همشهری آنلاین: هاشمی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید فضای پرسشگری ایجاد شود، گفت: فضای علم و تحقیق، فضای سیاست نیست، اما ممکن است در این فضا پرسشی سیاسی نیز مطرح شود که نباید به نام سیاست جلوی طرح آن را گرفت.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز پژوهش که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد با بیان این که امروز کشور حقیقتا نیاز به پژوهش و تحقیق دارد اظهار کرد: شاید امروز در آموزش و تعلیم و تربیت از لحاظ کمیت به جایگاه مناسبی رسیده باشیم ولی آنچه که باید مورد تحول قرار گیرد این است که از این به بعد به پژوهش نیز توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز وقتی تاریخ هر کشوری از کشورهای پیشرفته را مورد بررسی قرار می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که آن چه که آنها را به اوج و تعالی رسانده است آموزش توام با پژوهش بوده است.

وی با بیان این که جامعه‌ای که از لحاظ معلم، دانشجو و استاد در جایگاه مناسبی قرار دارد نیازمند جهش در تحقیق و پژوهش هم هست اظهار کرد: کشور ما امروز در دنیا از لحاظ تعداد دانشجو و استاد در جایگاه مناسبی است اما نیازمند پیشرفت در تحقیق و پژوهش هم هستیم.

هاشمی با تقدیر از تلاش‌های علی اکبر ولایتی اظهار کرد: شخص دکتر ولایتی همیشه اهل تحقیق هستند و ما همیشه از آثار تحقیقاتی ایشان استفاده می‌کنیم و این فضا باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان این که آنچه که در دوران جنگ ایران را تحت فشار قرار داد، موشک‌های عراقی بود اظهار کرد: این موشک‌ها بدون هیچ محدودیتی شهرها و مراکز استراتژیک ما را هدف قرار می‌دادند و در حالی که ما در زمین دست بالا را داشتیم موشک‌های عراقی در آسمان دل ما را خون کرده بود و از همان دوره بود که کار تحقیقاتی در خصوص موشک‌ها را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: نیروی هوایی ما در دوران جنگ هواپیمای اف 14 داشت که آنقدر ابهت داشت که جلوی حمله عراق را بگیرد اما از طرفی نیز موشک‌هایی به طور انبوه از شوروی و چین و جاهای دیگر به ارتش عراق می‌رسید و زندگی مردم را در شهرها ناامن می‌کرد.

وی ادامه داد: ما اولین پژوهشکده را که توانست موشکی با برد 70 تا 100 کیلومتر ارائه کند راه‌اندازی کردیم و این پژوهشکده همان پژوهشکده جهاد سازندگی بود. البته این موشک‌ها دیر به ما رسید چون ما نیز کار تحقیقاتی و پژوهشی را دراین زمینه دیر آغاز کردیم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که دنیا بر روی توان موشکی ایران حساب می‌کند و برای یک آزمایش موشکی که اخیرا انجام شد و شبیه سایر آزمایشهای ما بود آن هم سر و صدا و جنجال به راه می‌اندازند.

وی با تاکید برا اینکه در هر حوزه‌ای نیازمند تحقیق و یا توسعه پژوهش هستیم، گفت: من دانشگاه آزاد را بعد از جنگ تاسیس کردم ، تحقیقات آرام آرام پیش رفت، اما امروز زمان تحول فرا رسیده است و باید به سرعت حرکت کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دانشگاه آزاد هم اکنون از لحاظ کمّی در وضعیت مناسبی است و حدود 450 واحد آموزشی در سراسر کشور دارد و در مقطع کارشناسی نیز نیازی به برگزاری کنکور نداریم و هر چقدر دانشجو بیاید، به شرط داشتن شرایط لازم می‌پذیریم البته در رشته های مربوط به ارشد و دکترا هنوز محدودیت‌هایی در پذیرش داریم.

هاشمی با اعلام اینکه به زودی پژوهشگاه مرکز تحقیقات آماده بهره‌برداری می‌شود اظهار کرد: امیدوارم اساتید و استعدادهای کشور با همراهی و همکاری ظرفیت‌های علمی دانشگاه های دولتی و غیردولتی به این پژوهشگاه وارد شوند تا بتوانیم تحقیق و پژوهش را در کشور به جایگاه مناسبی برسانیم.

وی با اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته در امر تحقیق و پژوهش اظهار کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته تحقیقات مورد نیاز به بخش خصوصی سپرده می‌شود و موفقیت‌های بیشتری نیز نصیب شان می‌گردد، هرچند در خصوص پژوهش‌های مربوط به امور نظامی نظارت هایی نیز از سوی دولت بر این پژوهش‌ها در آن کشورها وجود دارد اما به هر جهت ما نیازمند انجام حرکت‌های تازه‌ای در خصوص مشارکت بخش خصوصی در امر پژوهش هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه اساسنامه تاسیس پژوهشگاه سراسری دانشگاه آزاد آماده شده است و در هیات امنای این دانشگاه در نوبت تصویب قرار دارد، گفت: امیدوارم همان طور که در دانشگاه آزاد، آموزش را سراسری کردیم بتوانیم پژوهش را هم در کشور سراسری کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما همچنین با مراکز علمی که ارتباط با آنها را لازم می‌دانیم تا حدودی مرتبط شده ایم که البته هنوز خیلی عملی نشده است تا بخواهیم اخبار آن را منتشر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پرسشگری باید وارد فرهنگ ایرانی شود، اظهار کرد: باید از کودکی افراد جامعه را با روحیه پرسشگری تربیت کرد؛ چرا که پرسشگر بودن نتایج مثبت و فراوانی دارد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر کودکان ما پرسشگر تربیت شوند و در مدرسه و دانشگاه نیز روحیه پرسشگربودن را حفظ کنند علم و دانش پیشرفت خواهد کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فضای علم و تحقیق فضای سیاست نیست گفت: در فضای علمی ممکن است پرسش‌های سیاسی نیز مطرح شود، اما نباید جلویش را گرفت، اگر اجازه دهیم که پرسشگری در مجامع علمی ما رواج یابد، نتایج مطلوب آن را هم خواهیم دید.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها باید فضای پرسشگری ایجاد شود گفت: دانش با تحقیق پیوند خورده است و ایجاد فضای پرسش و پاسخ در این زمینه نقشی اساسی دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید فضای بازی داشته باشد تا دانشجو هرچه می‌خواهد بپرسد، دانشجو باید ذهنش را فعال کند و بپرسد و استاد نیز باید با تواضع پاسخگو باشد و در این شرایط است که دانش و پژوهش پیشرفت می کند و البته این فضا، جایش در دانشگاه‌های ما خالی است.

هاشمی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم از ایران، جامعه‌ای عالم و دانشمند به دنیا معرفی کنیم نباید فرصت را از دست بدهیم اظهار کرد: در جامعه امروز ما، مردم سوالات بسیاری دارند که به خاطر برخی نگرانی‌ها نمی‌پرسند در حالی که اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عالم را به نام اسلام و مسلمین به دنیا معرفی کنیم، نباید فرصت را از دست بدهیم.

هاشمی در پایان با تاکید بر این که باید شرایط را فراهم کنیم تا محققانی که امروز خارج از کشور هستند و می‌خواهند، باز گردند تا تحقیقات خود را در کشورشان ارائه کنند بتوانند در کشور حضور یابند اظهارکرد:‌ زمان فرا رسیده است که در پیشرفت و اکتشافات گام برداریم و فاصله خود را با کشورهایی که پیشرفت علمی فراوانی را تجربه کرده‌اند کمتر سازیم و این انتظاری است که دین ما از ما دارد و امیدوارم مرکز تحقیقات استراتژیک ،؛ پله‌ای برای نزدیک‌ترشدن به این شرایط را فراهم کند.

کد خبر 319171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha