شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: به‌وجود آوردن محیطی ایمن برای کودکان در خانه‌ها، یک کار ضروری است.

خانه‌ای‌ ایمن برای کوچولوها

 آمارهاي حوادث نشان مي‌دهد كودكان از ابتداي تولد تا 5سالگي در معرض آسيب‌هاي جدي در خانه قرار دارند. در تمام زماني كه كودكان بيدار هستند بايد مراقب آنها باشيد تا به پله‌ها، پريزهاي برق، ظروف شكستني و از همه مهم‌تر آشپزخانه نزديك نشوند. اگر لحظه‌اي از كودكان بازيگوش خود غافل شويد ممكن است به‌خود يا وسايل خانه آسيب برسانند. اينجا مي‌توانيد اطلاعاتي درباره ايمن‌سازي خانه‌ها براي كودكان بخوانيد و راهكارهايي را ياد بگيريد. با يك طراحي مناسب و كمي تجهيزات مي‌توانيد براي زماني كه كودكتان مي‌خواهد به راه بيفتد آماده شويد.

  • ايمن‌سازي پله‌ها

آمارها نشان داده كه بيشترين صدمه به كودكان بر اثر سقوط از پله‌هاي خانه‌ها اتفاق افتاده است. همين كه كودكان 4دست و پا راه‌رفتن را ياد بگيرند اين خطر در كمين آنها قرار مي‌گيرد. سعي كنيد محل بازي كودك تا حد امكان از پله‌ها دور باشد. اگر يك لحظه از كودكان خود نزديك پله‌ها غافل شويد ممكن است آسيبي شديد به آنها وارد شود. از پهن كردن فرش‌هايي كه امكان ليز خوردن روي آن وجود دارد خودداري كنيد و اگر فرش و يا موكت روي پله‌ها انداخته‌ايد حتما از ترمز فرش استفاده كنيد. بهترين راه براي ايمن كردن پله‌ها استفاده از درهاي محافظ است. اين درهاي محافظ به راحتي در هر مكاني نصب مي‌شوند و اجازه عبور كودكان به آن مكان را نمي‌دهند. مطمئن شويد كه اين درهاي محافظ، كاملا محكم بوده و جاپايي براي كودك ندارد كه بتواند از آنها بالا يا پايين برود. اين درها هم به شكل آماده در بازار وجود دارند و هم اينكه مي‌توانيد از يك نجار بخواهيد كه آن را برايتان بسازد. نصب درها هم به راحتي توسط خود شما قابل انجام است.

  • ايمن‌سازي پريــز‌هاي بـرق

پريز‌هاي برق عموما در ارتفاع كم و در جايي كه در دسترس كودكان است طراحي شده‌اند. پريز‌هاي برق هميشه باعث كنجكاوي كودكان مي‌شود و اين كنجكاوي ممكن است آنها را با خطرات زيادي روبه‌رو كند. بعضي از پريز‌ها براي حفظ ايمني كودكان با شيوه خاصي طراحي شده‌اند. شكل ظاهري اين پريز‌ها با پريز‌هاي معمولي تفاوت چنداني ندارد فقط در پشت سوراخ‌هاي آن يك ديافراگم پلاستيكي وجود دارد. اين ديافراگم به‌گونه‌اي طراحي شده كه تا شيئي مانند دوشاخه وارد هر دو سوراخ نشود باز نمي‌شوند. كودكان عموما انگشت خود و يا شيئي نوك‌تيز را وارد يك سوراخ مي‌كنند و نمي‌توانند همزمان چيزي را وارد هر دوسوراخ كنند. براي ايمن كردن پريزهايي كه ديافراگم ندارند مي‌توانيد از درپوش‌هاي پلاستيكي استفاده كنيد. كودكان عموما نمي‌توانند اين درپوش‌ها را از پريز خارج كنند. اگر از پريز برقي در خانه خود استفاده نمي‌كنيد با چيدمان مناسب وسايل منزل، آن را از ديد كودكان خود پنهان كنيد. برخي‌ها هم روي پريزهاي كم‌مصرف را با چسب مي‌پوشانند تا اگر كودك آن را پيدا كرد نتواند انگشت خود را وارد آن كند.

  • ايمن‌سازي آشپزخانه

آشپزخانه يكي از خطرناك‌ترين نقاط خانه براي بچه‌هاست. معمولا مواد شوينده و سمي، ظروف شكستني، چاقو‌ها و وسايل برنده كه در كابينت‌ها وجود دارد مي‌تواند كودكان را با مشكلات زيادي روبه‌رو كند. درضمن اجاق گاز يكي از خطرناك‌ترين وسايلي است كه كودك در آشپزخانه با آن روبه‌رو مي‌شود. براي آنكه وسايل داخل كابينت‌ها را از دسترس كودكان خارج كنيد مي‌توانيد از بست‌ها يا قفل‌هاي در كابينت كه در بازار موجود است استفاده كنيد. اگر نمي‌خواهيد هزينه كنيد و اين بست‌ها را بخريد، با چند تكه پارچه نواري مي‌توانيد 2دستگيره كابينت را به يكديگر گره بزنيد تا درها باز نشوند، البته اين ابتكار بستگي به نوع دستگيره كابينت دارد. آب‌جوش داخل سماور هم براي كودكان بسيار خطرناك است. آب داخل سماور تا ۱۵ دقيقه بعد از جوش آمدن هم موجب سوختگي پوست كودكان مي‌شود. حتي يك قطره از آن مي‌تواند موجب تاول‌زدن پوست كودك شود. تا جايي كه امكان دارد به جاي سماور يا كتري از چاي‌ساز‌هاي برقي استفاده كنيد. اگر دوست داريد كه چاي شما در سماور يا كتري دم بكشد آن را دور از دسترس كودكان قرار دهيد طوري كه كودك به يك متري آن هم نزديك نشود. براي اجاق گاز‌هاي خود هم مي‌توانيد از محافظ‌هاي مخصوص استفاده كنيد. اين محافظ‌ها به اجاق وصل مي‌شوند و اجازه نمي‌دهند كودكان به قابلمه‌هاي روي گاز دست بزنند. علاوه بر اين حفاظ‌ها، حتما از قفل پيچ گاز استفاده كنيد. كودكان دوست دارند كه پيچ گاز را بچرخانند. درضمن بچه‌ها علاقه فراواني به دسته ماهيتابه‌ها دارند. بلند كردن ماهيتابه‌ها از دسته توسط كودكان ممكن است باعث شود كه خود ماهيتابه روي پاي كودك بيفتد. علاوه بر ماهيتابه‌هاي دسته‌دار، قابلمه‌ها هم كودكان را جذب خود مي‌كنند. درصورت امكان از قفسه‌هاي طبقه‌بندي مخصوص قابلمه استفاده كنيد. اين طبقه‌بندي‌هاي مخصوص قابلمه عموما داراي 3وجه است كه قابلمه فقط از يك وجه آن مي‌تواند عبور كند. اگر از اين طبقه‌بندي‌ها استفاده مي‌كنيد وجهي كه قابلمه از آن عبور مي‌كند را رو به ديوار قرار دهيد و هنگام برداشتن قابلمه‌ها كمي طبقه‌بندي را بچرخانيد. البته به جاي همه اين كار‌ها مي‌توانيد از همان در‌هاي محافظ براي ورودي آشپزخانه خود استفاده كنيد كه به‌طور كل اجازه ورود كودك به آشپزخانه را نمي‌دهد.

  • چند نكته ديگر

بچه‌ها عاشق كشيدن سيم‌هاي مختلف هستند، پس سيم‌هاي لامپ‌ها، آباژورها يا ساير وسايل برقي را پشت مبلمان‌هاي سنگين يا زير فرش‌ها مخفي كنيد. درصورتي كه كودك شما سيم آباژور يا لوازم نوردهنده بزرگ را بكشد، ممكن است سقوط كنند و خطراتي چون برق‌گرفتگي، آتش‌سوزي يا ضرب ديدگي را براي آنها به همراه داشته باشد.

كودكان نمي‌توانند مانند بزرگ‌تر‌ها به همه‌‌چيز دقت كنند و به همين دليل هم دچار سوانحي مي‌شوند. روي شيشه‌هاي بزرگ خانه‌ها مانند درهاي شيشه‌اي برچسب‌هاي رنگي بزنيد تا كودك بتواند به راحتي آنها را تشخيص دهد.

وسايل تيز به هيچ وجه نبايد در دسترس كودكان باشد. جعبه ابزار خود را در يك محيط امن و دور از دسترس كودكان قرار دهيد. خودكار‌ها، قيچي‌ها، نامه بازكن، منگنه، گيره‌هاي كاغذ و ديگر ابرازآلات تيز را در قفسه‌ها يا كمدهاي قفل‌دار قرار دهيد.

كودكان سر سطل‌هاي زباله هم زياد مي‌روند، اگر باطري، گيره‌هاي كاغذ، كيسه‌هاي پلاستيكي يا چيزهاي خطرناك ديگر را در سطل مي‌اندازيد آن را دور از دسترس كودك قرار دهيد.

  • ايمن‌سازي لبه‌هاي شيشه و ديوار‌ها

ميز‌ها و مبل‌ها در خانه مي‌توانند كودك شما را با خطرات فراواني روبه‌رو كنند. وقتي كودك شما در حال دويدن است با پيچ خوردن پايش ممكن است به قسمت تيز ميز يا ديوار برخورد كند. براي لبه‌هاي تيز ميز مي‌توانيد از محافظ‌هاي مخصوص استفاده كنيد كه قسمت كنج شيشه را مي‌پوشاند. اگر قطر شيشه ميز شما كمتر از نيم ميلي‌متر است براي گرفتن تيزي شيشه مي‌توانيد از شيرازه‌هايي كه در لوازم‌التحرير‌فروش‌ها موجود است استفاده كنيد. البته بهترين كار انداختن پتو روي ميز است. اين كار صدمه‌هايي كه كودك درصورت برخورد با ميز مي‌بيند را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. سعي كنيد در كنار لبه و كنج ديوار، كوسن و بالشت قرار دهيد تا درصورت برخورد كودك با كنج و لبه ديوار آسيب شديدي به او وارد نشود. همچنين ممكن است بار‌ها انگشت كودك شما لاي در گير كرده باشد. كودكان علاقه زيادي دارند كه در‌هاي اتاق‌ها را محكم ببندند. با انجام اين كار شايد دست كودك لاي در گير كند و آسيب ببيند. شما مي‌توانيد براي محافظت از كودك خود از محافظ انگشت استفاده كنيد. اين محافظ‌ها به در‌ها وصل مي‌شوند و اجازه بسته‌شدن كامل در را نمي‌دهند و دست كودك لاي در گير نمي‌كند.

کد خبر 320088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha