سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آستانه روز پژوهش، تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی بین مرکز ملی فرش ایران و موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ منعقد شد.

همکاری پژوهشی به سود فرش

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، رییس مرکز ملی فرش ایران و سرپرست موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش در نشستی مشترک با امضای تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی، بر تلاش مشترک در بهبود بهره‌گیری بهینه از رنگزاها و هم افزایی در محورهای مدنظر تاکید کردند.

در آغاز این نشست رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به سابقه همکاری دو مجموعه گفت: پیش از این در اجرای طرح های پژوهشی از توان استادان موسسه علوم و فناوری رنگ بهره برده ایم و همکاری در برگزاری دوره آموزشی ارتقای مهارت رنگرزان، دوره آموزشی قالیشویان و نیز میزبانی بخش رنگرزی المپیاد فرش از موارد پیشین همکاری ها بوده است.

حمید کارگر با مهم دانستن توجه به رویکرد علمی و پژوهشی در هنر- صنعت فرش گفت: رنگزاهای گیاهی از ویژگی های درخور توجه فرش ایرانی بوده اند که در دو قرن اخیر با رواج رنگزاهای بی کیفیت مصنوعی دچار آسیب شده ایم و مایلیم ضمن کمک به سوق دادن رویکردهای دانشگاهی به رنگزاهای گیاهی و صنعتی کردن آنها، به سراغ استفاده صحیح از رنگزاهای مصنوعی برویم.

سرپرست موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ نیز در این نشست با ارایه گزارشی از کارکرد و نوع فعالیت های موسسه متبوع خود برای همراهی در زمینه های فهرست شده در تفاهم نامه مشترک اعلام آمادگی کرد.

زهرا رنجبر افزون بر حوزه های پژوهشی مورد بحث به دوره های آموزشی قابل اجرا از سوی موسسه برای فرش دستباف (در حوزه رنگرزی) و نیز هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت نیازهای هنر- صنعت فرش دستباف ایران اشاره کرد.

در این نشست، سرپرست معاونت تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران نیز با اشاره به 5 عنوان طرح پژوهشی پیشنهادی از سوی موسسه علوم و فناوری رنگ گفت: در گام نخست یکی از طرح های پژوهشی با موضوع بررسی امکان ایجاد مارک های نورتاب مناسب روی فرش با استفاده از رنگزاها انتخاب شده است که به زودی از طریق فراخوان عمومی به اطلاع پژوهشگران خواهد رسید.

سیدمحمد ویسیان اظهار امیدواری کرد امضای این تفاهم نامه به ساماندهی و افزایش همکاری های قبلی بین دو مجموعه کمک کند.

شایان ذکر است پس از امضا و تبادل تفاهم نامه یادشده، رییس و مدیران مرکز ملی فرش ایران از امکانات و توانمندی های آزمایشگاهی موسسه علوم و فناوری رنگ و پوشش بازدید کردند.

کد خبر 318215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha