همشهری آنلاین: میزان آلودگی‌های رادیواکتیو در رآکتور آسیب‌دیده فوکوشیما دائیچی ژاپن تا حد دور از انتظاری افزایش پیدا کرده‌ و به ۵۳۰ سیورتز بر ساعت رسیده‌است، افزایشی که متخصصان آن را غیرقابل تصور توصیف کرده‌اند.

رآکتور

براساس گزارش ساينس الرت، تشعشعات راديواكتيو شماره دو اكنون و از زمان آسيب‌ديدگي رآكتور پس از زلزله و سونامي سال 2011 ژاپن به بالاترين حد خود رسيده است و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند توضيحي منطقي براي آن بيابند.

پيش از اين ميزان تشعشعات در بالاترين حد خود به 73 سيورت بر ساعت رسيده‌بود و اين ميزان حداكثري مدتي پس از زلزله 6 سال پيش ثبت شده‌بود اما اكنون تشعشعات هفت برابر افزايش يافته‌اند.

دليل اصلي اين افزايش معمايي است كه شركت نيروي برق توكيو،‌ تپكو را سردرگم كرده‌است، اما خوشبختانه اين آلودگي درون رآكتور محبوس شده‌است و به بيرون نشت نكرده‌است تا انسان‌ها و محيط زيست را تحت تاثير خود قرار دهد.

محققان براي اندازه‌گيري ميزان تشعشعات از دوربين‌هاي كنترل‌از راه دوري استفاده مي‌كنند تا از عميق‌ترين بخش رآكتور تصويربرداري كند و سپس با بررسي نويزهاي الكترونيكي درون تصاوير مي‌توانند ميزان تشعشعات را محاسبه كنند. ميزان خطاي اين تكنيك مثبت يا منفي 30 درصد است كه اين يعني از دقت بالايي برخوردار نيست، اما درصورتي كه دقت آن در كمترين حالت ممكن در نظر گرفته شود نيز ميزان تشعشعات 370 سيورت بر ساعت است كه خود رقم قابل توجهي است.

افزايش غيرمنتظره آلودگي در رآكتور فوكوشيما برنامه تپكو براي از دور خارج كردن اين رآكتور را دشوارتر خواهد ساخت. براساس آخرين برنامه تپكو قصد داشت از كارگران براي يافتن سلول‌هاي سوختي و تجزيه نيروگاه از سال 2021 استفاده كند كه پيش‌بيني شده‌بود اين‌كار خود نيم قرن زمان نياز خواهد داشت. اما اكنون ميزان تشعشعات موجود در رآكتور شماره دو فوكوشيما به هيچ‌وجه مناسب حضور انسان نيست.

به گفته دانشمندان موسسه ملي علوم راديولوژي،‌يك سيورت از اين تشعشعات مي‌تواند موجب ناباروري، ريزش شديد مو و تهوع شديد شود در شرايطي كه هيچ‌كس نمي‌داند قرار گرفتن در معرض چنين دوز بالايي از تشعشعات چه عواقبي براي انسان در پي خواهد داشت.

قرارگيري در معرض چهار سيورت از تشعشعات براي زماني كوتاه مي‌تواند در عرض يك ماه 50 درصد از انسان‌ها را نابود كند و 10 سيورت از تشعشعات مي‌تواند در عرض سه هفته يك انسان را از پا درآورد. حتي دوربين‌هاي كنترل از راه دور نيز توانايي مقاومت در برابر هزار سيورت از تشعشعات را دارند و اين به آن معني است كه اين دوربين‌ها نمي‌توانند بيش از دو ساعت در رآكتور شماره دو باقي بمانند.

کد خبر 360901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha