همشهری آنلاین: چین روز جمعه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به ساکنان بخش بزرگی از شمال این کشور هشدار داد که آماده موجی از مه‌دود خفقان‌آور باشند که در طول روزهای آخر هفته به آن منطقه وارد می‌شود.

china weather

به گزارش رویترز انتظار می‌رود بدترین وضعیت از لحاظ آلودگی هوا در پکن رخ دهد و پایتخت چین وادار شده است برای دومین بار تابه‌حال وضعیت «هشدار قرمز» اعلام کند.

مرکز هواشناسی ملی چین اعلام کرد که مه‌دود از شیان از شمال غرب این کشور تا بخش از چین مرکزی و نیز از روی پکن تا شنیانگ و هاربین در بخش‌های منجمد شمال شرق چین گسترده شود.

بر اساس اعلام این مرکز، آلودگی هوا از روز شنبه بعدازظهر شروع می‌شود تا سه‌شنبه ادامه پیدا می‌کند و میزان دید در آلوده‌ترین مناطق مانند پکن ممکن است به کمتر از یک کیلومتر برسد.

مرکز هواشناسی گفت شاخص کیفیت هوا احتمالاً در پکن و بخش‌های از ایالت هبئی که پایتخت را احاطه می‌کند، از 500 فراتر خواهد رفت. بر اساس اصول راهنمای دولتی در میزان شاخص کیفیت هوا بالاتر از 300 از ساکنان خواسته می‌شود، در خانه بمانند.

دولت شهر پکن هفته گذشته نخستین «هشدار قرمز» را پس‌ازآن اعلام کرد که به خاطر اعلام نکردن بالاترین سطح هشدار آلودگی هوا در موارد پیشین فراگیری مه‌دود شدید، موردانتقاد قرارگرفته بود.

دومین هشدار قرمز آلودگی هوا در پکن پس‌ازآن اعلام می‌شود، که در روزهای پیشین در این ماه توافق‌نامه شاخص آب‌وهوایی در پاریس به امضا رسید. این توافق‌نامه مسیری برای دور شدن از اقتصاد بر اساس سوخت‌های فسیلی در طول چند دهه برای جلوگیری از گرمایش جهانی تعیین می‌کند.

وضعیت هشدار قرمز هنگامی اعلام می‌شود که دولت پیش‌بینی کند شاخص کیفیت هوا که میزان آلاینده‌های گوناگون برای دست‌کم سه روز اندازه می‌گیرد، از میزان 200 بالاتر رود.

اعلام هشدار قرمز در پکن به معنای خارج کردن نیمی از وسایل نقلیه از خیابان‌ها بر اساس شماره پلاکشان است. همچنین توصیه می‌شود مدارس تعطیل شوند و فعالیت‌های ساخت‌وساز در محیط باز ممنوع شوند.

کد خبر 318421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha