شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نبیه بری،‌ رئیس مجلس لبنان برای برون رفت از بحران جاری در این کشور طرحی ارائه کرده که در آن انتخاب رئیس جمهوری با اجماع نمایندگان مجلس و با حداقل دو سوم آرا پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ‌بری که رئیس جنبش امل نیز هست طرح خود را اعلام کرد.

وی گفت: جریان مخالف از شرط تشکیل دولت فراگیر پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کرده‌ است.

وی متعهد شد به رایزنی و گفت‌وگو با طر‌ف‌های مختلف از جمله نصرالله صفیر، رهبر مسیحیان مارونی لبنان به‌ویژه طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس ملی ادامه دهد تا به توافقی در خصوص رئیس‌جمهور جدید دست یابد و بدین ترتیب تحصن مخالفان دولت پایان می‌یابد و فتنه از این کشور دور می‌شود.

بری در اظهارات خود قانون اساسی این کشور را ضمانتی برای همگی و راهی به سوی فراهم کردن عدالت دانست و از گروه‌های سیاسی این کشور خواست تا این کشور را به سمت سرنوشت نامعلوم سوق ندهند.

پیش از این نیز امیل لحود، رئیس جمهوری لبنان پیشنهاد داده بود در صورت عدم توافق بر سر رئیس جمهور جدید، میشل سلیمان، فرمانده ارتش در راس دولت انتقالی قرار گیرد.

اختلاف گروه‌های معارض دولت فواد سنیوره، نخست‌وزیر و گروه‌های هوادار وی درباره حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهور به چالش اصلی این کشور تبدیل شده است.

مخالفان دولت فؤاد سنیور از جمله حزب الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد حد نصاب دو سوم اعضای پارلمان را برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان قبول دارند در حالی که اکثریت پارلمان لبنان و موافقان دولت سنیوره با حد نصاب نصف به علاوه یک موافقند.

لحود چهارم نوامبر سال 1988 به مدت6 سال به عنوان رئیس جمهوری لبنان برگزیده شد و مجلس این کشور در سال 2003 میلادی وی را به مدت 3 سال دیگر در این سمت ابقا کرد.

دوره کنونی ریاست جمهوری لحود 24نوامبر امسال(سوم آذرماه) به پایان می‌رسد. 25سپتامبر(سوم مهرماه) آغاز زمان انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان است و مجلس باید برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد.

استقبال حزب‌الله از ابتکار بری

حزب الله لبنان با مهم خواندن ابتکار بری برای حل بحران فعلی این کشور هشدار داد در صورتی که انتخاب رئیس‌جمهوری بر مبنای قانون اساسی صورت نگیرد لبنان به سوی هرج و مرج و ویرانی سوق داده می‌شود.

کد خبر 30318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز