همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷ هزار گونه جانور دریایی از محافظت مناسبی در زیستگاه‌های طبیعی برخوردار نیستند و همین مسئله آنها را با تهدید انقراض مواجه کرده است.

انقراض، آبزیان سراسر جهان را تهدید می‌کند

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه کوییزلند در استرالیا به تازگی تحقیق جامعی روی زیستگاه‌های محافظت شده جانوران دریایی انجام داده‌اند.

این مناطق به اختصار MPA نامیده می‌شوند که مخفف marine protected areas است.

MPA شامل مناطقی است که ماهیگیری در آنها بسیار محدود یا به طور کامل ممنوع است. برخی از این مناطق به شدت تحت کنترل هستند و حتی بازدید توریستی از آنها ممکن نیست.

این تیم تحقیق دریافته است که تنها در کم‌تر از 10 درصد از زیستگاه‌های طبیعیِ، 97 درصد از 17 هزار و 348 گونه آبزی بررسی شده، به طور کامل تحت محافظت قرار دارند.

بر اساس نتایج این تحقیقات آمریکا، کانادا و برزیل در زمره کشورهایی هستند که از جانوران دریایی اطراف مرزهای خود محافظت بسیار کمی به عمل می‌آورند.

محیط زیست طبیعی بیشتر این آبزیان، در معرض آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی قرار داد که به صورت مستقیم منجر به مرگ آنان و یا منتهی به کم شدن قدرت تولید مثل و در نهایت انقراض آنها می‌شود.

انواع مختلف ماهی، کوسه‌ها، نهنگ‌ها و سفره ماهی‌ها در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

زیست‌شناسان دریایی خواستار قوانین جدی‌تر و مدیریت بهتری برای حفاظت از مناطق تحت پوشش سازمان‌های محیط زیستی دریایی هستند.

آنها می‌گویند که هدفشان محافظت کامل از گونه‌های دریایی و تحت نظر قرار دادن آنها تا سال 2020 است. هر چند گونه‌های بی‌شماری از موجودات دریایی در مناطقی که تحت کنترل و نظارت سازمان‌های حفاظت از محیط زیست قرار ندارند، زندگی می‌کنند.

عوامل دیگری از جمله نظارت بر صنایع شیلات و ماهیگیری باید انجام شود و اگر حیات نوعی از آبزیان در معرض خطر باشد، شکار آن باید به طور کامل متوقف شود. چرا که حیات این آبزیان مانند زنجیره‌ای به هم متصل است و انقراض یک گونه می‌تواند به نابودی گونه‌های دیگر بیانجامد.

دکتر جیمز واتسون، یکی از اعضای این تیم تحقیق، به نیچر ورلد نیوز می‌گوید: از آنجا که تنوع زیستی اغلب آبزیان به اندازه کافی شناخته شده نیست، دخالت فوری سازمان حفاظت از حیات آبزیان ضروری است.

رسیدن به هدف حفظ این آبزیان، نه تنها برای طبیعت بلکه برای انسان‌ها حیاتی است چرا که زندگی میلیون‌ها انسان به تنوع زیستی آبزیان وابسته است.

کد خبر 316877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha