همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: تالاب دالان این شهرستان نیازمند پاسگاه محیط بانی است.

تالاب دالان بروجرد نیازمند پاسگاه محیط‌بانی

مصطفی مصطفی وند روز پنجشنبه گفت: طرح ایجاد پاسگاه محیط بانی در تالاب دالان بروجرد بارها مطرح شده ولی به دلیل مکان‌یابی نادرست و عدم پیگیری‌ها، همچنان بلاتکلیف است.

وی اظهار کرد: بخش‌های زیادی از این تالاب به دلیل عدم نظارت و مدیریت مسئولان در تعرض کشاورزان قرار گرفته و در حال نابودی است ولی خوشبختانه با بارندگی‌های سال زراعی جاری بخش‌های وسیعی از آن زیر آب رفته و در صورت تداوم بارندگی‌ها، شاهد احیای آن خواهیم بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: 81 هکتار از تالاب دالان بروجرد طی صورت جلسه‌ای از منابع طبیعی به محیط زیست واگذار شده ولی هنوز سندی به نام محیط زیست صادر نشده است.

وی افزود: در صورت واگذاری سند تالاب دالان به محیط زیست، می‌توان این تالاب را به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی کرد.

مصطفی‌وند اظهار کرد: نهرها و زهکشی‌های شمال، جنوب و جنوب غربی تالاب به دلیل بارندگی‌های اخیر و پر آب شدن تالاب نیازمند لایروبی است.

وی افزود: اداره جهاد کشاورزی بروجرد باید نسبت به لایروبی نهرها و زهکشی‌ها اقدام و از ایجاد زهکشی‌های جدید جلوگیری کند ولی متاسفانه ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با حفاظت محیط زیست هماهنگ نیستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با بیان این که هر هکتار تالاب 10 برابر جنگل ارزش اقتصادی و زیست محیطی دارد، گفت: تالاب‌ها به عنوان سیستم تصفیه طبیعی آب و تهویه هوا عمل می‌کنند.

وی افزود: تالاب‌ها به دلیل تنوع بالای گیاهی و زیستی تنها مکانی هستند که پستانداران، آبزیان و پرندگان یک جا در آن جمع می‌شوند.

مصطفی‌وند با اشاره به شناسایی حدود 25 گونه پرنده مهاجر، پستاندار و آبزی در تالاب دالان اظهار کرد: احداث پاسگاه محیط بانی در این تالاب با توجه به اهمیت حفظ تالاب‌ها، تنوع گیاهی و جانوری و احیای این تالاب در اثر بارندگی‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

حدود 81 هکتار از 913 هکتار مساحت کل تالاب دالان بروجرد در اختیار محیط زیست است.

این تالاب در مجاورت روستاهای بوریاباف، چگنی کش، کاروانه، کپر جودکی و کیدان در 15 کیلومتری جنوب شرقی بروجرد قرار دارد. 

کد خبر 320125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha