمد اسفندیاری، محمد احصایی، فرامرز پیلارام، حسین زنده‌رودی، حسین کاظمی، اردشیر محصص، بهمن محصص، آیدین آغداشلو،  صادق تبریزی، جعفر روحبخش، علی‌اکبر صادقی و سیراک ملکونیان هم به نمایش گذاشته شده است.

اين نمايشگاه از 27 آذر تا 17 دي داير است. و از ساعت12تا21 مي‌توان از نمايشگاه بازديد كرد.

(نشاني باغ انجمن خوشنويسان: بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵)

دوچرخه شماره ۸۱۶

«تخته سياه»، اثر پرويز كلانتري

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

اثر محمدعلي ترقي‌جاه

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

اثر مشترك نصرالله افجه‌اي واميرصادق تهراني

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

اثر ژازه تباتبايي

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

«هيچ»، اثر پرويز تناولي/ عكاسي از نمايشگاه: محمود اعتمادي

کد خبر 320417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha