مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

سخنـگـوی وزارت بهداشت اعلام کرد: جلسه بررسی موضوع تجمیع بـیـمـه‌ها با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد.

ورود رئیس‌جمهور به تجمیع بیمه‌ها و منابع درمان

 آقاي حريرچي با بيان اينكه دولت تدبير و اميد پيگير اين موضوع است، گفت: اين جلسه هفته پيش برگزار شده است. وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره كوتاه آمدن وزارت بهداشت از تجميع بيمه‌ها و دريافت مطالبات سازمان‌هاي بيمه‌گر گفت: به هيچ‌وجه كوتاه نيامده‌ايم و در مورد پيگيري مطالبات بيمه‌ها نه تطميع شده‌ايم و نه تهديد و پيگيري‌ها ادامه دارد. حريرچي گفت: در مورد تجميع بيمه‌ها 2مسئله وجود دارد؛ يكي ساماندهي تجميع بيمه‌ها و ديگري اينكه اعتبارات حق بيمه درمان بيمه‌شدگان در جايي غير از سلامت آنها هزينه نشود. سخنگوي وزارت بهداشت درباره تصميم نهايي رئيس‌جمهور براي تجميع بيمه‌ها توضيحي نداد. پيش از اين وزير بهداشت خواستار دخالت شخص رئيس‌جمهور در موضوع تجميع بيمه‌ها شده بود. قاضي‌زاده هاشمي كه با تسنيم گفت‌و‌گو مي‌كرد، با اشاره به نامه‌نگاري رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به رئيس‌جمهور، گفته بود: شخصاً با آقاي دكتر روحاني درباره بيمه‌ها گفت‌وگو كردم. پيش از اظهارات وزير بهداشت در ميانه جدال‌هاي 2وزارتخانه بهداشت و رفاه درباره تجميع بيمه‌ها، خبري منتشر شد كه رئيس‌جمهور هيأتي را مأمور كرده است تا ميان اين دو وزارتخانه ميانجيگري كند، اما قاضي‌زاده هاشمي خواستار تصميم شخص رئيس‌جمهور در اين‌باره شد. وزير بهداشت به خبرنگاران گفته بود كه اميدوار شده است رئيس‌جمهور درباره تجميع بيمه‌ها تصميمات لازم را اتخاذ كند.

اختلاف بر سر تجميع بيمه‌ها هر چند از دولت قبل ميان 2وزارتخانه وجود داشت و در دولت جديد هم ادامه پيدا كرد، اما هنگامي بالا گرفت كه وزير رفاه در جمع خبرنگاران اعلام كرده بود تجميع بيمه‌ها بحران‌ساز است و تا پايان برنامه پنجم عملياتي نخواهد شد. اين اظهارات ربيعي موجب انتقاد وزير بهداشت شده بود. قاضي‌زاده هاشمي گفته بود: مشكل بزرگ براي اجراي پزشك خانواده اختلاف نظر در مورد بيمه‌هاست. اظهارات قاضي‌زاده از سوي نمايندگان مجلس و رسانه‌ها اينگونه برداشت شد كه اگر بيمه‌ها تجميع نشود او قادر به اجراي طرح پزشك خانواده نخواهد بود؛ طرحي كه 20سال است در نوبت اجرا قرار دارد و مجلس معتقد است همه دولت‌هاي پس از جنگ از اجراي آن تخلف كرده‌اند. همزمان ميدري، معاون وزير رفاه نوشته‌اي در رسانه‌ها درباره بيمه‌ها منتشر كرد كه از سوي حريرچي قائم‌مقام وزير بهداشت نوعي عمليات رواني همزمان با شروع فعاليت كارگروه دولت براي سامان يافتن مسائل بيمه‌ها، توصيف شد. در اين ميان رسانه‌ها هم از عدم‌ميانجيگري رئيس‌جمهور براي حل اختلاف 2وزارتخانه انتقاد و از آن با عنوان «جاي خالي رئيس‌جمهور» ياد كردند. كاييدي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفته بود حل اين اختلاف براي رئيس‌جمهور در 2ساعت ممكن است. او همچنين گفته بود كه بايد رئيس‌جمهور شخصاً براي تجميع بيمه‌ها ورود كند و مجلس نيز اين موضوع را از دولت مطالبه مي‌كند.

تجميع بيمه‌ها موضوع يكي از مواد قانون برنامه پنجم توسعه است كه دولت محمود احمدي‌نژاد آن را اجرا نكرده و تاكنون دولت حسن روحاني هم به آن كم‌توجهي نشان داده است. پس از قانون برنامه پنجم، سياست‌هاي كلي نظام سلامت كه رهبر انقلاب آن را ابلاغ كرده‌اند بر تجميع منابع درمان در بيمه‌ها صحه گذاشته است. در حال حاضر دولت منابع خود را از 3طريق در حوزه درمان هزينه مي‌كند؛ بخشي را به سازمان بيمه سلامت مي‌دهد، بخش ديگري را به وزارت بهداشت و بيمارستان‌هاي اين وزارتخانه تحت عنوان طرح تحول سلامت داده است و بخش ديگري را هم صرف پرداخت بخشي از هزينه بيمه تكميلي كاركنان دولت مي‌كند. موازي‌كاري در بيمه‌ها و خدمات درماني ارگان‌هاي مختلف موجب شده است فقط كساني كه داراي بيمه تكميلي درمان هستند، از خدمات درماني به نحو مطلوب استفاده كنند.

  • طرح وزارت رفاه براي تجميع بيمه‌ها

معاون رفاه و امور اجتماعي وزارت رفاه اعلام كرده است كه وزارتخانه متبوعش براي طرح تجميع بيمه‌ها بيش از 50صفحه طرح ارائه داده است. احمد ميدري گفته است آن چيزي كه ما در اين طرح دنبال مي‌كنيم، تجميع منابع عمومي در بيمه‌هاست كه از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. وي ادامه داده است: منابعي كه در حال حاضر در بخش درمان هزينه مي‌شود برخلاف سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري به وزارت بهداشت مي‌رود. درصورتي كه در سياست‌هاي ابلاغي آمده است: «تجميع منابع از طريق نظام بيمه‌اي با محوريت وزارت بهداشت»؛ يعني منابع در مرحله اول بايد به صندوق نظام بيمه‌اي واريز شود، اما در حال حاضر اين مسئله صورت نمي‌گيرد. ميدري تأكيد كرده است: چون اين منابع به نظام بيمه واريز نمي‌شود، سازمان بيمه‌ها نمي‌تواند خريد راهبردي انجام دهد و با عرضه‌كننده‌‌هاي خدمات وارد چانه‌زني شود، بنابراين انجام وظيفه بيمه‌ها منوط به تجميع منابع عمومي بيمه سلامت است. معاون رفاه اجتماعي وزارت كار با پيچيده دانستن طرح تجميع بيمه‌ها، خاطرنشان كرد: بيش از يك سال است كه اين طرح را به سازمان برنامه و بودجه كشور فرستاده‌ايم، در حال حاضر نيز منتظر ابلاغ اين برنامه توسط سازمان برنامه و بودجه هستيم.

  • 76درصد ايرانيان با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافقند

نتايج نهايي نظرسنجي همشهري درباره تجميع بيمه‌ها و منابع درمان نشان مي‌دهد كه از هر 4 ايراني 3 نفر با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافقند. بنابراين نظرسنجي 76/72درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با تجميع بيمه‌ها و منابع درمان موافق و 23/28درصد هم با اين موضوع مخالفند.

کد خبر 318955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha