محمد کرباسی: این روزها همه‌‌چیز در شبه قاره سریع و غیرمنتظره پیش می‌رود و باعث شده تا خیلی‌ها از سیر اتفاق‌ها در این منطقه شگفت‌زده شوند.

هند پاکستان

نخست‌وزير هند بعد از سفر به روسيه راهي كابل مي‌شود و در ميان راه بازگشت به خانه تصميم مي‌گيرد تا با توقف در پاكستان ديداري ناگهاني با مقام‌هاي ارشد رقيب خوني همه سال‌هاي گذشته كشورش داشته باشد. روز گذشته هم بلافاصله پس اين سفر، فرمانده ارتش پاكستان با وجود همه تنش‌هاي ماه‌هاي گذشته با افغانستان راهي كابل مي‌شود تا مجموعه شگفتي‌ها در شبه قاره نظر همه را جلب كند.

هيچ‌كس به‌صورت دقيق نمي‌داند در پشت پرده چه مي‌گذرد اما بدون شك دلايل محكمي باعث شده تا نارندرا مودي به‌عنوان نخستين نخست‌وزير هند كه طي 11سال گذشته به پاكستان رفته پس از سفر به مسكو و كابل طي چند ساعت ديدار خود با نواز شريف، مرد اول اسلام‌آباد را هماهنگ كند. نواز‌شريف، نخست‌وزير پاكستان هم در فرودگاه لاهور نخست‌وزير رقيب هسته‌اي كشورش را مانند دوستي قديمي در آغوش كشيد و گفت: پس بالاخره آمديد!

آخرين ديدار نخست‌وزيران هند از پاكستان به سال‌۲۰۰۴ و سفر آتال بيهاري واجپايي بازمي‌گردد كه مدت‌ها براي انجام آن مقدمه‌چيني شد. اما براساس گزارش رويترز سفر اين بار نخست‌وزير هند تنها پس از يك تماس تلفني براي تبريك تولد 66سالگي نواز شريف هماهنگ شد.

در ادامه اين شگفتي‌سازي‌ها اما پس از ماه‌ها تنش و بازار داغ اتهام ميان كابل و اسلام‌آباد روز گذشته ژنرال راحيل شريف، فرمانده ارتش پاكستان كه هميشه نقش چشمگيري در بازي قدرت اين كشور داشته به افغانستان رفت. رسانه‌هاي پاكستاني اعلام كرده‌اند كه هدف از سفر فرمانده ارتش پاكستان تلاش براي از سرگيري روند گفت‌وگوها ميان نيروهاي گروه طالبان و دولت افغانستان است. قرار است طي اين سفر ژنرال راحيل شريف با مقام‌هاي ارشد سياسي و نظامي افغانستان ديدار كند.

اولين دور گفت‌وگوهاي صلح ميان گروه طالبان و دولت افغانستان ۱۷‌تير به‌مدت يك روز در محلي واقع در مري، در 60كيلومتري پايتخت پاكستان برگزار شد؛نشستي كه نمايندگان چين و آمريكا هم در آن حضور داشتند. اين عقيده وجود دارد كه با فرا رسيدن فصل سرما قدرت عملياتي طالبان كاهش پيدا كرده و اكنون موقعيت مناسب براي از سرگيري گفت‌وگوهاي صلح است.

اما طي ماه‌هاي گذشته دولت افغانستان و در راس آن اشرف غني، رئيس‌جمهور اين كشور اتهام‌هاي سختي را عليه پاكستان مطرح كرده‌اند. با افزايش حملات و انفجارها در افغانستان رئيس‌جمهور افغانستان اعلام كرد كه پاكستان همچنان «پناهگاه‌هاي امن تروريسم و كارخانه‌هاي توليد بمب» را در خود جاي داده و از خاك اين كشور پيام جنگ فرستاده مي‌شود.

  • همه‌‌چيز در پشت پرده

سفر فرمانده ارتش پاكستان به كابل نشان مي‌دهد كه اين بازوي قدرتمند در صحنه سياسي پاكستان بار ديگر در سياست خارجي فعال شده است. اين عقيده وجود دارد كه ارتش قدرتمند پاكستان در واقع راه را براي از سرگيري مذاكرات متوقف‌شده با هند هموار كرده تا شايد مذاكرات ميان اين دو همسايه با تسليحات هسته‌اي پس از 65سال خصومت بالاخره پيشرفتي كند.

حتي طي سفر كوتاه نخست‌وزير هند به پاكستان ميان دوطرف توافق شده تا وزراي امور خارجه 2‌كشور براي ادامه اين روند در اواسط‌ماه آينده ميلادي با هم ديدار و گفت‌وگو كنند. رسانه‌هاي پاكستان مي‌گويند مذاكرات با هند اين بار متفاوت است چون فرمانده ارتش وارد آن شده است. در سوي ديگر هم به‌نظر مي‌رسد كه ارتش پاكستان عزمش را براي كاهش تنش‌ها با افغانستان جدي كرده است تا همزمان با اين مسئله مذاكرات صلح با طالبان هم پيگيري شود.

شايد حالا بايد به مقصد اول تور شگفت‌انگيز نارندرا مودي، نخست‌وزير هند يعني مسكو بازگشت؛ جايي كه شايد مهره اول اين دومينوي غيرمنتظره در آن افتاد و اتفاق‌هاي بعدي را رقم زد. طالبان همچنان در حال ادامه حملات خود در افغانستان است اما به تازگي گزارش‌هاي مختلفي از همكاري اطلاعاتي اين گروه با روسيه براي مقابله با داعش منتشر شده است. به‌گزارش الجزيره، مقام‌هاي طالبان به‌تازگي دادن اطلاعات به مسكو درباره داعش را رد كرده‌اند اما گفته‌اند در حال مذاكره با روسيه هستند.

زامير كابولوف، نماينده ويژه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه براي افغانستان اما به تازگي با اعلام منافع مشترك ميان طالبان و روسيه گفت: ما و طالبان كانال‌هاي تبادل اطلاعاتي خود را داريم. طالبان سابقه طولاني در تكذيب‌هاي اينچنيني دارد اما تحولات عجيب در پاكستان، هند و افغانستان مسئله‌اي نيست كه كسي بتواند منكر آن در اين روزها شود.

کد خبر 319587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha