رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با راه‌اندازی کمپین «دمای ۱۸درجه» از دولتمردان و عموم مردم خواست که برای مقابله با آلودگی هوا و کمپین جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به این چالش ملی بپیوندند.

اين راهكار البته مسبوق به سابقه است . چندماه پس ازآن فرانسوا ميتران در فرانسه توانست با پيروزي بر رقباي خود در انتخابات رياست‌جمهوري به كاخ اليزه راه يابد، عراق به ايران حمله كرد. يكي از نتايج اين جنگ گراني قيمت نفت بود.

نفت از بشكه‌اي 7-6 دلار به بيش از 30دلار رسيد. فرانسوا ميتران در تلويزيون ظاهر شد و با مردم صحبت كرد. او گفت به‌علت گراني نفت، فرانسه با مشكلات اقتصادي روبه‌رو خواهد شد. او گفت من نه دستور مي‌دهم و نه بخشنامه مي‌كنم، فقط پيشنهاد مي‌دهم.

درجه حرارت ساختمان‌ها را به‌جاي 21درجه، روي 18درجه تنظيم كنيد. طبق قانون فرانسه درجه حرارت در زمستان 21 درجه است اما كاهش 3درجه‌اي دما، باعث صرفه‌جويي حدود 3ميليارد فرانك مي‌شد.

در آن شرايط دشوار اغلب فرانسوي‌ها به اين پيشنهاد رئيس‌جمهور كشورشان عمل كردند و با پوشيدن لباس گرم در خانه درجه شوفاژهايشان را روي 18درجه تنظيم كردند. آنها با اين صرفه‌جويي در واقع منافع ملي خود را حفظ كردند بي‌آنكه به اين فكر كنند كه رئيس‌جمهور از كدام جناح انتخاب شده است.

کد خبر 320064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha