سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

محدثه قیدی: در شیشه‌ای این پارکینگ باز بود و دود وارد راه‌پله‌های ساختمان و آسانسور شد که اتفاقا در چنین مواقعی نقش دودکش را ایفا می‌کنند.

 همين باعث شد تاهمه كساني كه از آپارتمان خود به قصد فرارخارج شده بودند در راه پله‌ها و آسانسور دچار خفگي شوند. درعوض كساني كه در آپارتمان خود باقي ماندند نجات يافتند. درحالي‌كه كافي بود ساكنان اين مجتمع با شيوه‌هاي مقابله با حوادثي از اين نوع و اصول و مباني ايمني آشنا باشند تا در امان بمانند.

  • مقابله با خطر را ياد بگيريم

آگاهي نعمت است؛ چراكه به واسطه همين آگاهي و درك درست است كه مي‌توانيم از بسياري وقايع و اتفاقات احتمالي پيشگيري يا حتي در مقابله با آن به شكلي منطقي و صحيح عمل كنيم. به‌عبارت ديگر، آگاهي، آمادگي به همراه دارد و آمادگي در هر شرايط و درهر زمينه‌اي مي‌تواند منشأ خيرات و بركات بسياري باشد. مثلا بسياري از آتش‌سوزي‌ها يا گازگرفتگي‌ها و به تبع آن خسارات جاني و مالي به‌علت ناآگاهي در شيوه استفاده درست از وسايل برقي و گازي يا مقابله صحيح با حادثه اتفاق مي‌افتد.

جهل و ناآگاهي بدون هيچ استثنايي دشمن همه انسان‌ها درهر زمينه‌اي است. مثلا هنگام مواجهه با آ‌تش گرفتن ماهيتابه‌اي پر از روغن اگر آب روي آن بريزيم آتش شعله‌ور و اگر نمك بريزيم به سرعت خاموش مي‌شود. پس آگاهي از همين نكته ساده مي‌تواند جان و مال خانواده‌اي را از خطر نجات دهد. يك مورد ساده ديگر را هم مي‌توان مثال زد. چند نفر از ما از تعداد پله‌هاي ساختماني كه در آن زندگي مي‌كنيم، مطلعيم؟ اگر چنانچه براي رفت‌وآمد از آسانسور استفاده مي‌كنيم خوب است يك‌بار پياده از راه پله تردد كنيم و از تعداد دقيق پله‌ها باخبر شويم. همين نكته ساده مي‌تواند هنگام بروز سوانح كه اغلب با خاموشي برق و تاريكي راه‌پله‌ها همراه است راهنماي ما براي عبورآگاهانه و به سرعت براي فرار باشد. تجربه نشان داده است كه بيشتر نجات يافتگان در حوادث، آنهايي بوده‌اند كه قبلا آموزش‌هاي ايمني را فرا گرفته و آگاهي لازم براي مقابله با خطرات را داشته‌اند. به همين مناسبت تلاش‌هايي از سوي مديريت شهري صورت گرفته تا در دروس مدرسه و در قالب كتاب درسي به دانش‌آموزان آموزش‌هاي ايمني ارائه شود. از نظر مديرعامل سازمان آتش‌نشاني، هرچه تعداد ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني شهر تهران بيشتر شود يا وسايل، تجهيزات و فناوري‌هاي نوين و روز دنيا دراين حوزه به‌كار گرفته شود اما بازهم بدون مشاركت مردم نتيجه‌اي حاصل نخواهد شد. به همين دليل وي بر لزوم ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي، احساس مسئوليت و مشاركت عموم براي كسب آمادگي درمقابله با سوانح و ايجاد پتانسيل خودامدادي و ديگرامدادي براي تمام گروه‌هاي سني به‌ويژه 15تا 35سال تأكيد مي‌كند و آن را از راه‌هاي مهم كاهش آسيب‌پذيري در جامعه مي‌داند.

  • 50هزار آتش‌نشان داوطلب

سازمان آتش‌نشاني در برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران موظف شده سالي 8540نفر آتش‌نشان داوطلب تربيت كند كه تا پايان برنامه تعداد آنها بايد به 50هزار نفر برسد. همچنين تا پايان برنامه 5ساله دوم بايد هر سال 200هزار نفر تحت آموزش‌هاي عمومي شامل نحوه شكل‌گيري آتش و مقابله درست با آن قرار گيرند. حتي براي آنها يك حريق قابل كنترل تدارك ديده مي‌شود تا داوطلبين با قابليت‌هاي لازم براي استفاده از خاموش‌كننده‌ها آشنا شوند. قرار است از حضور آتش‌نشانان داوطلب در هر محله براي كمك به آتش‌نشانان حرفه‌اي هنگام وقوع حوادث استفاده شود. مثلا در حادثه سيلاب كن براي نخستين‌بار از حضور آتش‌نشانان داوطلب استفاده شد كه بسيار هم مؤثر بود. اين آتش‌نشانان همچنين در كلاس‌هاي آموزشي سراي محلات به‌عنوان مربي نقش آفريني خواهند داشت.

آمار سوانح در 6ماهه اول سال 94 : 5هزار و 14مورد حادثه
6 ماهه نخست سال 93 : 6هزار و 137مورد

اين حوادث شامل گودبرداري، سقوط در كانال رودخانه، برق‌گرفتگي، سقوط از كوه، تصادف با موتور، حوادث مربوط به آسانسور و سيل است. براساس اين آمار ميزان سوانح در 6ماهه اول امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 10درصد كاهش داشته است.

تعداد نجات يافتگان در 6ماهه اول سال 94 : 1038نفر
تعداد نجات يافتگان در 6ماهه نخست سال 93 : 1143نفر

اين آمار نيز نشان از كاهش 9درصدي تعداد نجات‌يافتگان دارد كه البته با توجه به كاهش ميزان آمار سوانح مي‌تواند قابل‌توجيه باشد.

تعداد حريق‌ها در فروردين‌ماه سال 1394: 1590مورد
تعداد حريق‌ها در فروردين‌ماه سال 1393: 1552مورد

در مقايسه تعداد حريق‌هاي يك‌ماه امسال با سال گذشته شاهد افزايش 45/2درصدي هستيم. اين حريق‌ها در 31درصد موارد مربوط به سطل زباله، 17درصد بافت مسكوني، 11درصد غيرمسكوني، 28درصد معابر و گذرگاه‌ها، 7درصد فضاي سبزو 6مورد حريق‌هاي خودرويي است.

  • براي آموزش درخواست كنيد

آشنايي با اصول نجات و ايمني در يك جلسه 2ساعته و رايگان از سوي سازمان آتش‌نشاني براي همه شهروندان متقاضي فراهم است. به گفته سعيد شريف‌زاده، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني، كافي است هر شهروندي به نزديك‌ترين ايستگاه آتش‌نشاني محل زندگي‌اش مراجعه و درخواست يك دوره آموزشي براي ساكنان مجتمع محل زندگي‌اش كند. در سراي محله‌ها نيز خانه‌هاي امني تعريف شده كه در آن دوره‌هاي رايگان آموزش اصول ايمني تدريس مي‌شود. بنابراين به همين سادگي و بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي مي‌توان جلوي خطراتي را گرفت كه مستقيما هم سلامت جسم و جان و هم امنيت اموال ما را تضمين مي‌كند.

کد خبر 318140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha