همشهری آنلاین: با یخ زدن تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان چهارمحال و بختیاری؛ پرندگان از تالاب‌های این استان کوچ کردند.

کوچ پرندگان از تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرمحیط زیست شهرستان بروجن گفت: با توجه به سرد شدن هوا و بارش برف از هفته گذشته، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان دچار یخ‌زدگی شد که این امر باعث شد، پرندگان به استان‌های جنوبی و حوزه خلیج فارس کوچ کنند.

به گزارش ايرنا، مرتضی منصوری روز یکشنبه گفت: امسال بیش از 100 هزار پرنده از منطقه سیبری و کشورهای شمالی ایران به سمت تالاب‌های چغاخور و 30 هزار پرنده نیز به تالاب گندمان مهاجرت کردند.

به گفته وی، این پرندگان از خانواده اردک‌ها، غاز خاکستری، دُرنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگر بودند.

وی افزود: هر ساله پرندگان مهاجر از 20 مهر ماه به این استان کوچ و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی تا اسفند ماه زمستان‌گذرانی می‌کنند.

منصوری اظهار داشت: با کوچ زود هنگام پرندگان از استان به تالاب‌های استان‌های همجوار تعداد پرندگان در تالاب‌های استان به 55 هزار قطعه رسیده است.

وی گفت: همزمان با کوچ پرندگان به تالاب‌های استان گونه در حال انقراض یک قطعه غاز پیشانی سفید نیز در استان مشاهده شد.

وی گفت: غاز پیشانی سفید یکی از گونه‌های در حال انقراض کشور است که دو سال متوالی در تالاب‌های استان زمستان‌گذرانی می‌کند.

پاییز امسال بخشی از تالاب بین‌المللی چغاخور که دچار یخ‌زدگی شد، ولی تالاب گندمان به دلیل کم بودن میزان عمق آب، تنها صبح‌ها دچار یخ‌زدگی شد.

تالاب‌های بین‌المللی چغاخور گندمان و سولقان در شهرستان بروجن مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر است و این تالاب‌ها به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار از رشته کوه‌های زاگرس به طرف غرب استقرار یافته است.

کد خبر 318806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha