همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپایی و همتایان خود در مجالس کشورهای ۵ کشور جهان، مصوبه اخیر کنگره آمریکا موسوم به قانون برنامه لغو روادید آمریکا را مغایر با تعهدات برجام دانست.

علاءالدین بروجردی

متن نامه علاءالدين بروجردي، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپایی و همتایان خود در مجالس کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین، كه ايسنا منتشر كرد به شرح زیر است:

عالیجناب؛

مایلم توجه جنابعالی را به قانون جدید مصوب در کنگره ایالات متحده آمریکا موسوم به قانون برنامه لغو روادید آمریکا جلب نمایم که نه تنها ماهیتا ناعادلانه و تبعیض آمیز بوده بلکه با تعهدات ایالات متحده به موجب برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) منعقد شده بین شش کشور اعم از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا و نماینده‌ عالی اتحادیه‌ اروپایی در سیاست خارجی و امنیت اروپایی با جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مساله طولانی هسته‌ای در تناقض است.

این موضوع در حالی که ما به روز اجرای برجام نزدیک می‌شویم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (پارلمان) ایران مایلم نگرانی جدی خود را به واسطه محدودیت‌های این قانون بر برنامه استفاده از روادید برای کسانی که به کشور من سفر می‌کنند ابراز نمایم.

شش کشور ( سه کشور اروپایی + چین + روسیه + آمریکا)‌ متعهد شده‌اند که برجام را در یک فضای حسن اعتماد کامل و به صورت سازنده‌ای اجرا نموده و از هرگونه اقدامی که با شکل و ماهیت و محتوای آن ناهماهنگ باشد خودداری نمایند.

ایالات متحده همچنین متعهد است که نهایت تلاش‌های خود را با حسن نیت برای اجرای برجام به اجتناب از مداخله در تحقق کامل منافع حاصل از لغو تحریم‌ها برای ایران که در ضمیمه 2 مصرح گردیده به انجام رساند.

قانون مزبور در صورت اجرا، تاثیر منفی بر عادی سازی روند تجارت و مبالات اقتصادی با ایراناز جمله از طریق منصرف کردن سرمایه گذاران خارجی و تجاری که مایلند به ایران سفر کنند بر جای خواهد گذاشت .

این قانون با هدف خنثی سایزی منافع بالقوه‌ای که ایران باید در نتیجه لغو تحریم‌ها به موجب برجام از آن بهره‌مند شود تدوین شده است و از این رو با تعهدات آمریکا در اثر برجام در تناقض می‌باشد، از این گذشته قانون مورد نظر همانگونه که ایران برداشت می‌نماید دارای نقض می‌باشد، چرا که سوابق بلند مدت و نیز اقدامات اخیر ایران در مقابله صادقانه با خطر تروریسم در منطقه را نادیده می‌گیرد.

عالیجناب؛

تمام طرف‌های برجام دارای یک مسئولیت مشترک در قبال حضور اطمینان از این هستیم که برجام مسیرروان اجرای خود را طی نماید.

برنامه لغو روادید آمریکا و نیز قانون جلوگیری از سفر تروریست‌ها به این کشور مربوط به سال 2015 به مثابه ضربه‌ای مخرب به اجرای برجام از طریق نقض شکل و روح برجام بوده و سوالات جدی را در مورد تمایل آمریکا برای احترام به تعهداتش به موجب این قرارداد ایجاد می‌کند. از آنچه گفته شد و بر مبنای این واقعیت که قانون مزبور در واقع شهروندان شما را نیز هدف قرار می‌دهد و مقررات سازمان تجارت جهانی را نیز تضعیف می‌کند، از جنابعالی درخواست می‌نمایم تمام تلاش خود را برای مقابله با این تصمیم دولت آمریکا و تمکین در برابر تعهدات‌اش به موجب برجام به کار بگیرید.

عالیجناب احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید.

کد خبر 319539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha