همشهری آنلاین: آیین رونمایی از گواهی ثبت جهانی فرش ساروق با حضور فعالان فرش ساروق در زیارتگاه ۷۲ تن این منطقه برگزار شد.

فرش ساروق

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ حمید کارگر رئيس مرکز ملی فرش ایران در این آیین با اشاره به اهمیت ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی گفت: تاکنون 15 منطقه جغرافیایی فرش کشور از میان 40 منطقه ای که به ثبت ملی رسیده اند توانسته اند به ثبت جهانی برسند.

کارگر همچنین از ثبت ملی فرش اراک در برنامه آتی مرکز ملی فرش ایران خبر داد.

وي مهمترين کارکرد ثبت جهاني فرش را بازدارندگی در برابر کپی کاری و دست اندازی دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف در دنیا دانست و گفت: با اين اقدام در شرایطی که حسرت از دست دادن بسیاری از حوزه های فرهنگی و میراث کشورمان و یا ثبت آنها توسط همسایگان را می خوریم در حوزه فرش این حسرت به حداقل می رسد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به شهرت و پیشینه فرشبافی در استان مرکزی افزود: هنر- صنعت فرش دستباف مناطق مختلف این استان فراتر از مرزهای ایران شهرت دارند و نام هایی همچون لیلیان، فراهان، سلطان آباد، ساروق و مشک آباد ورای مرزهای ایران در مجامع فرشی بیشتر شناخته شده اند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزي نيز در این آیین با تبریک ثبت جهانی فرش ساروق گفت: تاکنون 38 هزار کارت قالي بافي در استان مرکزي صادر شده که 25 هزار و 232 نفر از اين افراد براي برخورداري از بيمه به سازمان تامين اجتماعي معرفي شدند.

حاجی پور افزود: اکنون پنج کارگاه متمرکز و 78 کارگاه غير متمرکز قالي بافي در استان مرکزي فعال است.

وي هزينه بالای توليد، استاندارد نبودن مواد اوليه، فقدان سفارش پذيري، متصل نبودن به بازار صادرات و ضعف در تبليغات را از مهمترين مشکل هاي فرش در استان مرکزي عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: هنر-صنعت فرش در اقتصاد و صادرات غیرنفتی می‌تواند تاثیر مثبت و رو به رشدی را داشته باشد که برای تحقق این امر باید مشکلات این صنعت حل شود.

رضا جیریایی حمایت از بافندگان خانگی و تاکید بر حمایت از کارگاه‌های متمرکز فرش‌بافی در ابعاد بزرگ را خواستار شد و افزود: با توجه به رشد آپارتمان‌نشینی و عدم امکان قالیبافی در محیط آپارتمان‌ها، این کارگاه‌ها باید برای رونق فرش بافی توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که 90 درصد ابزار مورد نیاز فرش بافی در خود استان تهیه می‌شود، بیان کرد: مسئولان باید به این صنعت با توجه به قابلیت‌ها و سودآوری که دارد توجه بیشتری کنند.

جیریایی با بیان این‌که تامین اجتماعی از هر 100 نفری که بیمه آنها قطع می‌شود تنها پنج نفر را جایگزین می‌کند، گفت: در رابطه با بیمه بافندگان با مشکل عدم آگاهی نیز مواجه هستیم، به عنوان نمونه 30 هزار نفر بافنده در استان شناسایی شده که از این تعداد تنها 14 هزار نفر بیمه شده‌اند و مابقی اطلاعی در این باره نداشته‌اند.

حسین بختیاری فرماندار شهرستان اراک نیز در این آیین، گفت: منطقه ساروق از کهن ترین مناطق استان مرکزی است که دارای سوابق درخشنده ای در حوزه کشاورزی، دامداری و فرشبافی است.

وی با بیان اینکه سالیان سال مردم این منطقه از فرشبافی کسب درآمد می کنند، ادامه داد: با توجه به کیفیت یالای فرش ساروق از سال های پیش اروپا و آمریکا، استان مرکزی را با نام فرش ساروق می شناسد.

بختیاری با اشاره به اینکه شهرت جهانی فرش در این منطقه صرفاً مختص به ساروق نبوده و کیفیت بالای فرشبافی در روستاهای همجوار مانند جیریا نیز به این نام آوری دامن می زند، عنوان کرد: از این رو شایسته است که همواره قدر زحمات بافندگان فرش و مسؤولانی که با حمایت های خود به رونق این صنعت و ماندگاری آن کمک می کنند، باشیم.

گفتنی است در پایان این آیین، ضمن تجلیل از برخی فعالان فرش استان، از تمبر یادبود این رویداد نیز رونمایی شد.

کد خبر 320057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha