همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کلنگ زنی ۲ نیروگاه مشترک با روسیه هفته آینده اجرایی می‌شود.

 فارس نوشت: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه اقدامات فنی در کنار مذاکرات سیاسی و اقتصادی در جریان است، گفت: اقداماتی که بازگشت پذیری آن در آینده با مشکل مواجه نخواهد شد، اجرایی و باعث شد وضعیت خوبی را در کاهش سانتریفیوژها کسب کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان، اقدامات صورت گرفته در حوزه مبادله مواد غنی شده با کیک زرد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هم اینک کیک زرد را تحویل گرفته‌ایم و برای دریافت از طرف مقابل یکسری اقدامات مد نظر داریم که باید اجرایی شود.

کمالوندی از جمله اقدامات طرف مقابل را ناظر بر بسته شدن پرونده گذشته ایران دانست و گفت: خوشبختانه این اقدام انجام شده و در ارتباط با موضوع مبادله باید قرار داد بخشی از ضایعات مشخص شود تا معادل آن مواد کیک زرد را دریافت کنیم.

وی با اشاره به جزئیات مورد بررسی در حوزه مبادلات، گفت: این تصمیمات در یک چک لیست مشترک نهایی شده و ظرف امروز و فردا در وضعیتی قرار می‌گیریم که بدانیم دقیقاً چه اقداماتی باید اجرایی شود.

کمالوندی روند پیش روی اقدامات اجرایی را خوب و مثبت خواند و تصریح کرد: ظرف هفته آینده کارها به پایان می‌رسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اعلام اینکه قرار است کل اقدامات در خصوص رآکتور اراک را خودمان اجرایی کنیم، ادامه داد: اینکه چینی‌ها با ما همراه هستند، بدین معنا نیست که قرار است چین باز طراحی را انجام دهد، این کار از سوی مهندسان داخلی صورت می‌گیرد و چین قرار است در نهایت نظارت کند.

کمالوندی هدف از این همکاری را انتقال تکنولوژی و دانش افزایی عنوان کرد و گفت: حضور کشوری مثل چین در این پروژه این امکان را می‌دهد تا در نهایت اعلام کنیم [بر مبنای] گواهینامه‌ای بین‌المللی بوده و اِلا خودمان نیز می‌توانیم این کار را اجرایی کنیم.

وی با در نظر گیری بخشی از سخنان صالحی مبنی بر گسترده شدن فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی، گفت: طی چند ماه گذشته دیدارهایی با چند هیأت اروپایی داشتیم و تفاهمات قرار است در قالب اسناد اجرایی شود و بدین معناست که بر اساس برجام موانع برطرف و زمینه‌هایی برای همکاری مشترک ایجاد شده است.

کمالوندی در این راستا به همکاری در حوزه تولید سوخت و ایجاد مرکز ایمنی پیشرفته در منطقه اشاره کرد و افزود: فضا در حوزه صنعت هسته‌ای کشور باز شده و سفرهای متعددی که تنظیم شده، بدین معناست که در ارتباطات بین مرزی زمینه‌‌ای گسترده پیش رو خواهیم داشت.

کد خبر 319050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha