همشهری آنلاین: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافرانی که به ایران سفر می‌کنند گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی با اشاره به تقلای صهیونیست‌ها در قبال سنگ‌اندازی در اجرای برجام گفت: ما در دو ماه گذشته شاهد سیاست‌ها و اقدامات زیادی از سوی گروه‌های مختلف لابی و از جمله صهیونیست‌ها بوده‌ایم تا از اجرای برجام جلوگیری و در قبال آن مانع تراشی کنند.

وی گفت: طی چند روز گذشته تماس‌های گسترد‌ه‌ای را با طرف‌های اروپایی انجام داده‌ایم و دکتر ظریف نیز تلاش گسترده‌ای را انجام داده و فشار زیادی به طرف مقابل وارد شده است.

عراقچی گفت: این قانون اگر اجرایی شود تقاضای خود را به کمیسیون مشترک خواهیم کرد برای نقض برجام در این قانون. البته وزیر خارجه آمریکا به دکتر ظریف نامه ارسال و اعلام کرده که این قانون به نحوی اجرا خواهد شد که مانع همکاری‌های اقتصادی و اجرای برجام نشود.

بر اساس این گزارش، اوباما رئیس جمهور قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافران به ایران را امضا کرد. این محدودیت در ذیل قانون بودجه سال آینده آمریکا در کنگره تصویب شده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: در نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ابزارهای متعددی از جمله توقف این قانون اشاره شده است زیرا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اجرای این قانون را متوقف کند.

معاون ظریف گفت: تمهیدات و ترتیبات مختلفی در مورد تبادل سوخت اندیشیده شده و قرارداد محکمی در مورد فروش اورانیوم غنی‌شده و خرید کیک زرد با روسیه انجام گرفته است.

عراقچی تصریح کرد: در حال تهیه راهنمای رفع تحریم‌ها هستیم که برجام را واضح توضیح داده و طبق برجام، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها موظف هستند در تهیه این راهنما با ایران مشورت کنند؛ این راهنما در سایت اتحادیه اروپا هم قرار می‌گیرد. این راهنمای برجام، به صورت واضح به همه کمپانی‌های دنیا اعلام می‌کند که طبق برجام چگونه می‌توانند اقدام کنند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: کمیته نظارت بر اجرای برجام به طور کامل، دقیق و ریز بر مراحل اجرایی شدن برجام نظارت دارند.

عراقچی افزود:‌ اعضای این کمیته مسائل را رصد و در جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و با اشراف کامل در حال پیگیری مسائل هستند. این کمیته هرگاه لازم بداند تصمیم مقتضی مبنی بر ادامه یا توقف کار اتخاذ خواهد کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر قانون جدید اعمال محدودیت روادید برای شهروندان سفر کننده به کشورمان اجرا شود چه اقدامی در دستور کار دارید گفت: بر اساس برجام هرگاه ایران احساس کند که برجام از جانب طرف مقابل نقض شده است می‌تواند به کمیسیون مشترک مراجعه کند و در آن کمیسیون مسیری وجود دارد که باید طی شود.

عراقچی افزود: اگر کمیسیون مشترک بتواند مشکل را رفع کند که کرده است وگرنه اجلاس وزرای خارجه 1+5 برگزار می‌شود و روال مشخصی در برجام پیش‌بینی شده است اما اگر در پایان این روند، جمهوری اسلامی ایران قانع نشود که نقض برجام اتفاق نیفتاده و طرف مقابل حاضر نشود که این نقض را رفع کند آن‌گاه کشورمان می‌تواند تصمیمش را برای توقف عمل به تعهداتش در برجام بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: بر این اساس، روندی را طی و در این روند سعی می‌کنیم مشکل را رفع کنیم، اما اگر در نهایت رفع نشود این خود جمهوری اسلامی ایران است که درباره ادامه دادن یا ندادن مسیر تصمیم می‌گیرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نامه وزیر خارجه آمریکا به آقای ظریف را تضمینی محکم دانست و گفت: جان کری تعهد کرده است که اگرچه اجرای قانون محدودیت روادید کشورش را متوقف کند، موظف است که به تعهدش در این نامه عمل کند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که نزدیک‌ترین اقدامی که درباره نقض حقوق ما در قانون جدید آمریکا در دستور کار قرار می‌دهیم چیست؟ افزود: اکنون که آقای کری ضمانت لازم را داده است بنابراین کار به کمیسیون مشترک نمی‌رسد.

وی گفت: ما در روزهای گذشته گفته بودیم که اگر این قانون به سرانجام برسد و اقدامی برای اصلاح آن نشود درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام خواهیم کرد که دیگر با این نامه کار به آنجا نمی‌کشد زیرا تعهدات وزیر خارجه آمریکا روشن است که اجازه نخواهد داد تبعات قانون جدید گریبان‌گیر برجام نشود. این از نظر ما کاملاً کفایت می‌کند و تضمینی محکم است که وجود دارد.

عراقچی تأکید کرد: اگر برجام اجرایی شود و دولت آمریکا این تعهد آقای کری را عملی نکند طبعاً تعهداتش و برجام را نقض کرده است و ما آن مسیر را طی خواهیم کرد.

وی هم‌چنین گفت: با اروپایی‌ها در تماس نزدیک بودیم دیدگاه آنها این است این قانون ناقض حقوق اتباع اروپایی است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است و 28 سفیر اروپایی به اضافه سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن نامه‌ای نوشتند و رسماً اعتراض کردند و گفتند این قانون جدید خلاف است. اروپایی‌ها فشار زیادی آوردند و در مواردی حتی تهدید به مقابله به مثل در مواجهه با آمریکا کردند.

وی گفت: کمپین‌های مختلفی نیز از جانب ایرانیان در کشورهای مختلف ایجاد شد و مجموعه این فشارها به اضافه فشارهای سنگینی که ما از نظر سیاسی بر اروپایی‌ها به ویژه 1+5 و به خود آمریکا وارد و دلایل سیاسی، حقوقی و فنی خود را ارائه کردیم منجر به نامه جان کری شد.

کد خبر 318838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha