همشهری آنلاین: عبدالباری عطوان نویسنده عرب فلسطینی الاصل روز یکشنبه در مقاله ای نوشت: هلاکت زهران علوش فرمانده گروه جیش الاسلام ( گروه مخالف دولت سوریه) پیام هشداری دو گانه به هر دو طرف گروهای مخالف دولت سوریه و هم به عربستان بود.

 نویسنده عرب: هلاکت زهران علوش پیامی به مخالفان سوریه و عربستان بود

به گزارش ايرنا، وی در این مقاله به شرح زیر نوشت: دو عملیات قتل متفاوت در فاصله ای کمتر از 10 روز اتفاق افتاد که ممکن است مسیر حوادث منطقه خاورمیانه را در سال جدید میلادی تغییر دهد.

در عملیات اول، سمیر قنطار (اسیر آزاده شده لبنانی) با موشک هواپیماهای اسرائیلی هدف قرار گرفت و در عملیات دوم نیز فرمانده یکی از بارزترین گروه های مخالف سوریه روز جمعه گذشته به هلاکت رسید.

کشتن القنطار چه بسا در صورتی که حزب الله لبنان به خوانخواهی او به عملیاتی گسترده علیه اهداف اسرائیلی دست بزند به جنگ منطقه ای کشیده شود و کشتن زهران علوش نیز جریان گفت وگوهای سیاسی در وین در باره سوریه را تحت الشعاع قرار داده، نقشه راهی برای حل سیاسی بحران سوریه ترسیم کند و در به نتیجه رسیدن توافق 2254 سازمان ملل موثر واقع شود.

می توان این عملیات را موفقیتی بزرگ برای سوریه دانست که در کنار برخی تحولات دیگر در منطقه مثل موفقیت دیپلماتیک به رهبری روسیه در باره سرنوشت بشار اسد در سوریه ایجاد شده است.

هلاکت علوش را از چهار نظر می توان حائز اهمیت دانست، اول آنکه ارتش سوریه توانست حصار امنیتی گروه جیش الاسلام را درهم بشکند همانطور که پیش از آن توانسته بود حصار امنیتی گروه احرار الشام را در عملیاتی همانند آن که در آن بیش از 50 نفر از آنها کشته شدند در هم بشکند.

دوم، این عملیات پیامی قوی به مخالفان دولت سوریه و دیگر گروه ها و فرماندهان آنها در داخل و خارج داد تا بدانند که آنها اهداف آینده اینگونه عملیات ها خواهند بود.

سوم، هلاکت علوش تلاشی بود برای ناکام گذاشتن همایشی که اخیرا از سوی گروه های مخالف سوریه در ریاض انجام شد و ضربه ای محکم به فرماندهی سعودی ها در جبهه سوریه بود.

چهارم، دولت سوریه با این اقدام نشان داد که از مرحله دفاعی که در طول پنج سال گذشته پیش گرفته بود به مرحله حملات داخلی تغییر سیاست داده است.

اعلام فرماندهی جدید گروه جیش الاسلام مبنی بر عقب نشینی از شورای عالی گفت وگوها که اخیرا در ریاض تشکیل شد در اعتراض به کشته شدن فرمانده اش، یکی از بزرگترین دستاوردهای این عملیات بود که برای سوریه بدست آمد.

در رابطه با تاثیر هلاکت علوش بر گروه جیش الاسلام بعید است که تاثیر زیادی بر این گروه بگذارد چرا که پس از سه ساعت از این عملیات، فرمانده جدیدی را انتخاب کرد تا به درگیری داخل گروهی کشیده نشود.

البته گروه جیش الاسلام از نظر ایدئولوژیکی همانند گروه داعش و جبهه النصره از پایه استواری برخوردار نیست بلکه عقیده این گروه بر جنگ با نظام بشار اسد تا اسقاط آن استوار است .

هلاکت علوش ممکن است به انتقام این گروه و پاسخ انتقامی آنها بینجامد و یا به امنیت بیشتر دمشق پایتخت سوریه، اما آنچه که می توان گفت این است که ممکن است شلیک موشک ها و توپ ها در روزهای آینده با تحریک مستقیم سعودی ها بیشتر شود و حتی ممکن است به انواع سلاح ها و موشک های پیشرفته مجهز شوند و یا به رویارویی مستقیم سعودی ها با مسکو نیز کشیده شود.

برپایی جشن هایی در مناطق مختلف تحت سیطره دولت سوریه و پیام های تبریک و شادباشی که به مناسب قتل علوش در شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی رد و بدل شد و در مقابل، سکوت گروه های مخالف را به همراه داشت، نشان از کار بزرگی دارد که با کشتن زهران علوش و دیگر فرماندهان گروه های دیگر در غوطه شرقی بدست آمد.

عطوان در پایان نوشت: هلاکت زهران علوش از نظر معنوی و تاثیراتی که برجای گذاشت ضربه سنگینی به گروه های مخالف دولت سوریه وارد کرد و همه شرایط را به سود دمشق و تقویت اعتماد به نظام بشار اسد بهبود بخشید و دشمنان بشار را در زمانی حساس و پراهمیت، تضعیف کرد.

کد خبر 319556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha