جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

پایتخت‌های اروپایی در شب سال‌نوی میلادی از بیم حمله‌های تروریستی توسط نیروهای وابسته به داعش، شاهد لغو جشن‌های رسمی و برقراری تدابیر بی‌سابقه امنیتی بودند.

اروپا

در مونيخ، پايتخت آلمان، نيروهاي پليس شامگاه پنجشنبه همزمان با برگزاري جشن‌هاي سال نو با حضور در ايستگاه مركزي راه‌آهن و يكي ديگر از ايستگاه‌هاي اصلي شهر مسافران را تخليه كردند. پليس مونيخ با اعلام حالت آماده‌باش، از مردم اين شهر خواست از مراكز تجمع دوري كرده و ترجيحا در جشن‌هاي سال نو شركت نكنند.

طبق اعلام سخنگوي پليس آلمان، اقدام اين نيروها درپي دريافت اطلاعاتي از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي فرانسه مبني بر برنامه تعدادي از نيروهاي وابسته به داعش براي انجام حمله انتحاري حوالي نيمه‌شب پنجشنبه در اين دو ايستگاه انجام گرفته است.

به‌گفته مقام‌هاي امنيتي آلمان و براساس اطلاعات ارائه شده از سوي فرانسوي‌ها، «5تا 7نفر از اعضاي داعش» قصد انجام عمليات تروريستي در مونيخ را داشته‌اند. رسانه‌هاي آلماني اين افراد را «عراقي‌هاي ساكن آلمان» معرفي كرده‌اند. هنوز در مورد دستگيري فرد يا افرادي از اين گروه، اطلاعاتي منتشر نشده است.

طبق اعلام پليس «حتي پس از تخليه اين دو ايستگاه، نمي‌توان امكان انجام حملات تروريستي در ديگر مناطق را رد كرد»، بنابراين نيروهاي پليس همچنان در خيابان‌هاي مونيخ حضور خواهند داشت و در ديگر نقاط آلمان نيز سطح هشدارهاي امنيتي در بالاترين حد قرار گرفته است.

امسال برگزاري جشن‌هاي سال نوي ميلادي با نگراني و بيم از تكرار حمله‌هاي تروريستي شبيه آنچه حدود 2‌ماه پيش در پاريس، پايتخت فرانسه، رخ داد آميخته بود. در حمله‌هاي پاريس كه به‌صورت همزمان در 6نقطه از اين شهر صورت گرفت، 9نفر از اعضاي داعش دست به سلسله حمله‌هاي انتحاري و تيراندازي زدند كه 130كشته و بيش از 350زخمي به جا گذاشت.

  • وحشت از حمله‌هاي تروريستي در سراسر اروپا

همزمان با وقايع مونيخ، دولت بلژيك نيز عصر پنجشنبه تمامي مراسم‌هاي رسمي سال نو در بروكسل، پايتخت را لغو كرد. اين تصميم بلژيك پس از آن اتخاذ شد كه نيروهاي امنيتي اين كشور 3نفر كه قصد داشتند در جشن‌هاي سال‌نوي بروكسل دست به عمليات تروريستي بزنند را دستگير كردند. پيش از آن در روز سه‌شنبه هم پليس بلژيك از بازداشت 2فرد ديگر خبر داده بود كه قصد داشتند در آخرين روزهاي سال 2015، حمله‌هايي را عليه مناطق پرتردد و همچنين ساختمان‌هاي تاريخي بروكسل ترتيب دهند.

طبق اعلام دولت بلژيك، نيروهاي امنيتي اين كشور در عمليات ديگري طي روز چهارشنبه موفق شدند دهمين فرد مرتبط با حمله‌هاي پاريس را دستگير كنند. به گفته آنها 3فرد دستگير شده در روز پنجشنبه از اعضاي وابسته به داعش هستند اما ارتباطي با عمليات پاريس نداشته‌اند. با اين حال، يكي از 9مهاجم اصلي همچنان فراري است؛ موضوعي كه باعث شده با وجود گذشت نزديك به 2‌ماه از اين حمله‌ها، سطح تهديدهاي امنيتي همچنان در بسياري از شهرهاي بزرگ اروپا در بالاترين سطح قرار داشته باشد.

در برلين واقع در شرق آلمان، همزمان با حضور نيروهاي امنيتي در سطح شهر، مردم در خيابان‌هاي منتهي به دروازه تاريخي براندنبورگ تجمع كرده و مراسم سال نو را برگزار كردند. در اين مراسم استفاده از مواد آتش‌زا ممنوع اعلام شده بود و همچنين شركت‌كنندگان اجازه حمل كوله‌پشتي نداشتند.

در پاريس برنامه‌هاي رسمي شب سال نو برگزار نشد اما هزاران نفر از مردم در خيابان شانزه‌ليزه تجمع كردند و به شادماني پرداختند. در اين شب، بيش از 100هزار نيروي پليس، وظيفه برقراري امنيت و كنترل رفت‌وآمدها در نقاط مختلف فرانسه را برعهده داشتند.

در لندن، پايتخت انگليس نيز بيش از 3هزار افسر پليس در خيابان‌ها حضور پيدا كردند تا امنيت جشن‌هاي سال نو را برقرار كنند. نگراني از حمله‌هاي تروريستي در مسكو، پايتخت روسيه، باعث شد مسئولان امنيتي براي نخستين‌بار در تاريخ اين شهر ميدان سرخ كه هميشه محل تجمع مردم در مراسم‌هاي ملي بوده را ببندند. همچنين مراسم آتش‌بازي اين شهر نيز با تأخير انجام شد. در تركيه، پليس آنكارا هم اعلام كرد موفق شده در روز چهارشنبه 2نفر از اعضاي داعش كه براي انجام 2حمله انتحاري جداگانه همزمان با برگزاري جشن سال نو در اين شهر برنامه داشته‌اند را دستگير كند.

کد خبر 320036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha