همشهری آنلاین: شماره دوم ماهنامه تهران منتشر شد. در این شماره علی نصیریان و منوچهر انور، به بهانه ی ۵۰ سالگی تماشاخانه سنگلج، از ناگفته‌های شکل‌گیری گروه هنر ملی می‌گویند.

ماهنامه

در این بخش همچنین با اهالی «سنگلج» درباره دیروز و امروز این محله گفتگو شده است.

در بخش جامعه، گزارشی منتشر شده است از تجربه‌های یک معلول از زندگی در پایتخت و اینکه به باور او «تهران هر روز با معلولان می‌جنگد». در این بخش تجربه «مارجلا» به عنوان یک شهر دوستدار معلول هم مرور شده است.

در بخش تجسمی، موضوعیت شهر در نقاشی بررسی شده است و در پرونده‌ای با عنوان «تهرانِ نقاشان»، سوژگی تهران در آثار نقاشان مورد کنکاش قرار گرفته است و چند نقاشی با سبك‌های متفاوت از تهران هم به ضمیمه این پرونده منتشر شده است.

گفتگو با بهرام دبیری با عنوان «چشم‌اندازی رو به ویرانی» هم نگاهی دارد به آثار نقاشانی که تهران را سوژه کار خود قرار داده‌اند.

در بخش ادبیات، با امیر حسن چهلتن درباره شهر در ادبیات گفتگو شده است؛ شهری که به باور او «ندیدن خیابان‌هایش، معنایی ندارد جز عقب نشینی رمان به آپارتمان». در این بخش همچنین حضور شهر در داستان‌های امیر حسن چهلتن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

«در ستایش شور و امید» هم عنوان صفحاتی است که به کارنامه عبدالرحیم جعفری در انتشارات امیر کبیر پرداخته است. در این بخش، داریوش شایگان، فتح الله مجتبایی، سید کاظم موسوی بجنوردی، نصرالله حدادی و عبدالحسین آذرنگ از عبدالرحیم جعفری و «امیرکبیرش» گفته‌اند.

«هیجان روی چهار چرخ موتورهای صحرا نوردی» هم نگاهی دارد به یک امکان تازه در پایتخت برای تحقق رویای سرعت در پیستی حرفه‌ای.

«همراه با یکی از اولین خیابان‌های پایتخت، ناصر خسرو» هم نگاهی دارد به نقش این خیابان در تاریخ معاصر تهران و اهمیت و جایگاه دارالفنونِ آن.« وردیج، روستایی میان دو کوه»،«اندر خدمت و خیانتِ دایی جان ناپلئون»،«چشم طمع به یلدای ایرانی»، «جستجوی ژانویه در خیابان های تهران»، «نگاهی به مرثیه گمشده اثری از خسرو سینایی»، «با حسین محجوب در بنای نبش خیابن ملت»، «خاطره بازی اولین اکران دختر لر در سینما مرجان و زهره»،«جغرافیای یک سوء قصد»، «یک عکس، دو روایت»، «کتاب اختران از گذشته تا امروز»، «در جستجوی پاریس از دست رفته در ادبیات»، «تجربه طعم نوستالژی تهران قدیم در گل رضاییه»، «ردپای بازار هنر اصفهان در دل پایتخت»، «پرتوریا؛ خواهر رنگین کمانی تهران» و «سفرنامه آهار» هم از دیگر مطالب و سرفصل های این شماره «تهران» است.

گفتنی است مجله تهران به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی احسان میراب زاده و سردبیری پژمان موسوی از سوی بخش خصوصی منتشر می‌شود.

کد خبر 319717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha