دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

انتخابات ریاست جمهوری لبنان در حالی به نقطه‌ صفر نزدیک می‌شود که هنوز رأی و موضعی واحد و منسجم از سوی احزاب ساسی این کشور اعلام نشده است.

به رغم طرح پیشنهادی رئیس پارلمان این کشور که بی‌نقص‌ترین و بهترین طرح به نظر می‌آید و از حمایت کشورهای عربی، اروپا و برخی احزاب سیاسی لبنان برخوردار است هنوز همه انتظار می‌کشند تا پاسخ روشنی از حزب حاکم این کشور دریافت کنند.

در حالی که کاملا مشخص است بنا به بافت جغرافیایی و سیاسی لبنان معیار توافقی تنها راه برای پایان دادن به بحرانی است که ماه‌هاست دامنگیر این کشور شده است.

به گزارش ایسنا، نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور 25 سپتامبر (3 مهر) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و همزمان با آن طرحی مناسب را جهت انتخاب رئیس جهمور آینده لبنان ارائه داده است که با حمایت کشورهای عربی، کشورهای اروپایی و برخی احزاب سیاسی لبنان رو به رو شده است.

بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و کسانی که خواهان بازگشت لبنان به جایگاه اصلی‌اش در منطقه هستند، معتقدند که طرح بری به دلیل تاکید بر معیار توافقی از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به اختلافات موجود بین معارضان و موافقان دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان پایان دهد.

این افراد معتقدند که طرح رئیس پارلمان لبنان می‌تواند فضای مناسبی را جهت ایجاد توافق بر سر رئیس جمهور آینده این کشور فراهم کرده و با انتخاب یک رئیس جمهور منتخب از اقشار مختلف مردم لبنان، روند سیاسی و اقتصادی این کشور را متحول ساخته و رکود و تنش حاکم بر عرصه‌ سیاسی اقتصادی و اجتماعی آن را از بین ببرد.

مسلماً با اجرای این طرح لبنان می‌تواند از بی‌ثباتی، تنش و مشکلاتی که ثمره‌ سال‌ها جنگ داخلی در این کشور است رهایی یابد.

گروه‌های معارض لبنانی از جمله حزب‌الله لبنان از اولین طرف‌هایی بودند که نه تنها از طرح نبیه بری استقبال کرده بلکه از شرط اصلی‌شان مبنی بر تشکیل دولت متحد ملی پیش از انتخاب رئیس جمهوری صرف نظر کردند اما اعلام حسن نیت گروه‌های معارض نیز با پاسخی جدی و متقابل از سوی حزب حاکم روبه رو نشد.

محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله لبنان با تاکید بر تمایل احزاب معارض نسبت به انتخاب توافقی رئیس جمهوری جدید لبنان عنوان داشت که نبیه بری توپ را به زمین گروه 14 مارس انداخته است و از این پس این حزب حاکم است که باید موضعش را اعلام کند.

وی خطاب به این گروه تاکید کرد که ما از خواستمان مبنی بر تشکیل دولت متحد ملی بنا به منفعت لبنان صرف نظر کردیم اما در همین حال می‌خواهیم شما نیز در توافق بر سر انتخاب رئیس جمهوری جدید با ما شریک باشید.

وی در اثبات حقایق خواست معارضان دولت سنیوره بیان داشت: در حالی که توافق بر سر انتخاب رئیس جمهوری صورت گیرد معارضان خواهان دولتی گسترده نخواهند بود.

در مقابل سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان نیز اگرچه از استقبال گروه 14 مارس از طرح بری خبر داده اما موافقت قطعی‌اش را با این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

وی تاکید کرد، گروه 14 مارس از اصل توافق و مذاکره استقبال می‌کند و آن را تنها راه جهت رهایی از بحران سیاسی حاکم و بازگشت اعتماد بین احزاب لبنانی می‌داند.

حریری و گروه 14 مارس معتقدند که باید موافقان و مخالفان دولت پیش از برگزاری نشست پارلمان، در رویارویی مستقیمی به مذاکره نشسته و به حل اختلاف بپردازند.

با وجود رایزنی‌های عربی، بین‌المللی و داخلی زیادی که صورت گرفته و طرح‌ها و پیشنهادات متفاوتی که مطرح‌ شده، مخالفت با این طرح‌ها و پیشنهادات این ظن و گمان را به وجود آورده که مشکل لبنان یک بحران بزرگ جهانی است اما حقیقت چیز دیگری است و آن این است که تنها گزینه‌ی مورد قبول برای حل بحران سیاسی این کشور توافق است و بدون آن اوضاع لبنان همچنان معلق باقی خواهد ماند.

کد خبر 31692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز